Klimop op muur van achterbuur

koenf
Topic Starter
Berichten: 3

Klimop op muur van achterbuur

#1 , 27 sep 2015 22:03

Hallo,

Graag hadden we wat advies gekregen voor het volgende.

De achterbuur van het huis waar we vroeger woonden, klaagt over klimop die groeit op hun achtergevel.
Even de geschiedenis en situatie schetsen :
Het huis is onze eigendom. We zijn in dit huis gaan wonen in 2001, en hebben er gewoond tot 2012. (Momenteel wordt het huis verhuurd)
De tuin geeft achteraan uit op de achtergevel van de achterbuur.
Op het moment dat we in dit huis gaan wonen zijn, stond er behoorlijk wat klimop tegen deze gevel, ik schat ongeveer 3 à 4 meter hoog. De klimop was niet in onze tuin geplant, maar in de tuin van de naaste buur. De tuinen van ons huis en onze naaste buur grenzen nl. allebei aan de gevel van de achterbuur.
Ongeveer een vijftal jaar geleden heeft onze naaste buur de klimop onderaan afgezaagd, omdat ze de tuin veranderd hebben in een terras. De klimop is echter blijven verder groeien op de gevel van de achterbuur, ook boven onze tuin (over de grens dus).
Momenteel is het zo dat de klimop drie kwart van de gevel overwoekert, plus ook een deel van het dak. De gevel is naar schatting 15 meter hoog...

Momenteel klaagt de achterbuur dus, en dreigt met 'stappen' als ik de klimop niet verwijder.
Ze hebben ook onze naaste buur aangesproken, met dezelfde vraag. De naaste buur zegt dat ze niet meer weten van waar de klimop komt, en dat die er stond toen ze in het huis gaan inwonen zijn, net zoals in ons geval dus.

Je kan je voorstellen dat het verwijderen van deze klimop geen goedkope zaak zal zijn, gezien de grootte van de gevel, en het feit dat de klimop ook op het dak groeit.
We zijn er al die jaren vanuit gegaan dat de achterburen deze klimop wilden, en hebben er ons nooit vragen bij gesteld.

De vraag is nu of wij verantwoordelijk zijn voor het weghalen ervan ?
Ik vraag me ook af of de achterburen na 15 jaar van klimop op hun achtergevel kunnen eisen dat wij die verwijderen ? Ze moeten dit al lang weten m.i.
Draagt de naaste buur hierin ook verantwoordelijkheid ? Vermoedelijk zal die beweren dat ze niet meer weten waar de klimop oorspronkelijk geplant was.

Graag uw advies hierover.

Alvast bedankt voor de reaktie.

groeten,

Koen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 27 sep 2015 22:07

Heeft die klimop wortels in uw tuin?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 27 sep 2015 22:13

Waar wortelt de klimop? ( al gesteld door @roharro zie ik nu)

Bij uw naaste buur of ondertussen bij u?
Van wie is de gevel waarop de klimop groeit... kan een gemene muur zijn.
Dak echter niet.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 28 sep 2015 07:45

al dan niet gemene muur doet er niet toe.
De klimop groeit duidelijk aan uw kant.
Uw buren kunnen wel degelijk eisen dat u de klimop verwijderd (ook na 15 jaar).

Enkel als u kunt bewijzen dat de klimop oorspronkelijk van uw naast buur is kan u uw buur verplichter tot verwijderen van de klimop.
Kan u dat niet bewijzen wordt de klimop geacht uw eigendom te zijn en zal u moeten instaan voor het verwijderen ervan.

In ieder geval moet die klimop verwijderd worden, daar kan je niet onderuit.

koenf
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 28 sep 2015 10:25

De gevel is van de achterbuur.

De klimop stond oorspronkelijk geplant bij de naaste buur.
Maar een vijftal jaar geleden (kan ook meer zijn) is de klimop onderaan afgezaagd.
De klimop is echter blijven verder groeien, die haalt zijn vocht waarschijnlijk uit de muur...

Waar wortelt de klimop? ( al gesteld door @roharro zie ik nu)

Bij uw naaste buur of ondertussen bij u?
Van wie is de gevel waarop de klimop groeit... kan een gemene muur zijn.
Dak echter niet.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 28 sep 2015 11:56

Als de muur gemeen is mag ik tegen mijn kant clemantis of klimop of wat dan ook laten groeien.
Mag echter geen overlast veroorzaken.
Waar staat ( wetgeving ) dat dat niet zou mogen?
Mag in elk geval niet over afdekstenen of op dak gaan.

Indien niet bij u geworteld zal het uw buur zijn die in eerste instantie klimop moet verwijderen.

Misschien best samen doen.
Gezien nu verhuurt ... dient uw huurder als goede huisvader er voor te zorgen dat de klimop niet zal woekeren.

PS ik heb nog nooit afgesneden klimop verder zien groeien.
Als alle wortels afgesneden zijn sterft klimop af bij mijn weten.
Snij die nl af om de twee jaar bij een aantal bomen bij ons.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 sep 2015 12:07

Klimop heeft scheuten en een wortelstok. Als je één wortelstok afzaagt nemen de anderen het over. Steek je een tak van de klimop in de grond, heb je binnen de paar weken een nieuwe plant. Je zal de hele zone moeten omgraven, en letterlijk alle wortelstokken met de hand moeten uithalen.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 28 sep 2015 13:02

Als de muur gemeen is mag ik tegen mijn kant clemantis of klimop of wat dan ook laten groeien.
Mag echter geen overlast veroorzaken.
Waar staat ( wetgeving ) dat dat niet zou mogen?
Mag in elk geval niet over afdekstenen of op dak gaan.
.
Klimop wordt gezien als levende haag en mag niet aan een gemeenschappelijke muur geplant worden...
De wet rond plaatsing van levende hagen is u ook wel bekend.

Maar los van bovenstaande, spreken we hier niet van een gemene muur. Dus in dit geval is het klimop al zeker niet toegestaan.

koenf
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 28 sep 2015 16:18

Bedankt allemaal voor de reakties.
Maar wat met het feit dat de achterbuur dit 15 jaar lang laat gebeuren, en pas komt klagen als het (veel) te laat is ? Of doet dit niet terzake ?

@ Fransciscus : Ik ben er echt heel zeker van dat de klimop verder groeit. Langs onze kant, maar ook aan de kant van de naaste buur, heeft hij zeker geen wortels meer...
We kunnen trouwens de huurder hiervoor niet laten opdraaien; deze situatie was er al lang voor zij er in kwamen wonen.

mjers
Berichten: 1788

#10 , 28 sep 2015 16:24

Bedankt allemaal voor de reakties.
Maar wat met het feit dat de achterbuur dit 15 jaar lang laat gebeuren, en pas komt klagen als het (veel) te laat is ? Of doet dit niet terzake ?
.
Doet niets ter zake, verjaring voor dergelijke feiten is 30 jaar.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 28 sep 2015 18:09

@mjers
U hebt gelijk als levende haag toestemming nodig van beide eigenaars.

Ik was aan een mij gekende situatie aan het denken ( sedert '58).
De achtermuur is in die tijd overgenomen door de eigenaars van het nieuwe huis gezien deze ook de afsluiting van hun tuin was en ze hebben er toen wingerd ( geen klimop tegen gezet) bij de zijburen staat er langs een kant een lattenwerk tegen betonplaten met clemantis en bij de andere buren spijtig genoeg klimop op draadafsluiting.
In dat geval was er gezamenlijke toestemming zijburen en een gemene muur ( van een fabriek) met wingerd waar ik niet weet of er toestemming is.

In steden ziet men echter meer en meer klimplanten ook langs de straatgevels.

Maar wat hier ontbreekt is de overeenkomst van beide buren. Gezien de achterbuur vraagt om te verwijderen.
Zal er dus verwijderd moeten worden.

Mariette
Berichten: 2507

#12 , 30 sep 2015 15:30

Bedankt allemaal voor de reakties.
Maar wat met het feit dat de achterbuur dit 15 jaar lang laat gebeuren, en pas komt klagen als het (veel) te laat is ? Of doet dit niet terzake ?

@ Fransciscus : Ik ben er echt heel zeker van dat de klimop verder groeit. Langs onze kant, maar ook aan de kant van de naaste buur, heeft hij zeker geen wortels meer...
We kunnen trouwens de huurder hiervoor niet laten opdraaien; deze situatie was er al lang voor zij er in kwamen wonen.
Natuurlijk groeit klimop verder: elke scheut of uitloper die gewoon op de grond ligt kan daar wortelen, daarvoor moet de moederwortel zelfs niet worden afgeknipt. Er is dus ook niet één wortelstronk zoals bij clematis of andere struiken: klimop hangt overal aan vast en wortelt zodra het de grond raakt.

Als er dus een open stuk grond ligt tussen de muur en de grens van de buren, kan die klimop daar zelf gewoon verdergroeien met wortels in dat stuk grond.
Grenst de muur echter pal aan de tuin van TS dan is het uiteraard aan TS om de opklimmende klimop van de muur te verwijderen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”