erfdienstbaarheid hofweg

dsm001
Topic Starter
Berichten: 8

erfdienstbaarheid hofweg

#1 , 20 sep 2015 02:37

Ik heb onlangs een oud huis gekocht en dit gerenoveerd. Er is een erfdienstbare weg achter de woning. Het gaat om een geheel van 7 rijwoningen waarbij je naast het 1ste huis naar achter kan gaan en zo een weg hebt achter de 7 woningen en waar je ook langs de 7ste woning terug naar de straat kan gaan. De ingangen zijn +/- 1m20 breed en achter de woning is de weg ongeveer 2m breed.
De weg is gelegen op 14m vanaf de rooilijn. Mijn achtergevel staat nu op 14m van de rooilijn, daar dit bij de oude woningen maar een 8-tal meter was. Ik heb echter geen probleem mee met de weg, ik wist dit op voorhand maar mag ik hier 2 poorten aan hangen als ik de geburen toch doorgang verleen ?
Dit is wat er in mijn akte staat
De huizen onder nummer 1,2 en 3 zullen ten eeuwige dagen onvergeld moeten wegenis verlenen aan het huis nummer 4 van gemeld plan, 1 en 2 aan drie en 1 aan 2. De huizen onder nummer 7,6 aan 5. 5 en 7 aan 6 en 4 aan 5,6 en 7 alsook aan 1,2 en 3.
Koper zal gemelde erfdienstbaarheden moeten eerbiedigen voor zoveel deze nog bestaan of kunnen bestaan en wordt gesupporterd in de rechten en de plichten van de verkopers dienaangaande.

Aangezien de buren nu vlak voorbij het raam van mijn living passeren (schuifraam 4m80 br) zou ik hier toch poortjes willen plaatsen zodat ik toch weet of kan horen als de poort open gaat.

Is dit een probleem als de poort los gelaten wordt of indien ik de poort vergrendel de andere eigenaars voorzie van een sleutel om de poort los te maken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 20 sep 2015 07:46

Zou wel raar zijn als een toevallige bezoeker zoals postbode eerst 2 poorten moet open maken. Poorten die midden de nacht dichtslaan? Postbode en melkboer een sleutel geven?

Wat je zou kunnen doen is een bewegingsmelder plaatsen voor en achter zodat je weet dat er iemand aankomt.

dsm001
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 20 sep 2015 09:57

Iedereen heeft een voordeur en heeft toegang tot zijn huis langs de straatkant, dit is achter de huizen, was om aan de voormalige waterput te geraken maar iedereen zijn hof loopt achter zijn huis nog 50m door naar achter, dus iedereen zijn huis wordt gepasseerd door de erfdienstbare weg en de tuin.
De postbode kan de post gewoon aan de brievenbus aan de straatkant.
Het zijn gewoon 7 naast elkaar gelegen rijhuizen maar dan met een erfdienstbare weg die vanaf de straat gezien in een U-vorm achter de huizen loopt, dus het eerste en het 7 de huis zijn eigenlijk halfopen bebouwingen aangezien daarnaast de weg naar achter loopt (1m20 breed)

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 20 sep 2015 12:28

Ik las hier op dit forum ooit dat het perfect toegestaan is om poortjes te zetten aan zo'n erfdienstweg, zolang degenen die de erfdienst krijgen die poortjes kunnen openen (sleutel, grendel).

tira00
Berichten: 929

#5 , 20 sep 2015 12:29

Normaal gezien mag je poorten plaatsen, mits de grond je eigendom is.
Dit mag de doorgang voor de anderen wel niet bemoeilijken (smaller maken vb).
Als je de poorten op slot wil doen, moet je wel aan elk "heersend erf" een sleutel geven.

Maar heb jij er echt voordeel mee?

dsm001
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 20 sep 2015 13:27

Het probleem is dat 1 van de eigenaars zeker 10x per dag door de weg komt gereden met zijn fiets uit verveling en zo direct door het schuifraam dat vlak tegen de weg gelegen is de living kan binnen kijken. Hij kan evengoed zijn fiets smorgens voor zijn gevel zetten en deze daar laten staan tot s avonds ipv 10x per dag in mijn huis te komen kijken. Het is een oudere persoon die dat gewoon doet uit verveling en curieus is.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 20 sep 2015 16:07

Reden was waterput ...mogelijk een reden om via vrederechter een einde te laten maken aan erfdienstbaarheid.
Of wordt het pad ook nog voor vb de groenafval buiten te zetten of idd voor de fietsschuur of zo te bereiken ( al staat dat blijkbaar niet in de erfdienstbaarheid clausule)
Wat zegge de andere gebruikers?

tira00
Berichten: 929

#8 , 20 sep 2015 20:40

-Dit is wat er in mijn akte staat
De huizen onder nummer 1,2 en 3 zullen ten eeuwige dagen onvergeld moeten wegenis verlenen aan het huis nummer 4 van gemeld plan, 1 en 2 aan drie en 1 aan 2. De huizen onder nummer 7,6 aan 5. 5 en 7 aan 6 en 4 aan 5,6 en 7 alsook aan 1,2 en 3.
Koper zal gemelde erfdienstbaarheden moeten eerbiedigen voor zoveel deze nog bestaan of kunnen bestaan en wordt gesupporterd in de rechten en de plichten van de verkopers dienaangaande.

In de koopakte van Ts staat blijkbaar niet vermeld dat de "wegenis" alleen voor de waterput bestemd was.
Er staat alleen wegenis in.


-Het probleem is dat 1 van de eigenaars zeker 10x per dag door de weg komt gereden met zijn fiets uit verveling en zo direct door het schuifraam dat vlak tegen de weg gelegen is de living kan binnen kijken. Hij kan evengoed zijn fiets smorgens voor zijn gevel zetten en deze daar laten staan tot s avonds ipv 10x per dag in mijn huis te komen kijken. Het is een oudere persoon die dat gewoon doet uit verveling en curieus is.


Die man mag daar 1000 keer per dag langs rijden, dat is zijn goed recht.
U kan allerlei maatregelingen nemen zodat men niet meer kan binnen kijken bij u.

dsm001
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 20 sep 2015 23:29

Ik heb daar ook geen probleem mee dat hij langs mijn huis passeert, dat was zo en dat zal altijd zo blijven dat de buren moeten kunnen passeren.
Mijn vraag was of ik er een poort mag plaatsen op mijn stuk grond ? Ook mijn tuin is achter de wegenis gelegen, wat indien ik een hond heb, moet ik dan achter de wegenis ook een draad zetten en daar nog een poortje zetten of mag mijn hond ook los zitten op de wegenis ?

dsm001
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 24 sep 2015 20:05

Niemand ?

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 sep 2015 10:56

Zoals reeds gezegd mag u de doorgang voor de rechthebbende niet bemoeilijken. Poort op eigen grond met erfdienstbaarheid kan als de rechthebbende deze ten alle tijden kunnen openen, en dit de doorgang niet bemoeilijkt (bijvoorbeeld de doorgangsbreedte plots inperkt van 3 naar 1 meter).
Een hond waarvan je niet weet of hij misschien aan je broek gaat hangen zou ik wel catalogeren als het bemoeilijken van de doorgang.

dsm001
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 25 sep 2015 21:36

Ok bedankt

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”