recht van overgang?

Aster3
Topic Starter
Berichten: 5

recht van overgang?

#1 , 16 sep 2015 10:41

Hoi!
Naast ons huis is een stukje grond nog van ons maar dit is erfdienstbaarheidsweg voor onze buren. Deze buren hebben een stukje grond voor en achter ons stuk en hebben deze weg nodig om naar hun tuin te geraken, in verkoopsacte staat dat we recht van doorgang moesten geven.

Dit doorgang geven hebben wij altijd mooi gedaan, er heeft daar nooit iets in de weg gelegen,
echter nu verbouwt die buur en ligt er wel wat bouwgerief waar hij op zijn eigendomsdelen van de weg echt ook wel plaats voor heeft, ook heeft hij een boom weggedaan die op onze grond stond in een hoek die de weg maakt en dus niet in de weg staat om door te kunnen, hij is hier ook voor op ons dak geklommen zagen we aan de ladder.

Toen ik daar eens op mijn grond naast het huis stond om naar onze gevel te kijken, kwam die buur me vertellen dat ik daar niet op mocht omdat het zijn weg is volgens hem. Dit vond ik raar, maar het klopt wel dat ik om op mijn stuk grond te komen, over zijn stuk grond van de erfdienstbaarheidsweg moet komen. In de verkoopsacte van mij staat inderdaad ook dat ik hem doorgang moet verlenen aan hem maar niet dat ik zelf ook doorgang krijg, daar staat niets over vermeld. Gezien de buur zegt dat hij overweegt om een poort met een slot ervoor te zetten, begin ik wel schrik te hebben dat wij niet meer aan onze zijgevel gaan kunnen (want we hebben geen andere weg naar daar).

Ik heb nog meer vragen over het recht van doorgang daar! het is aan onze gevel langs zij een echt breder stuk en we wilden er misschien gras of grind leggen, een waterput steken. Wij hebben verder voorlopig ook geen andere tuin en dat stuk wel echt breder dan de rest van de weg, er komt geen raam op uit, (zit tussen 2 gesloten gevels) dus ik was me om eerlijk te zijn al half aan het voorzien om daar als ik zwanger ben toch wat in de zon kunnen te gaan zitten met een klapstoeltje, dus zonder daar meubelen blijvend te plaatsen voor de zekerheid.

Mijn vraag is vooral dus of ik het recht heb om op dat stuk grond te komen, of dat dit effectief kan worden afgesloten voor ons, en tevens of die buur wel vanalles mag uitsteken en achterlaten op dat stuk, en in hoeverre ik dat een beetje deftiger mag maken en mezelf daar in een stoeltje mag zetten (als ik er mag komen tenminste)..

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2015 11:03

Kan u eens een tekening van de situatie maken? In alle geval heeft u ten alle tijden het recht om uw eigen grond te betreden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 sep 2015 11:27

Als jij eigenaar bent van de grond (kijk er het kadasterplan op na) heb jij automatische recht van doorgang op uw eigen grond. Dat moet niet nogmaals bevestigd worden in uw akte.
Vraag aan uw buurman het schriftelijke bewijs dat hij de eigenaar is van dat stuk. Informeer ook eens bij uw notaris.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 16 sep 2015 11:38

Als jij eigenaar bent van de grond (kijk er het kadasterplan op na) heb jij automatische recht van doorgang op uw eigen grond. Dat moet niet nogmaals bevestigd worden in uw akte.
Vraag aan uw buurman het schriftelijke bewijs dat hij de eigenaar is van dat stuk. Informeer ook eens bij uw notaris.
Zoals ik het begrepen ligt het stuk van TS naast hun woning, en wordt voor en achter begrensd door grond van de buur, waardoor ze hun eigen stuk niet kunnen betreden zonder over het stuk van de buurman te gaan.

Aster3
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 16 sep 2015 11:44

onder de 'grond buur' rechts heeft hij dan zijn tuin waarvoor hij overgang over onze grond krijgt

Maar je komt dus binnen langs de poort, moet dan een stuk over wat niet van ons is en de buren zeggen dat dit van hen is, en daarna kom je dus op grond die wel 100% zeker van ons is, en als je achter onze grond rechts draait kom je zogezegd op een stukje afgebakende tuin van hén.

De vraag is of ik op mijn eigen paarse stukje mag en hierbij de poort en het eerste stukje grond niet van ons mag oversteken,
en ook wat zij mogen doen op mijn grond, en wat ik mag doen op mijn grond eigenlijk :)
Laatst gewijzigd door Aster3 op 16 sep 2015 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Aster3
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 16 sep 2015 11:49

dat was dus niet gelukt, dus hier het plan nog eens



ander huis---------------| MIJN HUIS| ander huis|
POORT grond buur(?)|mijn grond| grond buur|
HUIS BUUR-------------------------------------|grond buur|

Aster3
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 16 sep 2015 11:52

op het plan dat bij onze verkoopsacte hangt staat die grond aangeduid als van ons. Is dit het kadasterplan of waar moet ik kadasterplan aanvragen?

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 16 sep 2015 12:37

Toen ik daar eens op mijn grond naast het huis stond om naar onze gevel te kijken, kwam die buur me vertellen dat ik daar niet op mocht omdat het zijn weg is volgens hem. Dit vond ik raar, maar het klopt wel dat ik om op mijn stuk grond te komen, over zijn stuk grond van de erfdienstbaarheidsweg moet komen. In de verkoopsacte van mij staat inderdaad ook dat ik hem doorgang moet verlenen aan hem maar niet dat ik zelf ook doorgang krijg, daar staat niets over vermeld. Gezien de buur zegt dat hij overweegt om een poort met een slot ervoor te zetten, begin ik wel schrik te hebben dat wij niet meer aan onze zijgevel gaan kunnen (want we hebben geen andere weg naar daar).
Het is dus uw grond waar U uiteraard zelf gebruik van kan maken. Erfdienstbaarheid betekent niet dat degene die de dienstbaarheid krijgt ook het alleenrecht heeft om op die grond/weg te komen.

Het is dus uw grond, de buurman mag erover lopen. Hij mag geen bomen uitdoen, geen poort zetten (!! jij mag een poort zetten zolang hij een sleutel krijgt, maar hij mag uw eigendom helemaal niet afsluiten).

U kan het kadaster online bekijken of anders naar de notaris gaan en nog even laten bevestigen dat u de eigenaar bent en niet de buurman. Blijkbaar heeft die buurman dat misschien verkeerd begrepen.

u kan alvast de tegenwaarde van de boom eisen, want dat was dus uw boom.

mjers
Berichten: 1788

#9 , 16 sep 2015 14:30

Beste Aster, u lijkt mij echt veel te braaf en als ik alles goed begrijp wil de buur u wat intimideren. Het is daarom ook belangrijk dat u uw rechten goed kent...

Ik vind het hele verhaal wel nogal verwarrend en hoop dat ik alles goed begrepen heb.

Dus simpelgezegd:
Uw buur moet over uw grond om naar zijn tuin te kunnen...
Hierdoor moet u recht van doorgang geven aan uw buur.

1)
Laat het heel duidelijk zijn dat die doorgangsweg wel degelijk uw grond is. Uw buur heeft (op die weg) recht van doorgang. Maar daar stopt het ook.
Hij kan u niets verbieden, en u heeft en blijft alle rechten van die grond hebben. U mag uw buur enkel de doorgang niet bemoeilijken.

2)
in principe mag je hun poort niet gebruiken om op uw grond te komen. Staat hier iets van in de akte? Zoniet mag je dit niet doen.
Als uw grond via geen andere weg bereikbaar is, zal je zo goed als zeker ook zelf wel een doorgangsweg hebben via die poort.
Indien u werken moet uitvoeren aan de zijgevel dan kunt op zijn grond met behulp van het ladderrecht.

3)
Uw buur heeft heel wat zaken gedaan die niet wettelijk zijn. Hiervoor kunt u juridische stappen zetten. Veel hangt af hoe ver u dit wil doordrijven. Indien u hiervoor interresse heeft wil ik u meer info geven over welke stappen u kunt ondernemen.U laat maar weten...
(Gezien het arrogante gedrag van uw buur raad ik u wel aan hiermee verder te gaan.)

4)
Als het uw grond is, mag u daar zonnen, meubels plaatsen, en in principe doen wat u wil zolang u uw buur de doorgang laat.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 16 sep 2015 15:15

ik op mijn eigen paarse stukje:)
Zonder plan zie wij geen paarse stukje.

mjers
Berichten: 1788

#11 , 16 sep 2015 15:29

ik op mijn eigen paarse stukje:)
Zonder plan zie wij geen paarse stukje.
Zie haar post... de paarse woorden...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 16 sep 2015 15:40

ik op mijn eigen paarse stukje:)
Zonder plan zie wij geen paarse stukje.
Zie haar post... de paarse woorden...
Niet te openen.

Mariette
Berichten: 2507

#13 , 16 sep 2015 17:48

2)
in principe mag je hun poort niet gebruiken om op uw grond te komen. Staat hier iets van in de akte? Zoniet mag je dit niet doen.
Als uw grond via geen andere weg bereikbaar is, zal je zo goed als zeker ook zelf wel een doorgangsweg hebben via die poort.
Indien u werken moet uitvoeren aan de zijgevel dan kunt op zijn grond met behulp van het ladderrecht.
ik begrijp het eerder zo dat de buur meent dat het ZIJN grond is, die hij afsluit met een poort.

Het is niet ZIJN grond, maar de grond van TS, dus mag hij daar helemaal geen poort ZETTEN! Het zou nogal straf zijn dat de buur de grond van TS afsluit, gebruikmakend van de eigendom van TS waar hij enkel doorgangsrecht op heeft.

mjers
Berichten: 1788

#14 , 17 sep 2015 07:39

2)
in principe mag je hun poort niet gebruiken om op uw grond te komen. Staat hier iets van in de akte? Zoniet mag je dit niet doen.
Als uw grond via geen andere weg bereikbaar is, zal je zo goed als zeker ook zelf wel een doorgangsweg hebben via die poort.
Indien u werken moet uitvoeren aan de zijgevel dan kunt op zijn grond met behulp van het ladderrecht.
ik begrijp het eerder zo dat de buur meent dat het ZIJN grond is, die hij afsluit met een poort.

Het is niet ZIJN grond, maar de grond van TS, dus mag hij daar helemaal geen poort ZETTEN! Het zou nogal straf zijn dat de buur de grond van TS afsluit, gebruikmakend van de eigendom van TS waar hij enkel doorgangsrecht op heeft.
Klopt, alleen is het mij niet volledig duidelijk wie z'n grond het nu eigenlijk is... Misschien kan TS hier wat duidelijkheid rond brengen?

Aster3
Topic Starter
Berichten: 5

#15 , 28 okt 2015 11:26

Hoi het is een late reactie dus ik weet niet of dit topic nog gevolgd wordt.
Maar ik ben ermee bezig geweest en wou voor de volledigheid de uitkomst nog neerzetten misschien voor anderen in soortgelijke situatie.

Het is zo dat om aan onze grond waar de erfdienstbaarheid op berust, we dus een stukje van de grond van de buur over moeten.
Ik ben bij de landmeter langsgeweest en blijkbaar is het zo dat ik niet automatisch en zoveel ik wil over hun stuk grond kan komen op op ons stuk grond te komen waar wij hen overweg moeten verlenen. Ik kan enkel beroep doen op ladderrecht (onderhoud op mijn stuk) om hiervoor toch op dat stukje te komen. Ik mag er uiteraard niets plaatsen wat ik moet het vrij houden voor overweg aan hen, maar zij mogen er ook niets plaatsen want hebben enkel recht van overweg. Ze mochten de boom die op ons stuk grond staat eigenlijk zeker niet afdoen, de boom staat op het officiele plan toen de erfdienstbaarheid werd vastgelegd. In principe kan ik hier schadevergoeding voor vragen.
Indien ik een deur in onze gevel laat plaatsen zodat ik rechtstreeks toegang heb tot onze grond waar de erfdienstbaarheid op geldt, mag ik er onbeperkt komen en gebruiken voor wat ik wil zolang in hun overweg niet verhinder. Maar zolang deze toegang niet voorzien is, heb ik enkel ladderrecht op dat stukje grond, dus nu kom ik daar enkel achter om te checken of de plantjes daar goed groeien en daar wat op te ruimen of zulke dingen. De afgehakte boom laat ik maar zo, en heb wel het gerief dat op mijn stuk grond ligt weggehaald en op zijn stuk gelegd omdat ik mijn stuk graag proper heb en hij hier in principe niets mag leggen en in principe ook meer dan plaats genoeg heeft om dat elders te leggen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”