Bomen op scheidingslijn, speciale situatie

lng05
Topic Starter
Berichten: 3

Bomen op scheidingslijn, speciale situatie

#1 , 13 okt 2015 16:07

Beste,
Nog een specifieke vraag over nabuurschap.
Even de situatie schetsen.
XX-tal jaren geleden kochten enkele woningen in de straat een stuk achtertuin die werd verdeeld volgens de breedte van de woningen.
In die tuin stonden enkele bomen. De bomen zijn allemaal 30+ jaar oud. Dus iedereen wist op dat moment welke beplanting precies waar stond.
Wij kochten de woning zo en deden niks aan de tuin.
Nu in het stuk van onze tuin staan er enkele bomen pal op de scheidingslijn met de buur. Het zijn best flink uit de kluiten gewassen bomen die heel erg bij de buurman overhangen. Deze klaagt hier echter niet over.
De bomen hangen bijna over tot bij de overbuurman op een bepaalde grotere hoogte. Deze laatste heeft al wel laten vallen dat de bomen zonlicht afnemen van zijn tuin.
Nu wil ik best hier en daar wat takken afdoen maar als alles dat overhangt eraf moet schiet er niets meer van de bomen over want ze staan echt tegen de scheidingslijn.
Rooien is geen optie want we genieten echt wel van die bomen (oude notelaren).
Kan ik hiertoe evenwel verplicht worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 14 okt 2015 15:29

neen, u mag zelfs de boom niet zomaar rooien, opletten hiermee dus!

Een boom inkorten omdat die zonlicht wegneemt zal bijna nooit goedgekeurd worden door de rechter.

Uw buur moet namelijk een soort van "hinder" kunnen verdragen. Het ontnemen van zonlicht (al naargelang de ernst natuurlijk) door een boom moet je kunnen verdragen. En zeker als die boom er al zolang staat.

Opgelet: heeft uw buur zonnepanelen die nadeel ondervinden door het gebrek aan zonlicht is het een heel ander verhaal natuurlijk.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2015 16:23

Opgelet: heeft uw buur zonnepanelen die nadeel ondervinden door het gebrek aan zonlicht is het een heel ander verhaal natuurlijk.
Waarom zou dat een ander verhaal zijn? Als die boom er eerst stond, dan is het de eigenaar van de zonnepanelen die de problemen zelf creëert. Om het cru te stellen, zou jij het normal vinden als je buurman plots komt vragen om je schoorsteen af te breken omdat die schaduw zou werpen op zijn nieuwe zonnepanelen? Waarom dan wel bij een boom?

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 14 okt 2015 16:56

Opgelet: heeft uw buur zonnepanelen die nadeel ondervinden door het gebrek aan zonlicht is het een heel ander verhaal natuurlijk.
Waarom zou dat een ander verhaal zijn? Als die boom er eerst stond, dan is het de eigenaar van de zonnepanelen die de problemen zelf creëert. Om het cru te stellen, zou jij het normal vinden als je buurman plots komt vragen om je schoorsteen af te breken omdat die schaduw zou werpen op zijn nieuwe zonnepanelen? Waarom dan wel bij een boom?
Een boom groeit... Het kan perfect dat zijn dak, op het moment dat zonnepanelen er kwamen, in de zon lag. En door het groeien van de boom in de schaduw komt te liggen... geloof me, iedere rechter zal dan beslissen om de boom in te korten (niet te rooiien natuurlijk)

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 okt 2015 18:23

Een boom groeit... Het kan perfect dat zijn dak, op het moment dat zonnepanelen er kwamen, in de zon lag. En door het groeien van de boom in de schaduw komt te liggen... geloof me, iedere rechter zal dan beslissen om de boom in te korten (niet te rooiien natuurlijk)
Wel, laat ons stellen dat ik u niet geloof aangezien er al vrederechters zijn geweest die mijn redenering volgden.

mjers
Berichten: 1788

#6 , 15 okt 2015 10:17

Een boom groeit... Het kan perfect dat zijn dak, op het moment dat zonnepanelen er kwamen, in de zon lag. En door het groeien van de boom in de schaduw komt te liggen... geloof me, iedere rechter zal dan beslissen om de boom in te korten (niet te rooiien natuurlijk)
Wel, laat ons stellen dat ik u niet geloof aangezien er al vrederechters zijn geweest die mijn redenering volgden.
Als ik zonnepanelen op mijn dak leg en opmerk dat die in de schaduw liggen door de aanwezige bomen. Ben ik inderdaad kansloos in de rechtbank.
Ik neem aan dat de situaties die u aanhaald veel weg hadden van bovenstaande situatie...

Echter, als ik zonnepanelen leg en die werken perfect (dus geen schaduw). Enkele jaren later groeit de boom van mijn buur verder en verder om uiteindelijk mijn zonnepanelen in de schaduw te plaatsen. Dan zal een rechter oordelen dat die boom moet gesnoeit worden. Op het moment dat ik mijn zonnepanelen legde kon ik niet voorspellen dat die boom zo ging groeien zodat die binnen enkele jaren de werking van mijn zonnepanelen belemmerde.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 15 okt 2015 15:18

“Art.34.Bomen die in een gemene haag staan, zijn eveneens gemeen; ook bomen op de scheidingslijn van beide erven worden geacht gemeen te zijn, tenzij het tegendeel blijkt uit een titel of een voldoende bezit; sterven die bomen af of worden zij gekapt of gerooid, dan worden zij bij helfte verdeeld; de vruchten worden op gemeenschappelijke kosten ingezameld en eveneens bij helfte verdeeld, onverschillig of zij afgevallen dan wel geplukt zijn. Iedere eigenaar heeft het recht te eisen dat de gemene bomen gerooid worden...”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).

‘De bomen zijn allemaal 30+ jaar oud...Nu in het stuk van onze tuin staan er enkele bomen pal op de scheidingslijn met de buur.’

Die bomen zijn dus gemeen.

“Art.35. Hoogstammige bomen mogen slechts op...twee meter,andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant...”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).
‘Art.35 is slechts een beperking op het eigendomsrecht met het doel tussen eigenaars van aanpalende erven relaties van goed nabuurschap te handhaven. Het recht om in strijd met dit verbod bomen te houden vormt een actieve,zichtbare en voortdurende erfdienstbaarheid die door dertigjarige verjaring verworven kan worden.Zowel sanctie als verzaking worden eng geïnterpreteerd.Aldus kan de verjaring die kon ingeroepen worden i.v.m. thans omgehakte bomen niet worden ingeroepen m.b.t. nieuw aangeplante bomen die de vorige vervangen‘(Cass.18 juni 1846,Pas. 1847,I,107;Cass. 6 maart 1947,Arr.Cass. 1947,I,47,T.Vred. 1948,70,Pas. 1947,I,102,Rev.Adm. 1948,98).

“Art.37.Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden. Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe. Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken. Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lennie1989
Berichten: 5

#8 , 15 okt 2015 17:13

wel opletten met het snoeien van een notelaar. Die kan daar meestal niet zo goed tegen. Zeker het juiste moment afwachten!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”