Bouwen tegen de perceelsgrens

DenStu
Topic Starter
Berichten: 8

Bouwen tegen de perceelsgrens

#1 , 29 sep 2015 12:03

De buren van mijn oma, die in het centrum in een rijtjeshuis woont, hebben onlangs een stuk bijgebouwd waardoor dit nieuwe stuk het zicht vanuit haar tuintje enorm beperkt wordt. Het gaat hier om een zwarte-donkergrijze blok uit een soort kunststof platen (wat dus niet heel mooi is om op te kijken) en staat vlak tegen de perceelsgrens in de tuin en het gebouw lijkt me (zonder te kunnen meten) zo'n 5m hoog.

Nu, ik weet dat we bij de gemeente beroep kunnen aantekenen en eventueel tot de Raad voor Vergunningsbetwistingen kunnen gaan, maar wat ik vooral nog wil weten is op basis van welke wet of bouwvoorschriften kunnen we een eventueel beroep gronden?

Zijn er misschien reeds uitspraken geweest in gelijkaardige gevallen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 sep 2015 12:28

Indien het reeds is gebouwd ben je hopeloos te laat. Je diende te reageren in de periode dat de bouwaanvraag werd uitgepakt.

DenStu
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 29 sep 2015 13:06

Indien het reeds is gebouwd ben je hopeloos te laat. Je diende te reageren in de periode dat de bouwaanvraag werd uitgepakt.
Is het niet zo dat, gezien het bouwwerk zodanig dicht tegen de perceelsgrens ligt, er sowieso door de buren voor akkoord moet getekend worden?

Volgens de gemene bouwvoorschriften moeten immers alle gebouwen op een bepaalde afstand van de perceelsgrens gebouwd worden, om de uitzondering hierbij toe te laten is 1) er toestemming nodig via verzoekschrift aan de dienst ruimtelijke ordening van de gemeente en 2) toestemming van de betrokken buren door middel van handtekening voor akkoord.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 29 sep 2015 13:08

dat had u moeten doen in de periode dat de bouwaanvraag uithing bij de buren

DenStu
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 29 sep 2015 13:13

Indien zij geen toestemming hebben van de buren, kan toch nooit een dusdanig gebouw opgetrokken worden zonder een bouwovertreding te begaan?

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 sep 2015 13:32

Wat is uw definitie van een rijwoning? Bij mij is een rijwoning per definitie tot op de perceelsgrens.

U dient na te gaan of het bijgebouw opgetrokken is met bouwvergunning en of de voorschriften van deze vergunning gerespecteerd zijn. Indien dit zo is kan u niet veel meer ondernemen.

DenStu
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 29 sep 2015 13:40

Het gaat in dit geval inderdaad om een rijwoning maar er is in de tuin van de buren een gebouw bijgezet en heeft geen raakpunten met de woning van mijn oma maar staat vlak tegen haar tuin.

De gemene voorschriften zeggen, als ik mij niet vergis, dat bouwwerken op een welbepaalde afstand (2m ?) van de perceelsgrens moeten blijven. In dit geval is dat echter maar 1m of minder op het eerste zicht. Is het dan niet zo dat in zo'n geval een uitzondering op de regel, door gemotiveerd verzoekschrift en met de goedkeuring van de buren, moet aangevraagd worden bij de gemeente?

mjers
Berichten: 1788

#8 , 29 sep 2015 14:19

Als ik dit zo lees is er voor dit bijgebouw geen vergunning aangevraagd...
Hebben jullie ooit melding gekregen dat de bewuste buur dit gebouw wilde neerplanten?

Als jullie buren een vergunning indienen zal de gemeente alle aanliggende buren schrijven... Jullie hebben niets ontvangen dus waarschijnlijk geen vergunning voor dit bijgebouw.
Vraag dit voor de zekerheid eens na bij de gemeente...

Indien er geen vergunning is, hoef je dit enkel te melden bij de gemeente... de gemeente zal dan uitzoeken of het gebouw kan geregulariseerd worden. Als jullie verzet aantekenen met een grondige motivatie zal het gebouw hoogstwaarschijnlijk moeten afgebroken worden...

Krijgen ze tegen alle regels in toch een regularisatie kunt u nog in beroep gaan.

Dus melden bij de gemeente...



Desnoods kan je de buren ook dagvaarden.
Het gebouw is niet volgens de regels van de ruimtelijke ordening geplaatst.
Dat wil niet zeggen dat de rechter zomaar gaat ingaan op jullie eis. Jullie voordeel uit de eis moet evenredigheid zijn met het nadeel dat de buur ondervind bij het afbreken van dit gebouw. Maar dit kan enkel door een rechter bepaald worden. Maar aangezien het gebouw heel recent is en jullie vlug actie ondernemen maak je hier zeker een goede kans.
Jammer voor de buren, maar er zijn nu eenmaal regels die moeten gevolgd worden...


ter info:

Lees onderstaande link eens

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... rrehoutkot
Laatst gewijzigd door mjers op 29 sep 2015 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

mjers
Berichten: 1788

#9 , 29 sep 2015 14:35

ik had begrepen dat het ging op een losstaand bijgebouw, echter bij het herlezen gaat dit waarschijnlijk om een uitbreiding van de woning van de buren...

Komt eigenlijk op hetzelfde neer, maar gebruik link hieronder

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... Uitbreiden

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 sep 2015 15:19

De gemene voorschriften zeggen, als ik mij niet vergis, dat bouwwerken op een welbepaalde afstand (2m ?) van de perceelsgrens moeten blijven. In dit geval is dat echter maar 1m of minder op het eerste zicht. Is het dan niet zo dat in zo'n geval een uitzondering op de regel, door gemotiveerd verzoekschrift en met de goedkeuring van de buren, moet aangevraagd worden bij de gemeente?
Over welke gemene voorschriften heeft u het? U dient de verkavelingsvoorschriften te raadplegen, eventueel in combinatie met de bouwvergunning indien het bijgebouw vergunningsplichtig zou zijn.

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 01 okt 2015 11:17

Art.646.Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.”(Burgerlijk Wetboek).
“Art.38.De in het Burgerlijk Wetboek bedoelde afpaling wordt op het terrein aangegeven op de wijze en met behulp van de uiterlijke tekens, tussen de betrokken partijen overeengekomen, en moet bovendien blijken uit een proces-verbaal en een plan, die in twee genummerde exemplaren door partijen ondertekend worden en in hun bezit blijven om hun tot TITEL te dienen.Art.39.Ingeval de eigenaar van een goed dat grenst aan het goed van een eigenaar die de afpaling heeft gevraagd overeenkomstig artikel 38, weigert binnen de door de vrederechter gestelde termijn aan de afpalingsverrichtingen deel te nemen, kan de rechter een deskundige aanstellen, die bij de verrichtingen aanwezig zal zijn en in de plaats van de onwillige eigenaar het proces-verbaal zal ondertekenen.”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).

‘De buren van mijn oma...hebben onlangs een stuk bijgebouwd waardoor dit nieuwe stuk het zicht vanuit haar tuintje enorm beperkt wordt.‘

Ik ga ervan uit dat die bijbouw gebeurde op hun eigendom,al was het tegen de grens.

”Art.5.1.2. § 1. Een vergunningenregister is een gemeentelijk gegevensbestand, waarin voor het grondgebied van de gemeente perceelsgebonden informatie is opgenomen met betrekking tot de ruimtelijke ordening. Het vergunningenregister omvat ten minste volgende gegevens, geordend per kadastraal perceel :1° het kadastraal nummer, het huisnummer en de straatnaam; 2° de afgegeven stedenbouwkundige en planologische attesten; 3° elke aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning en de identiteit van de aanvrager...5° elke administratieve beslissing en rechterlijke uitspraak met betrekking tot die vergunningen, en de identiteit van de personen die beroep aantekenen;...§ 2. Elke gemeente is verplicht om een vergunningenregister op te maken, te actualiseren, ter inzage te houden van elkeen en er uittreksels uit af te leveren volgens de bepalingen van deze codex.”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

Ga het vergunningenregister inzien aangaande het betrokken perceel van de buren van uw oma. Onderzoek of de bijbouw vergund en conform de vergunning gebouwd werd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mjers
Berichten: 1788

#12 , 01 okt 2015 11:24

Art.646.Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.”(Burgerlijk Wetboek).
“Art.38.De in het Burgerlijk Wetboek bedoelde afpaling wordt op het terrein aangegeven op de wijze en met behulp van de uiterlijke tekens, tussen de betrokken partijen overeengekomen, en moet bovendien blijken uit een proces-verbaal en een plan, die in twee genummerde exemplaren door partijen ondertekend worden en in hun bezit blijven om hun tot TITEL te dienen.Art.39.Ingeval de eigenaar van een goed dat grenst aan het goed van een eigenaar die de afpaling heeft gevraagd overeenkomstig artikel 38, weigert binnen de door de vrederechter gestelde termijn aan de afpalingsverrichtingen deel te nemen, kan de rechter een deskundige aanstellen, die bij de verrichtingen aanwezig zal zijn en in de plaats van de onwillige eigenaar het proces-verbaal zal ondertekenen.”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).

‘De buren van mijn oma...hebben onlangs een stuk bijgebouwd waardoor dit nieuwe stuk het zicht vanuit haar tuintje enorm beperkt wordt.‘

Ik ga ervan uit dat die bijbouw gebeurde op hun eigendom,al was het tegen de grens.
Hier volg ik u niet? Het gaat hier toch over een bijgebouw en niet over een afsluiting/afpaling?

Boyuni
Berichten: 7

#13 , 12 dec 2015 11:15

Is het niet altijd verplicht om een akkoord te vragen aan de buren bij bouw op scheidingslijn? Ik denk dat er bij een bouwaanvraag een akkoord van de buren moet toegevoegd zijn indien er op de scheiding gebouwd wordt. De reden hiervoor is het feit dat de aangelanden op basis van het burgerlijk wetboek ervan op de hoogte moeten zijn als er een gemene muur wordt opgericht

mjers
Berichten: 1788

#14 , 12 dec 2015 22:11

Uiteraard is er toelating nodig, dan is de muur gemeenschappelijk en zijn beiden eigenaar en moeten de kosten ook verdeeld worden. Tenzij de buur afstand doet van de muur.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”