Recht van doorgang

eateasse
Topic Starter
Berichten: 3

Recht van doorgang

#1 , 30 sep 2015 14:07

Hallo iedereen,

Ik woon in een eengezinswoning. Aan de achterkant van mijn perceel staat een garage met daar meteen aangrenzend een klein poortje. Beide geven uit op de oprijstrook van de appartementsblok die achter ons ligt. Deze oprijstrook behoort tot de eigendom van de eigenaars van de appartementsblok en is geen openbare weg. In de notariële akte is opgenomen dat wij als gezin recht van doorgang hebben vanuit onze garagepoort over de oprijstrook tot op de openbare weg, maar over het kleine poortje staat niets geschreven.

Blijkbaar is er gisteren op de vergadering met de mede eigenaars gestemd dat wij ons poortje niet meer mogen gebruiken omdat er geen recht van doorgang opzit. Op zich maakt het me niet veel uit, we gebruiken dat poortje toch niet. Mijn enige vraag was of zij mogen stemmen over die recht van doorgang die betrekking heeft op mijn eigendom, namelijk het poortje, zonder mij hier van op de hoogte te stellen voor dat de stemming gebeurd. Dat ik geen stemrecht heb vind ik normaal, maar ik zou het vreemd vinden als ze mij niet op hoogte moeten stellen van het feit dat er over gestemd gaat worden op de volgende vergadering.

Weet hier iemand het antwoord op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 30 sep 2015 14:38

Waarom zou je op de hoogte moeten gesteld worden? Jij bent geen mede eigenaar dus is dit ook niet nodig. Van de uitslag moeten ze je uiteraard wel op de hoogte brengen...

Wel stel ik me de vraag of ze zo maar kunnen stemmen dat jij dat poortje niet meer mag gebruiken...

Hoelang staat dat poortje er al?

eateasse
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 30 sep 2015 14:45

Het poortje is er gekomen toen het huis en de appartementsblok gezet werden zo'n 5 en een half jaar geleden.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 30 sep 2015 14:52

dan maakt het niets uit...
Pas na 30 jaar kon je er iets tegen beginnen. Maar nu staat het niet in de akte, dus het poortje is geen verworven recht
Laatst gewijzigd door mjers op 30 sep 2015 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 30 sep 2015 14:55

Je moet denk ik uw recht van doorgang afzonderlijk zien van dat poortje.
Als dat poortje niet werd opgenomen als erfdienstbaarheid, kan jij ook niet eisen dat er op hun eigendom een poortje geplaatst wordt.
Maar het recht van doorgang tot uw eigendom kunnen ze U wel niet eenzijdig ontnemen. Dit is kadastraal vastgelegd.

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 30 sep 2015 15:26

Wat is het nut om de doorgang door het poortje te weigeren? Als het poortje er niet staat ga je toch gewoon door de garage?

mjers
Berichten: 1788

#7 , 30 sep 2015 16:03

Zie het nu er ook niet echt van in... Typisch zo'n administratief regeltje zeker...

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 30 sep 2015 18:10

Lijkt mij ook een VME die niets beters te doen heeft...

tira00
Berichten: 929

#9 , 30 sep 2015 22:04

Iedereen heeft het recht om een poort te maken in zijn omheining.
(Ze gebruiken om op iemand anders zijn perceel te stappen mag niet.)

Niemand kan je verplichten om die weg te doen.

Een poort naar je recht van doorgang kan zeker.
Er staat toch nergens dat het niet mag?

mjers
Berichten: 1788

#10 , 01 okt 2015 07:35

Iedereen heeft het recht om een poort te maken in zijn omheining.
(Ze gebruiken om op iemand anders zijn perceel te stappen mag niet.)

Niemand kan je verplichten om die weg te doen.

Een poort naar je recht van doorgang kan zeker.
Er staat toch nergens dat het niet mag?
Klopt, maar ook niemand die zegt dat hij het poortje moet weg doen.
Hij mag het enkel niet meer gebruiken...

Wat moet dat een zinloze vergadering geweest zijn.

tira00
Berichten: 929

#11 , 01 okt 2015 08:37

Waarom zou hij niet via een poort, op zijn perceel, naar zijn recht van doorgang mogen gaan?
Zou er één vrederechter zijn die dit zou verbieden?

Vind het heel interessant om dit eens uit te spitten.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 01 okt 2015 08:46

Waarom zou hij niet via een poort, op zijn perceel, naar zijn recht van doorgang mogen gaan?
Zou er één vrederechter zijn die dit zou verbieden?

Vind het heel interessant om dit eens uit te spitten.
In principe mag het niet omdat het niet in de akte staat.
Maar wie gaat het controleren...?

Echter als hij het poortje 30 jaar laat staan, kan hij dat recht wel verwerven via verjaring.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 okt 2015 10:04

Kan u de letterlijke passage over het recht van doorgang in de akte hier eens neerpennen?

Als het poortje direct grenst aan het stuk waar u recht van doorgang op heeft en in de veronderstelling dat dit poortje behoort tot uw eigendom (niet duidelijk), kan men u niet verbieden dit te gebruiken tenzij dit recht van doorgang heel raar omschreven gaat zijn in uw akte.

mjers
Berichten: 1788

#14 , 01 okt 2015 10:11

Kan u de letterlijke passage over het recht van doorgang in de akte hier eens neerpennen?

Als het poortje direct grenst aan het stuk waar u recht van doorgang op heeft en in de veronderstelling dat dit poortje behoort tot uw eigendom (niet duidelijk), kan men u niet verbieden dit te gebruiken tenzij dit recht van doorgang heel raar omschreven gaat zijn in uw akte.

Waarom niet? Het poortje grenst aan de garage... Waardoor hij met het poortje eigenlijk zijn recht van doorgang breder maakt... In de akte staat namelijk dat de recht van doorgang enkel is voor de uitrit van de garage... Het is toch niet omdat je naast uw garage een poortje plaatst dat automatisch de doorgang breder wordt...?

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 okt 2015 10:14

Kan u de letterlijke passage over het recht van doorgang in de akte hier eens neerpennen?

Als het poortje direct grenst aan het stuk waar u recht van doorgang op heeft en in de veronderstelling dat dit poortje behoort tot uw eigendom (niet duidelijk), kan men u niet verbieden dit te gebruiken tenzij dit recht van doorgang heel raar omschreven gaat zijn in uw akte.

Waarom niet? Het poortje grenst aan de garage... Waardoor hij met het poortje eigenlijk zijn recht van doorgang breder maakt... In de akte staat namelijk dat de recht van doorgang enkel is voor de uitrit van de garage... Het is toch niet omdat je naast uw garage een poortje plaatst dat automatisch de doorgang breder wordt...?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”