25% naakt eigendom, wat ben ik ermee?

Lexo
Topic Starter
Berichten: 2

25% naakt eigendom, wat ben ik ermee?

#1 , 17 sep 2015 20:23

Beste,

Ik weet niet goed of het vastgoed, erf of nog een ander recht is dus ik stel mijn vraag even hier.

Kort de situatie:
Ik ben 10 jaar geleden uit het ouderlijk huis vertrokken en gaan samenwonen met mijn vriendin. 3 jaar geleden hebben wij een huis gekocht en vorig jaar liep het mis. Hier geen problemen, het huis staat te koop en als bij wonder kunnen we zonder de "druk" van een relatie terug schitterend met elkaar overweg.

5 jaar geleden is mijn moeder gestorven. Ik heb 1/4 naakt eigendom geerft; mijn broer het ander vierde en mijn vader behoud zijn helft van het naakte eigendom. Hij heeft wel vruchtgebruik.

Mijn broer woont nog steeds in het ouderlijk huis en wil hier ook blijven wonen. Ik ben sinds een aantal weken op "logement" maar als dit te lang gaat aanslepen dan komen er problemen van.

Ik wil hier omwille van persoonlijke en professionele redenen zo snel mogelijk terug weg. Ik zie het niet zitten om elke dag 150km op en weer af te rijden naar mijn werk waar ik al 15 jaar graag werk.

De vragen:
Kan ik mijn broer ( of vader ) verplichten mij uit te kopen? Ik heb niks aan het hier kunnen wonen, ik zou echter wel de centen kunnen gebruiken voor een nieuwe start.
Kan ik mijn broer huishuur vragen?

Alvast bedankt voor jullie kijk op de zaak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 sep 2015 20:26

Je vader heeft het volledige vruchtgebruik. Zelfs al zou je huur kunnen eisen, dat zou naar je vader gaan. Je kan wel een openbare verkoop eisen. Maar een openbare verkoop van enkel de blote eigendom brengt weinig op.

Lexo
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 sep 2015 09:40

Dank je voor het snelle antwoord. Ik ben dus eigenlijk niets met die 25% :).

Vraag die misschien elders hoort maar geven banken ook voordelige woonleningen als de ontlener 50% vd woning in handen krijgt door 25% te lenen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 sep 2015 20:21

mogelijks, maar ik betwijfel het. Men kan immers moeilijk een hypotheek stellen op 50% blote eigendom van een woning (als men dat al zou kunnen, dan is dat sowieso weinig waard, gezien ook een openbare verkoop van 50% vruchtgebruik niet veel waard is). Als de hypotheek die je stelt weinig waard is, zal het tarief ook niet voordelig zijn zonder dat je een andere hypotheek kan stellen.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 19 sep 2015 08:50

Je kan wel een openbare verkoop eisen.
Klopt niet. Openbare verkoop kan pas gevorderd worden indien er sprake is van onverdeeldheid, en daar er sprake is van zowel volle (vader) en naakte (TS en broer) eigendom, plus vruchtgebruik, is er geen onverdeeldheid. Hiervoor dienen alle eigenaars een gelijke vorm van eigendom te hebben, mat in de praktijk dus neerkomt op volle eigendom.

Wel kan TS zijn aandeel in de naakte eigendom verkopen. Maar de markt hiervoor is zeer klein, waardoor de gekregen prijs waarschijnlijk ruim onder de werkelijke waarde ligt. De enige die mogelijks geïnteresseerd zou kunnen zijn, is de broer van TS.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”