omgevallen gemene muur -> gevolgschade

muur
Topic Starter
Berichten: 1

omgevallen gemene muur -> gevolgschade

#1 , 05 okt 2015 19:37

Er is een gemene muur (tussen mij en mijn achterbuur) omgevallen op het perceel van mijn achterbuur.
Oorzaak is ouderdom / slechte staat van de muur.

Daarbij zijn een reeks planten van mijn achterbuur bedolven onder het puin. Ikzelf heb geen gevolgschade.

De achterbuur stelt mij aansprakelijk voor de geleden schade.

Mijn verzekeraar oordeelt dat ik voor de helft aansprakelijk ben (want het betreft een gemene muur) en betaalt mijn achterbuur voor de helft van de kosten uit. De kosten slaan op het herplanten.

Mijn achterbuur eist nu (mondeling) dat ik voor de andere helft ook nog eens de helft uit mijn eigen zak moet betalen.

Mij lijkt dit niet terecht.
Kan iemand mij advies geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 05 okt 2015 22:16

Hij was ook aansprakelijk voor die muur. Hij moet dus de helft van de schade zelf dragen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 05 okt 2015 23:04

Hij had evenzo de nodige voorzorgen moeten nemen dat de muur niet was gevallen.
Dus die kosten de de helft van de kosten herbouw zijn ook voor hem.
Zeker uw verzekering in kennis stellen eventueel de rechtsbijstand mocht hij moeilijk blijven doen.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 06 okt 2015 07:46

Er is een gemene muur (tussen mij en mijn achterbuur) omgevallen op het perceel van mijn achterbuur.
Oorzaak is ouderdom / slechte staat van de muur.

Daarbij zijn een reeks planten van mijn achterbuur bedolven onder het puin. Ikzelf heb geen gevolgschade.

De achterbuur stelt mij aansprakelijk voor de geleden schade.

Mijn verzekeraar oordeelt dat ik voor de helft aansprakelijk ben (want het betreft een gemene muur) en betaalt mijn achterbuur voor de helft van de kosten uit. De kosten slaan op het herplanten.

Mijn achterbuur eist nu (mondeling) dat ik voor de andere helft ook nog eens de helft uit mijn eigen zak moet betalen.

Mij lijkt dit niet terecht.
Kan iemand mij advies geven?

Negeer gewoon zijn vraag... klinkt toch gewoon onlogisch dat u nu nog eens zou moeten betalen uit uw eigen zak...?
Zoals reeds gegeven door andere forum leden. Iedere buur is voor de helft verantwoordelijk voor het onderhoud van de gemene muur.

Dus is het niet meer dan normaal dan ieder de helft van de kosten betaald in dit geval.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”