uitbreiding zaak buren op scheidingslijn

Boyuni
Topic Starter
Berichten: 7

uitbreiding zaak buren op scheidingslijn

#1 , 05 okt 2015 15:10

Mijn buren gaan hun zaak verder uitbouwen. Er wordt gebouwd op (niet tegen) de scheidingslijn. Er wordt achter hun magazijn verder gebouwd, dit ligt tegen mijn tuin. Moet ik daar eigenlijk niet voor aangeschreven worden voor een akkoord? Is dit dan een gemene muur? Ben ik dan geacht om financieel bij te dragen aan de muur waar ikzelf niet tegenaan zal bouwen aangezien we een gezinswoning hebben en geen handelszaak? Ik ben geen vragende partij aangezien de muur door de lengte en hoogte zo goed als alle zon zal tegenhouden aangezien mijn tuin maar 8m breed is de diepte van hoofdgebouw + bijgebouw buren meer dan 50m lang is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 05 okt 2015 15:25

Op welke manier bent u op de hoogte gesteld dat ze daar gaan bouwen?
U praat alsof de buren alles al geregeld hebben...?

Dit mag uiteraard niet... En al zeker niet op de scheidingslijn. Ook niet tegen de scheidingslijn. Minimale afstand is 2 meter mits voldaan wordt aan nog een paar bijkomende voorwaarden...

En u moet al zeker niet meebetalen voor die muur...


http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... Uitbreiden

Boyuni
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 05 okt 2015 16:45

Ik ben op de hoogte gebracht door de man die plots voor de deur stond voor een plaatsbeschrijving, plan is al heel lang goedgekeurd maar bouwaanvraag werd 2 huizen verder uitgehangen, blijkbaar toen pas bijgekocht om winkel uit te breiden (wij wisten niet dat het hun eigendom was). Wij hebben destijds niet gereageerd omdat het niet uithing bij onze buren en bijgevolg niet van belang was voor ons. Wel dus...
Bij handelszaken mag er gekozen worden of je tot de scheidingslijn of 3m ervan verwijderd bouwt. En inderdaad, alles is blijkbaar al lang geregeld, wij vielen uit de lucht. maar we zijn nooit gevraagd om een akkoord te ondertekenen.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 05 okt 2015 17:16

Om te beginnen moet de bekendmaking van de stedenbouwkundige vergunning aan de woning waar de bouwvergunning voor aangevraagd wordt.
Dit minstens 30 dagen voor aanvang van de werken. Die periode kun je bezwaar indienen.
Maw, de bekendmaking 2 woningen verder hangen; is een grond voor nietigverklaring van zijn bouwvergunning.

chantika
Berichten: 961

#5 , 05 okt 2015 19:10

Raar, heb je daar als buur, eigenaar geen aangetekend schrijven van de dienst stedenbouw voor ontvangen?

mjers
Berichten: 1788

#6 , 06 okt 2015 07:38

Ik ben op de hoogte gebracht door de man die plots voor de deur stond voor een plaatsbeschrijving, plan is al heel lang goedgekeurd maar bouwaanvraag werd 2 huizen verder uitgehangen, blijkbaar toen pas bijgekocht om winkel uit te breiden (wij wisten niet dat het hun eigendom was). Wij hebben destijds niet gereageerd omdat het niet uithing bij onze buren en bijgevolg niet van belang was voor ons. Wel dus...
Bij handelszaken mag er gekozen worden of je tot de scheidingslijn of 3m ervan verwijderd bouwt. En inderdaad, alles is blijkbaar al lang geregeld, wij vielen uit de lucht. maar we zijn nooit gevraagd om een akkoord te ondertekenen.
Dit geloof ik niet, normaal krijg je een aangetekend schrijven. En al zeker als hij toestemming vraagt (lees vergunning) om op de scheidingslijn te bouwen.

Indien u niets ontvangen hebt is die vergunning nietig. Ik kan u verzekeren dat als u niet akkoord bent dat uw buur op de scheidingslijn bouwt, hij daarvoor zeker geen toestemming zal ontvangen. U bent tenslotte mede-eigenaar van die scheidingslijn en er zijn grenzen aan het krijgen van een vergunning...

Uniboy
Berichten: 1

#7 , 07 okt 2015 14:51

De aanvraag was in overeenstemming met het geldende BPA gedaan m.a.w. geen afwijkingen aangevraagd en dan is er geen openbaar onderzoek vereist. Bijgevolg wordt je als buur ook niet aangeschreven i.v.m. de plannen tot bouwen. Maar omdat ik ook geen brief ontvangen heb over het bouwen op de scheidingslijn wou ik dit even aankaarten hoe dat zat met de wettelijke bepalingen; De buren zeggen te bouwen op de scheiding, misschien hebben ze zich hier dan in vergist of heeft de gemeente hier over gekeken.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 07 okt 2015 15:00

De aanvraag was in overeenstemming met het geldende BPA gedaan m.a.w. geen afwijkingen aangevraagd en dan is er geen openbaar onderzoek vereist. Bijgevolg wordt je als buur ook niet aangeschreven i.v.m. de plannen tot bouwen. Maar omdat ik ook geen brief ontvangen heb over het bouwen op de scheidingslijn wou ik dit even aankaarten hoe dat zat met de wettelijke bepalingen; De buren zeggen te bouwen op de scheiding, misschien hebben ze zich hier dan in vergist of heeft de gemeente hier over gekeken.
Maar in het BPA kan toch nooit toegelaten worden dat die buren op de scheidingslijn bouwen? De kans is echt zo goed als onbestaand dat dit toegelaten is... Er worden veel zaken meegedeeld die regelrecht ingaan tegen de geldende wetgeving. Breng eens een bezoek aan uw gemeente om dit uit te klaren.

Boyuni
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 09 dec 2015 15:43

Even een update: de bouw gaat op de scheiding gebeuren. In het BPA staat dat er op de scheiding of vanaf 3m van de scheiding mag gebouwd worden. Als het BPA dit voorziet, is er dan geen akkoord nodig of wel? Ik dacht dat het verplicht was maar ben er niet zeker van.

giserke
Berichten: 2434

#10 , 10 dec 2015 00:39

Het BPA voorziet de bouwvoorschriften. Dat betekend niet als de bouwvoorschriften voorzien dat je mag bouwen op de perceelgrens, dat je geen toestemming moet hebben van de naburige eigenaar om effectief op de perceelgrens te mogen bouwen, aangezien die gemeenschappelijk is.
Dit betekend als je als buur niet wil dat er op uw perceelgrens wordt gebouwd, je daartegen verzet kunt tegen aantekenen met succes.

Dit telt wel niet voor naburige bestaande gebouwen.
Hij heeft wel het recht mits een vergoeding, om naast uw woning (binnen de zijgevelcontour) te bouwen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”