laster en eerroof door eigenaarssyndicaat

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

laster en eerroof door eigenaarssyndicaat

#1 , 12 sep 2015 17:19

Ik heb vastgesteld dat een vereniging die op nogal pedante wijze beweert de ultieme verdediger van de rechten van vastgoedeigenaars te zijn mijn reputatie besmeurt door een publicatie op hun website. Ik ben rekeningcommissaris in een appartementsgebouw waar ik ook mede-eigenaar ben.
Een andere mede-eigenaar heeft onterecht bij deze vereniging geklaagd dat hij geen toegang zou hebben verkregen tot de documenten van de vereniging van mede-eigenaars. Nu insinueert die vereniging op haar website dat: "Van zodra een syndicuskantoor alles uit de kast haalt om niet vlot en zonder voorwaarden inzage te verlenen, dan is het niet ondenkbaar, dat hierachter redenen schuil gaan die misschien best het daglicht niet zien."
Aangezien de gegevens in deze publicatie op de website van die vereniging het perfect mogelijk maken om te achterhalen over welk gebouw het precies gaat ben ik van mening dat er zonder enige vorm van bewijs wordt geïnsinueerd dat ik als rekeningcommissaris wel eens malversaties bij de syndicus zou toedekken.

- Hoever mag een vereniging gaan met dit soort van onterechte en bijgevolg onbewezen aantijgingen/insinuaties (persoonlijke naam wordt wel niet vermeld maar alles is eenvoudig traceerbaar)?
- Welk verweer heb ik hiertegen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 12 sep 2015 17:57

Toch eerst verduidelijken :
werd er op de AV verslag uitgebracht door de commissaris van de rekeningen ?
werd door de AV kwijting verleend ?
Het komt "derden" niet toe zich te mengen in de uitvoering van de opdracht van de commissaris van de rekeningen; hij wordt aangesteld door de AV en brengt jaarlijks verslag uit over de uitvoering van zijn opdracht.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 12 sep 2015 18:10

Ik heb mondeling én schriftelijk verslag uitgebracht op de AV.
Ik heb unaniem kwijting gekregen en ben ook unaniem herbenoemd voor één jaar.

Nu staan er op de website van die vereniging alsnog insinuaties dat er er mogelijk met de boekhouding gefraudeerd zou zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 13 sep 2015 14:18

De vraag is of er door zonder eerst de beweringen te controleren deze aantijgingen zomaar door die belangenvereniging op hun website mogen worden geplaatst.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#5 , 13 sep 2015 14:28

Misschien berust alles op een "misverstand" en kan de "belangenvereniging" na contactname de zaak nog rechtzetten.
Anders best een advocaat raadplegen en klacht neerleggen bij de procureur des konings eventueel met burgerlijke partijstelling. Uit ervaring weet ik dat deze magistraat slechts in zeer zware gevallen zal optreden. Meestal loopt het op seponering af.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”