Mede-eigenaar wil eigen verwarmingsinstallatie

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

Re: Mede-eigenaar wil eigen verwarmingsinstallatie

#16 , 20 sep 2015 11:51

En waar gaan de verbrandingsgassen naartoe? In een schouw die gemeenschappelijk is? (schouwvoering?) Of door een buitenmuur rechtstreeks naar buiten? (Buitenmuren zijn ook gemeenschappelijk!!!!).
En wat met water gas en schouw doorvoeren die mogelijk ook door gemene muren moeten?
Is het beton van de vloer ook niet gemeen... de tegels en vloerbekleding niet maar zoals bij terras zal beton waarin mogelijk al gemene leidingen liggen gemeen zijn.
Ik kan het blijkbaar niet duidelijk genoeg maken dus ik herhaal het nog maar eens: De individuele verwarming kan geplaatst worden ZONDER dat er werken nodig zijn aan de gemene delen.
Ik vind het alleszins onverstandig om een afzonderlijke CV te willen plaatsen.
Met het bedrag dat alle mede-eigenaars samenbrengen kun je een veel gesofisticeerder installatie aanschaffen, die beduidend minder verbruikt.
Misschien heb je gelijk. Alleen denk ik dat we de AV niet zullen kunnen overtuigen om niet voor de goedkoopste oplossing te kiezen (i.e. de mazoutketel blijven oplappen/vervangen).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 20 sep 2015 12:55

Waar zouden de uitlaatgassen naartoe gaan?
Die zullen toch ergens via de gemene delen naar buiten moeten afgevoerd worden?
Alleszins heb je de toelating nodig van de andere mede-eigenaars (stemmen tijdens de AV)
om uw plan door te voeren,, aangezien het een statutenwijziging met zich meebrengt
(kost ook geld).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38592

#18 , 20 sep 2015 13:45

Wijziging basisakte ...dus notaris vermoed ik.
Welk type van schouw @mava105 kan daar beter over oordelen stel als u een hoogrendementsketel wil aansluiten verlicht vanaf volgende week (25/9/2015)
Dacht dat het systeem shunt schouwen heet.

Reclame

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

#19 , 20 sep 2015 14:57

Waar zouden de uitlaatgassen naartoe gaan?
Die zullen toch ergens via de gemene delen naar buiten moeten afgevoerd worden?
[...]
De situatie is een beetje apart. Bij het GLV hoort een privatieve achterbouw waaronder zich een kelder bevind (tevens privatief) waarin nu al een gasbrander voor het warm water staat en waarvan de uitlaatgassen afgevoerd worden door een buis die door een privatieve buitenmuur loopt.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 20 sep 2015 20:06

Die schouw zal je niet kunnen gebruiken want dergelijke gasbranders voor enkel warm water hebben geen hoog rendement. Voor een hoogrendementsketel heb je een dubbelwandige schouw nodig aangesloten op een waterafvoer voor het condenswater. Je zal dus een nieuwe geveldoorvoering moeten uitvoeren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#21 , 20 sep 2015 20:14

Ik ken geen appartementsgebouwen met private buitenmuren......
TS vergist zich schromelijk: een muur van een privatief, als het een buitenmuur is, of binnenin een steunmuur, behoort steeds tot de gemene
delen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

#22 , 22 sep 2015 21:46

Ik ken geen appartementsgebouwen met private buitenmuren......
TS vergist zich schromelijk: een muur van een privatief, als het een buitenmuur is, of binnenin een steunmuur, behoort steeds tot de gemene
delen!
Omdat u het niet kent kan het dus niet bestaan? Zoals ik al zei gaat het in dit geval niet om een klassieke indeling.
Uit de basisakte:
"ACHTERBOUW: Het één-verdiep-hoog achtergebouw behoort VOLLEDIG in privatieve eigendom toe aan het appartement-gelijkvloers. Alle kosten van onderhoud, herstelling en vernieuwing (met inbegrip van het dak) van dit achtergebouw vallen uitsluitend ten laste van het appartement-gelijkvloers. De twee kelders die enkel bereikbaar zijn vanuit de privatieve gedeelten van het appartement-gelijkvloers worden bij deze verbonden aan het privatieve appartement-gelijkvloers."
Die schouw zal je niet kunnen gebruiken want dergelijke gasbranders voor enkel warm water hebben geen hoog rendement. Voor een hoogrendementsketel heb je een dubbelwandige schouw nodig aangesloten op een waterafvoer voor het condenswater. Je zal dus een nieuwe geveldoorvoering moeten uitvoeren.
2 verschillende installateurs zijn ondertussen langsgeweest om een offerte te maken en volgens beide kon de bestaande schouw gebruikt worden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#23 , 22 sep 2015 21:56

Dan dient er enkel toestemming gevraagd aan de AV om niet meer te moeten deelnemen aan het gemeenschappelijk verwarmingssysteem en vervolgens de statuten vann het gebouw op dat punt aan te passen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vandaele62
Topic Starter
Berichten: 19

#24 , 22 sep 2015 23:52

Dan dient er enkel toestemming gevraagd aan de AV om niet meer te moeten deelnemen aan het gemeenschappelijk verwarmingssysteem en vervolgens de statuten het gebouw op dat punt aan te passen.
Inderdaad. Het komt op de volgende agenda.
Bedankt allemaal om te reageren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 23 sep 2015 07:11

Ik vermoed dat u ook toestemming zal moeten vragen aan de AV om een gasaansluiting te graven doorheen de voortuin indien deze bestaat.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”