Privatief deel gemeenschappelijk maken

Girl136
Topic Starter
Berichten: 17

Privatief deel gemeenschappelijk maken

#1 , 18 sep 2015 12:40

Wij zijn eigenaar van een huisje in een vakantiepark. De daken zijn momenteel privatief. Daar één der eigenaars nu kosten heeft aan zijn dak wil hij de daken gemeenschappelijk maken of toch minstens overeenkomen dat de kosten voor de daken door de gemeenschap moeten gedragen worden. Kan dit zomaar? Welke meerderheid heeft men daarvoor nodig in de AV?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 sep 2015 13:33

Is dit een grap?
Misschien best ineens van dat park een commune maken!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Girl136
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 18 sep 2015 13:40

Spijtig genoeg geen grap..

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 18 sep 2015 16:05

Er is dus een soort van VME ..er is dus een basisakte en een reglement van inwendige orde?
Er is een aankoopakte waarin opgenomen wat privaat en gemeenschappelijk is.
Dat wik zeggen dat de basisakte zou moeten gewijzigd worden en dat alle eigenaars van elk huisje nu ook eigenaar zouden worden van alle daken.

Persoonlijk vind ik dat een goed idee. Ik ga mijn dak isoleren en de dakgoot herstellen en die kosten laat is dan betalen door mijn buren ...
Daarna verander ik terug de basisakte.

Kijk eerst eens na wat er in uw aankoopakte staat en of er sprake is van een basisakte en reglement van inwendige orde.

Voor de rest zie Roharro.

Girl136
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 18 sep 2015 16:15

Er is een gecoördineerde basisakte en een reglement van inwendige orde.

En inderdaad alle eigenaars van elk huisje zouden eigenaar zijn van alle daken, dit lijkt mij nogal ridicuul

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 18 sep 2015 16:40

Tot de gemene delen kunnen enkel die zaken welke tot nut zijn van alle "privatieven".
De privatievenzijn in dit geval de huisjes.
De vraag die zich dan stelt (en zichzelf beantwoordt) luidt aldus: strekt het dak van huis A tot nut van huis B,C,D...enz.?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 18 sep 2015 18:37

Wie gaat de kosten betalen voor een nieuwe basisakte???
zal mogelijk meer kosten de de reparatie aan het dak.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 20 sep 2015 09:37

De wetgeving inzake vakantieparken omvat geen eigendomsregeling.

“Art.577-2. § 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :...§ 7. Ieder medeëigenaar draagt bij in de nuttige uitgaven tot behoud en tot onderhoud, alsook in de kosten van beheer, de belastingen en andere lasten betreffende de gemeenschappelijke zaak...§ 9. Onverdeelde onroerende goederen die bestemd zijn tot het gemeenschappelijk gebruik van twee of meer onderscheiden en aan verschillende eigenaars toebehorende erven, zijn echter niet vatbaar voor verdeling. Het aandeel in de onverdeelde onroerende goederen kan niet overgedragen, met zakelijke rechten bezwaard of in beslag genomen worden dan samen met het erf waarvan het onafscheidbaar is. De aan deze medeëigendom verbonden lasten, met name de kosten van onderhoud, herstelling en vernieuwing, moeten worden omgeslagen naar evenredigheid van de respectieve waarde van elk privatief deel, tenzij wanneer de partijen beslissen die kosten om te slaan naar evenredigheid van het nut dat de gemeenschappelijke delen en diensten die deze kosten teweegbrengen, voor elk van de privatieve delen hebben. De partijen kunnen de waarde en het nut als criteria ook combineren. De bepalingen van deze paragraaf zijn van dwingend recht.”(Burgerlijk Wetboek).

“Artikel 1. Het recht van opstal is een zakelijk recht om gebouwen, werken of beplantingen te hebben voor het geheel of een deel, op, boven of onder andermans grond. Het opstalrecht kan gevestigd worden door elke titularis van een onroerend zakelijk recht, binnen de grenzen van zijn recht”(10 JANUARI 1824. - Wet over het recht van opstal).

‘Wij zijn eigenaar van een huisje in een vakantiepark. De daken zijn momenteel privatief.’

Ik leid hieruit af dat het hele huisje privatief is en het voorwerp van voornoemd recht van opstal. Onderzoek daartoe uw akte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Girl136
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 21 sep 2015 16:39

Nee het is niet met een recht van opstal. Huisjes en daken zijn echt privatief

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”