Scheidingsmuur

Admira
Topic Starter
Berichten: 4

Scheidingsmuur

#1 , 10 sep 2015 09:51

Ik zit met een probleem. Wij hebben 3 jaar geleden een woning gekocht en zijn die geleidelijk aan bezig met verbouwen. Vorige zomer was het de buurt aan de veranda. Het dak lekte en het was allemaal niet zo goed afgewerkt zodat het in de veranda vroor in de winter. Wij hadden daar dus niks aan. Vorige zomer hebben wij het dak volledig vernieuwd, de wanden geïsoleerd en een gevelbekleding (ceder) ervoor geplaatst en nieuwe ramen gestoken.
Die veranda staat als sinds jaar en dag aangebouwd aan de scheidingsmuur. Onze buur heeft hierover vorige zomer niks gezegd, we hebben ook geen drastische verbouwingen gedaan maar begint nu deze zomer te klagen dat het allemaal niet mag.
Zijn probleem: er is een scheidingsmuur en de oorspronkelijke veranda kwam hoger dan de scheidingsmuur. Dat is nu nog steeds zo maar doordat er langs dat stukje opstaande wand heel veel water binnen kwam, hebben wij dat stukje afgewerkt met EPDM en lood zodat alles perfect waterdicht is.
Hiervoor heeft de dakwerker een lattenwerk aangebracht dat nu een tweetal cm op de gemeenschappelijke muur zit. Volgens de muur zou dit niet mogen en hij beweert eveneens dat een gemeenschappelijke muur ten alle tijde moet beloopbaar zijn.
Ik deed wat opzoekingswerk op het internet en ik vind nergens terug dat een gemene muur moet beloopbaar zijn.
Zijn wij nu in fout met wat we gedaan hebben? Hij beweert dat we alles zullen moeten afbreken? Ik begin me nu wel zorgen te maken.
Tevens vraag ik me ook af of de muur wel gemeenschappelijk is. Hij staat op de scheiding maar onze woning is in 1960 gebouwd, die van hen in 1962. De muur staat op onze originele bouwplannen en er is op de registratie nergens een overname van deze muur terug te vinden. Van onze garagemuur met de andere buur bestaat dit trouwens wel. Ook hebben wij alle nadelen van deze muur want hij watert volledig naar onze zijde af.
Wie kan mij wat wijzer maken en raad geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 sep 2015 11:08

Klinkklare onzin. Muur moet niet beloopbar zijn.
Vraag aan uw buur een bewijs dat hij de muur voor de helft heeft overgenomen. Tot zolang is het uw muur en mag hij zelfs niet er gebruik van maken, nog geen nagel inkloppen.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 10 sep 2015 11:27

Klinkklare onzin. Muur moet niet beloopbar zijn.
Vraag aan uw buur een bewijs dat hij de muur voor de helft heeft overgenomen. Tot zolang is het uw muur en mag hij zelfs niet er gebruik van maken, nog geen nagel inkloppen.
Kan ik enkel maar bevestigen... Laat uw buur maar eens weten dat hij geen mede-eigenaar is van die muur... Dat hij die nog moet overnemen, ,kan hem een serieus centje kosten...

Daarbij mag uw veranda tot 4 meter hoog gebouwd worden...
En u woning staat er ook al sinds 1960, alle bouwovertredingen verjaren na 30 jaar. Dus of uw veranda al of niet illegaal staat doet er zelfs niet meer toe.

Hij daarentegen moet wel die muur deels overnemen...
Tijd voor zoete wraak :)

Reclame

Admira
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 12 sep 2015 08:11

Thx voor jullie reacties. Idd tijd voor zoete wraak :-)
Gisteren hoorde ik via vrienden dat hij alle vuile was op Facebook gooit en mijn kinderen krijsende chimpansees noemt als ze buiten spelen.
Het zijn dus echt pesterijen van zijn kant.
Ik elk geval ben ik al iets geruster, was bang dat ik mijn veranda ging moeten afbreken.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 12 sep 2015 08:54

Thx voor jullie reacties. Idd tijd voor zoete wraak :-)
Gisteren hoorde ik via vrienden dat hij alle vuile was op Facebook gooit en mijn kinderen krijsende chimpansees noemt als ze buiten spelen.
Het zijn dus echt pesterijen van zijn kant.
Ik elk geval ben ik al iets geruster, was bang dat ik mijn veranda ging moeten afbreken.
Leunt naar laster en eerroof...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 sep 2015 12:13

Maakt uw buurman gebruik van uw muur? Wat gebeurd er aan de andere zijde van die muur? Is er een gebouw, een tuin, heeft hij soms zijn bloemen laten groeien via aan geleidraad vastgemaakt in uw muur? Hier kan je hem op pakken door de overname van de helft van de muur te eisen. Dat is pas zoete wraak.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 12 sep 2015 23:28

Afwatering van de muur naar één kant... volgens mij is het dan de muur naar wiens kant de afwatering ligt ( het water loopt)
@mava105 zal me wel verbeteren.
Maar een gemene muur moet ook naar beide kanten afwateren.

Admira
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 25 sep 2015 07:56

Ze maken inderdaad gebruik van de muur. Zij hebben er de andere kant een veranda laten aanbouwen en de balken ingewerkt in de scheidingsmuur. Dit is wel gebeurt nog bij de vorige eigenaar. Die meldde ons dat de veranda niet vergund is en dat zij nooit toelating hebben gevraagd voor de aanbouw tegen deze muur.

mjers
Berichten: 1788

#9 , 25 sep 2015 07:58

Ze maken inderdaad gebruik van de muur. Zij hebben er de andere kant een veranda laten aanbouwen en de balken ingewerkt in de scheidingsmuur. Dit is wel gebeurt nog bij de vorige eigenaar. Die meldde ons dat de veranda niet vergund is en dat zij nooit toelating hebben gevraagd voor de aanbouw tegen deze muur.
Dan weet u genoeg, leg dit eens op zijn boterham, en hij zal wel wat afkoelen

mjers
Berichten: 1788

#10 , 25 sep 2015 08:01

Ze maken inderdaad gebruik van de muur. Zij hebben er de andere kant een veranda laten aanbouwen en de balken ingewerkt in de scheidingsmuur. Dit is wel gebeurt nog bij de vorige eigenaar. Die meldde ons dat de veranda niet vergund is en dat zij nooit toelating hebben gevraagd voor de aanbouw tegen deze muur.
aan de andere kant had die persoon het lef om u "onrecht" aan te doen en te dreigen dat uw veranda moest afgebroken worden.

Ik zou eisen dat hij die muur deels overneemt en zo wat geld uit z'n zakken halen, hij zal de volgende keer wel 2 keer nadenken...

Hoelang staat zijn verander er al?
Als dit minder dan 30 jaar is, dan kan je eisen dat hij de veranda loskoppeld van uw muur.

Zo zie je maar hoe dom sommige mensen zijn. Dergelijke personen zouden klacht indienen tegen u maar zelf zitten ze met tig-aantal overtredingen.
Ik heb ook zo'n achterbuur die dacht dat ze zich alles kon permiteren... Nu is ze bang van mij ;) (op juridisch vlak dan é)

Admira
Topic Starter
Berichten: 4

#11 , 25 nov 2015 09:43

Die veranda staat er nog geen 30 jaar. Zij wonen er 17 jaar en zij hebben deze veranda gebouwd. Ze hebben die zodanig aangepast dat hun keuken er in zit. Dus kunnen wij het hen idd ook moeilijk gaan maken.
Ze zijn nog steeds niet gestopt met hun dommigheden maar zo lang ze er geen rechtbank van maken, houd ik me ook voorlopig koest.
Wel dienen ze nu voor alles en nog wat klacht in.
De honden maken te veel lawaai, de poes mag niet meer op hun perceel komen en ze hebben geurhinder van de pony van mijn kids.
Zo zie je maar dat sommige mensen leven om moeilijk te doen. :-(

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”