Recht van doorgang

mjers
Berichten: 1788

Re: Recht van doorgang

#16 , 01 okt 2015 10:21

Kan u de letterlijke passage over het recht van doorgang in de akte hier eens neerpennen?

Als het poortje direct grenst aan het stuk waar u recht van doorgang op heeft en in de veronderstelling dat dit poortje behoort tot uw eigendom (niet duidelijk), kan men u niet verbieden dit te gebruiken tenzij dit recht van doorgang heel raar omschreven gaat zijn in uw akte.

Waarom niet? Het poortje grenst aan de garage... Waardoor hij met het poortje eigenlijk zijn recht van doorgang breder maakt... In de akte staat namelijk dat de recht van doorgang enkel is voor de uitrit van de garage... Het is toch niet omdat je naast uw garage een poortje plaatst dat automatisch de doorgang breder wordt...?

Oké, ik volg u, mijn excuses... Dan heb je gelijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#17 , 01 okt 2015 11:05

Volgens mij mag het wel.
Een poort zetten naar je recht van doorgang is absoluut geen verzwaring voor het lijdend erf.

mjers
Berichten: 1788

#18 , 01 okt 2015 11:21

Volgens mij mag het wel.
Een poort zetten naar je recht van doorgang is absoluut geen verzwaring voor het lijdend erf.
Klopt, maar het mag je recht van doorgang niet vergroten, ik denk dat bij TS dat het probleem is.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#19 , 01 okt 2015 11:58

Het vergroot de doorgang toch niet op het lijdend erf.
Het lijdend erf heeft alleen recht van spreken als het een nadeel zou ervaren op zijn perceel.
En dat is hier absoluut niet het geval.

giserke
Berichten: 2434

#20 , 01 okt 2015 12:21

Wat nog niet aan bod gekomen is, is dat dit poortje buiten de erfdienstbaarheid ook een onderdeel vormt van de afsluiting rond een eigendom en uw buur.
Je kunt op een gewone perceelgrens tussen uw buur en eigenperceel ook niet zomaar alles plaatsen zonder toestemming van je buur.

Maw als je een poortje wil plaatsen, zal je de nodige afstand moeten laten tussen uw perceelgrens en het poortje.

Turaki
Berichten: 6870

#21 , 01 okt 2015 15:30

Maw als je een poortje wil plaatsen, zal je de nodige afstand moeten laten tussen uw perceelgrens en het poortje.
En deze afstand is 0 (meter, millimeter, micrometer, kies zelf maar). Zolang het niet op de grens staat, maar aan jouw kant van de grens (en er geen overtreding is van gemeentelijke of andere bouwvoorschriften), mag je als afsluiting plaatsen wat je wil.

tira00
Berichten: 929

#22 , 01 okt 2015 16:24

Inderdaad Turaki.

Er staat nooit in een koopakte dat je moet gebruik maken van een erfdienstbaarheid aan het begin tot het einde ervan.
Veel opmerkingen die totaal op niks slaan (wel interessant)

Hopelijk reageert ts nog.

eateasse
Topic Starter
Berichten: 3

#23 , 02 okt 2015 12:24

Het poortje staat op mijn perceel. Het staat zelfs op de originele plannen. En aangezien iedereen, zowel ik als alle eigenaars van de achterliggende grond op plan gekocht hebben wist iedereen lang op voorhand dat het poortje er zou staan.

Het is inderdaad een VME die zich bezighoudt met de meest ridicule dingen. De voortrekkers zijn een aantal gepensioneerden die niets beter te doen hebben. Nu op zich maakt het me niet zo veel uit als ik dat poortje niet meer zou mogen gebruiken, ik vind het gewoon een beetje vreemd allemaal.

Franciscus
Berichten: 38602

#24 , 02 okt 2015 16:22

Hoe gaan ze u in kennis stellen - ????
Gewoon verder blijven doen... zal op zijn minst een AS moeten zijn en dan nog.
Wie gaat de vaststellingen doen.
Is er een syndicus ... en gaat die dan ( in verzoening of ten gronde) naar de vrederechter.

eylis
Berichten: 8842

#25 , 02 okt 2015 17:38

als ik het verhaal goed begrijp, heb je recht van doorgang via jouw garage die uitgeeft op de oprit van een appartementsblok. rond jouw terrein/tuin staat een afsluiting (op jouw grond) met en poortje op jouw grond, naast de garage. Maar het poortje staat wel degelijk op jouw terrrein. Als je door jouw poortje stapt, kom je terecht op de oprit van de appartementsblok. als je via je garage zou stappen kom je ook terecht op diezelfde oprit.
Wel die gepensioneerden kunnen beslissen zoveel ze willen. de erfdienstbaarheid geldt voor die oprit van het appartementsblok. hoe je op die plek geraakt is geen punt waar ze iets over te zeggen hebben. Of je nu op het dak van je garage kruipt en er afspringt op die oprit, of je kruipt onder je eigen afsluiting door op die afrit, of je wandelt geciviliseerd door je eigen tuinpoortje op die oprit. Het maakt niets uit. En dat in de akte enkel de garagepoort is vermeld, is omdat je wel degelijk met je auto weg zou kunnen via die oprit. Het enige wat ze ooit zouden kunnen doen is een omheining rond hun parking en oprit zetten (op hun eigen terrein) met enkel een opening aan jouw garagepoort. Dan kan je enkel via je garage naar die oprit. Maar daar gaan ze de centen niet voor willen ophoesten, denk ik. :-)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”