Vestiging erfdienstbaarheid door bouwheer

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

Vestiging erfdienstbaarheid door bouwheer

#1 , 11 okt 2015 17:14

In 2005 kocht ik een appartement in een gebouw, deel uitmakende van een complex van 2 gebouwen met een binnentuin.

Origineel was het plan dat de bouwheer een erfdienstbaarheid zou vestigen ten voordele van het openbare domein/de gemeente, zodat iedereen over de binnentuin, en onders ons gebouw door zou kunnen wandelen. In ruil zou de gemeente instaan voor de kosten van onderhoud van die doorgang.

Maar de gemeente vond het te duur en er is toen, voor zover ik weet, geen werk meer gemaakt van die erfdienstbaarheid. De bouwheer heeft de doorgang afgesloten met een omheining en een poort die enkel door bewoners geopend kan worden.

In de basisakte van het gebouw staat het volgende vermeld in een hoofdstuk "Overgangsbepalingen":
>>>
Bovendien zullen de kopers van privatieve kavels, eveneens in uitvoering van een beding dat als voorwaarde van de verkoop zal worden opgelegd, aan de bouwheer volmacht geven om in hun plaats alle akten te ondertekenen waarin erfdienstbaarheden met betrekking tot het appartementsgebouw worden gevestigd, zowel lijdende als heersende, en waarin regelingen en uitvoeringsmodaliteiten betreffende deze erfdienstbaarheden worden uitgewerkt, zoals dit alles verder in deze akte is uiteengezet onder 'erfdienstbaarheden'
<<<

Onder 'erfdienstbaarheden' staat vermeld:
>>>
het gebouw omvat een doorgang voor voetgangers, fietsers en hulpdiensten, verschijners in deze hebben het voornemen om deze doorgang ten titel van erfdienstbaarheid open te stellen voor het brede publiek, zij zullen daartoe met de gemeente x een overeenkomst afsluiten, derwijze dat deze erfdienstbaarheid van doorgang deel zal uitmaken van het openbaar domein.
...
Onderhoud en herstelling van deze weg, doorgang, nuts- en groenvoorzieningen zullen in princiepe, doch onder voorbehoud van het akkoord van gemeent x, geschieden op kosten van de gemeente voor 50%, op kosten van appartementsgebouw 1 voor 25% en 25% voor appartementsgebouw2.
<<<

Ikzelf heb in 2006 aan de notaris een brief gestuurd (echter niet aangekend) om mijn volmacht in te trekken.

En, de afgelopen 10jaar hebben de mede-eigenaars van beiden gebouwen de kosten voor onderhoud gedragen, dus volgens mij is er geen overeenkomst gemaakt indertijd en is de erfdienstbaarheid ook nooit gevestigd.


Nu recent stonden 2 mensen van de gemeente onder ons gebouw te kijken naar die doorgang en uit hun gesprek kon ik afleiden dat ze die doorgang wilden openmaken.

Vraag is nu: kan dat zo maar? Het gebouw is al een paar jaar definitief opgeleverd, dus ik neem aan dat die volmacht onder de 'overgangsbepalingen' al lang niet meer van kracht is. Kan ik de status van ons gebouw qua erfdienstbaarheden kosteloos opvragen bij de notaris die de verkoop regelde indertijd?

thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 11 okt 2015 17:27

even de feiten op een rijtje: als ik het goed begrijp, had de bouwheer het idee de toegang voor publiek open te stellen via erfdienstbaarheid. De gemente is er niet op ingegaan, wagens te duur. Bouwheer heeft toegang gesloten en de kavels zijn verkocht. In de akte staat enkel dat een erfdienstbaarheid MOGELIJK kan zijn (in de toekomst?) Jij hebt jouw volmacht tot instellen ven erdienstbaarheid ingetrokken (weliswaar niet via aangetekend schrijven, officieel is jouw protest niet aangekomenn dus ik zou ik dat alsnog doen) De partijen om deze erfdienstbaarheid te beslissen zijn nu de eigenaars. De bouwheer niet meer, al heeft hij de mogelijkheid in de basisakte wel open gelaten. Als zo'n beslissing wordt genomen, dacht ik dat dit op de AV moet gebeuren? Of toch officieel aangekondigd worden dat de gemeente alsnog de erfdienstbaarheid wil vestigen. Dat die kerels onderaan het gebouw staan te babbelen, wil nog niet zeggen dat ze zomaar een afsluiting (mogen) openen.

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#3 , 11 okt 2015 17:53

1) Situatie... juist

2) Maar misschien is het geen slecht idee om eerst nog uit te vissen of die erfdienstbaarheid nu wel of niet gevestigd is indertijd.

3) Waarom nog een aangetekend bezwaar sturen

4) Tussen willen en mogen ligt een grote afstand dat wel, maar proberen gaat mee en onwetendheid straft af.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 11 okt 2015 18:19

2/ dan had die gevestigde erfdienstbaarheid toch in jouw aankoopakte moeten opgenomen zijn? Staat ze er niet in: dan is ze er niet. Voor zover ik je verhaal kan volgen staat er in de akte dat een erfdienstbaarheid zou kunnen geheven worden (in de toekomst)?
3/ omdat je bezwaar dan ontegensprekelijk en ondubbelzinnig is medegedeeld.
4/ ?

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#5 , 11 okt 2015 18:24

4) just a joke

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#6 , 12 okt 2015 09:22

3) Aangetekend beZwaar sturen naar wie? notaris of bouwheer?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 12 okt 2015 09:37

Bouwheer natuurlijk. Notaris is maar de man die alles in officiële papieren moet opnemen en is maar uitvoerder.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”