aandelen medeeigendom in akte kloppen niet

kaminholz
Topic Starter
Berichten: 3

aandelen medeeigendom in akte kloppen niet

#1 , 10 okt 2015 15:40

Ik ben medeeigenaar van een appartement in een blok van 6 partijen, 2 per verdiep in een gebouw van 3 verdiepen. Nu laten we het dak herstellen en zien dat in de overzichtsakte (begin jaren 60) de eigendomsaandelen niet volgens de realiteit zijn verdeeld. Het rare is ook dat de aandelen per verdiep kleiner worden, ook al is het gebouw echt een "blok" zodat er geen verkleining naar het dak toe is en alle over elkaar gelegen appartementen van dezelfde grootte zijn. Hoe is dat te verklaren? En hoe komen we aan een realistisch verdeelsleutel voor de kosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2015 16:50

Art. 577-7, § 3 BW
Er wordt met eenparigheid van stemmen van alle medeëigenaars beslist over elke wijziging van verdeling van de aandelen van de medeëigendom.

Als er geen akkoord kan gevonden worden tussen alle mede-eigenaars kan u zich tot de vrederechter wenden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 10 okt 2015 17:21

Quotiteiten worden normaal gezien verdeeld volgens de waarde van de privatieven.
Ik vermoed dat er geen lift is in uw gebouw.
In dat geval hebben de appartementen op de hogere verdiepingen een lagere waarde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 okt 2015 19:42

volgens de waarde van de privatieven.
.
Er wordt rekening gehouden met de zowel oppervlakte als waarde. Ook eventuele kelders worden in rekening gebracht

kaminholz
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 11 okt 2015 20:26

Bedankt, beste mensen. Ik wist niet dat de appartementen boven minder waard zijn dan die beneden. Blijft nog het mysterie dat de iets grotere appartementen dezelfde quotatie hebben dan de kleineren. De appartementen aan de linker kant zijn iets groter dan aan de rechter kant.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”