vruchtgebruik- verbouwing

slawyer
Topic Starter
Berichten: 1

vruchtgebruik- verbouwing

#1 , 28 sep 2015 19:06

Hallo

Ik heb enkele rare vragen voor jullie. Hopelijk kan er iemand me wat raad geven.

Enkele jaren geleden is mijn opa gestorven waardoor mijn oma momenteel vruchtgebruiker is van hun woning. Ze hadden 5 kinderen, momenteel de blote eigenaars.

Mijn nonkels zijn niet de normaalste mensen ter wereld, omdat ze nu eenmaal het een en het ander plannen. Hun laatste plan is, althans dat beweert mijn oma, dat ze op hun naam of op de naam van mijn oma verbouwingswerken willen starten en uiteraard de prijs laten betalen aan hun 3 zussen, waaronder mijn moeder.

Mijn vragen zijn:

Kan de vruchtgebruiker de prijs van verbouwingswerken zoals een keuken, vloer, dak, gevel... laten betalen aan de blote eigenaars? Ik weet dat verbouwingen mogelijk zijn maar prijs verhalen?


Kunnen zomaar blote eigenaars zonder toestemming van de andere blote eigenaars verbouwingen laten uitvoeren en de prijs mede verhalen aan de andere blote eigenaars?


Alvast bedankt

p.s. de nonkels zijn als het ware criminelen, massa's schulden niet betaald terwijl hun bezittingen op andermans naam staat. Dus het zijn echt wel geen normale mensen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 sep 2015 19:49

de nonkels zijn als het ware criminelen, massa's schulden niet betaald terwijl hun bezittingen op andermans naam staat

Staat de blote eigendom dan niet meer op hun naam? In dat geval hebben, ze er niets over te zeggen.

Ze kunnen alleszins de mede-eigenaars niet zomaar verplichten om niet noodzakelijke bouwwerken uit te voeren.
Noodzakelijke herstellingen aan dak en muren zijn wel steeds ten laste van de blote eigenaars.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

duma
Berichten: 2871

#3 , 29 sep 2015 13:15

Is de oma ook niet nog zelf volle eigenaar van de helft?
Enkel indien de woning volledig van grootvader was, kan het zijn dat moeder alleen vruchtgebruik heeft, anders is zij voor de helft ook nog volle eigenaar en dient zij dus sowieso ook de helft te dragen van eender welke werken, de overige helft wordt dan door de 5 kinderen gedragen: elks 1/10e van de totale kostprijs.

Verbouwingswerken kunnen sowieso niet gepland worden zonder toestemming van alle blote eigenaars. Indien die toestemming er niet is, of niet gevraagd wordt, kunnen de blote eigenaars alvast niet gehouden worden aan de betaling van hun deel tenzij het gaat om extreem dringende herstellingswerken ten laste van de blote eigenaars waarbij zelfs geen tijd was voor overleg, wat roharro hierboven ook al zegt.

U kan zelfs nog verder gaan: indien de verbouwingen niet noodzakelijk waren, kan u degene die de verbouwingen heeft laten uitvoeren tot de orde roepen. Het is niét OK om in andermans huis dingen te wijzigen. Een huurder moet ook niet in een huurhuis de keuken uitbreken en een andere plaatsen zonder toestemming van de verhuurder (let op: niet het hele vruchtgebruik-blote eigendom verhaal kan vergelekn worden met huurder-verhuurder, maar 't is vaak wel een uitgangspunt).

Mijn raad: De zussen sturen NU AL een AS naar hun broers én oma met daarin een verwijzing naar het feit dat ze op de hoogte zijn gebracht van plannen enkele verbouwingen (waaronder, maar niet gelimiteerd tot: een nieuwe vloer, nieuwe keuken, ...) uit te voeren in het huis gelegen te xxxxxx xx, 1234 XXXXX. Dat zulke verbouwingen niet noodzakelijk zijn en ook niet zijn goedgekeurd door alle blote eigenaars. Dat bijgevolg deze verbouwingen niet mogen uitgevoerd worden. Dat indien deze toch uitgevoerd worden, u niet alleen hier niet toe zal bijdragen, maar u zal eisen dat het onroerend goed terug in zijn oorspronkelijk staat hersteld wordt op kosten van degenen die de verbouwingen hebben besloten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”