Vrijhouden oprit

Demeo
Topic Starter
Berichten: 6

Vrijhouden oprit

#1 , 30 aug 2015 15:24

Dag allemaal,


Sedert enkele weken ben ik samen met mijn vriendin ingetrokken in een appartementsblok die bestaat uit 6 appartementen waarvan 4 eigenaar (waaronder wijzelf) en 2 huurders. De bewoners van de benedenverdieping, bestaande uit 3 appartementen, waaronder wijzelf, hebben allemaal een private parkeerplaats aan de achterzijde van het gebouw, de overige bewoners hebben geen private parkeerplaats. De parkeerplaatsen zijn bereikbaar via een oprit aan de voorzijde van de blok.

De private parkeerplaatsen worden door onze medebewoners niet echt genuttigd voor hun wagens (wat hun keuze is) omdat er vooraan het gebouw parkeerplaatsen voldoende zijn. Echter hebben 2 bewoners van de bovenverdiepingen, die dus geen private parkeerplaats bezitten, er een gewoonte van gemaakt hun te parkeren op de oprit... Met als gevolg is soms de toegang naar onze parkeerplaats achteraan moeilijker of soms zelfs niet bereikbaar. Zo is het al voorgevallen dat ik 's ochtends de oprit niet kon verlaten toen ik naar mijn werk moest vertrekken omdat deze volledig geblokkeerd was door 2 wagens.

Heb de bewoners hier al op aangesproken maar dit BLIJFT voorvallen... Als uitleg krijg ik dat ik maar moet gaan zeggen als ik uit of in wil rijden want ze daar willen parkeren voor de veiligheid en netheid van hun wagen...

Heb al wat opzoekwerk gedaan en blijkbaar kan ik niet zomaar eender wie laten slepen van de oprit vermits dit een gemeenschappelijk eigendom is... Maar dit kan toch zomaar niet? De parkeerplaats was inbegrepen in de prijs van ons appartement maar kunnen deze door dit toedoen amper benutten... Iemand een idee welke actie ik kan ondernemen?

Alvast bedankt :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 aug 2015 15:53

Spreek er uw syndicus op aan. Is die private parking in uw basisakte voorzien?

Demeo
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 30 aug 2015 16:00

Charles, ik denk dat een wielklem geen oplossing geeft aan het vrijmaken van de oprit, integendeel :D

Mava, er is geen syndicus aangesteld, het is een vrij recente blok. Private parking is wel opgenomen in de basisakte, maar de oprit is gewoon gemeenschappelijk.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 30 aug 2015 16:04

Plakkaat met "oprit vrijhouden " en zo'n wegsleepkraanlogo?

Demeo
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 30 aug 2015 16:05

Mariette, hoewel ik vrees dat ze hier geen rekening mee gaan houden, vermits ze zelfs niet correct handelen op het rechtstreeks aanspreken, heb ik hier ook wel al aan gedacht, maar kan niet bepaald terugvinden of ik dit zelf zomaar mag plaatsen? En indien hier niet naar gekeken word ben ik weer bij af want het zijn voornamelijk dezelfde personen die hun hier parkeren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 30 aug 2015 17:24

Is er dan niemand in dat gebouw die de touwtjes in handen heeft? Wie maakt de afrekeningen, wie betaald de rekeningen van de gemeenschappelijk delen?
Beleg een AV en vraag de aanstelling van een syndicus. één van de mede-eigenaars kan dat ook doen.

Demeo
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 30 aug 2015 17:57

Er zijn enkel afrekeningen voor de verlichting in de hal die gemeenschappelijk geweest zijn, voor de rest is er nog niks moeten gebeuren vanwege de nieuwheid van het gebouw. Die rekening komt aan bij de mensen die er al het langst wonen en word gewoon via brief gecommuniceerd bij de andere bewoners om hun aandeel te betalen. Kan ik zelf uit het niets een AV beleggen? Dien ik dit ook gewoon te communiceren via brief?

WP002
Berichten: 1479

#8 , 30 aug 2015 19:16

Wel, dit soort conflicten is DE reden om een syndicus in de arm te nemen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 30 aug 2015 19:35

Als uitleg krijg ik dat ik maar moet gaan zeggen als ik uit of in wil rijden want ze daar willen parkeren voor de veiligheid en netheid van hun wagen...

Paar keer 's nachts gaan bellen. :twisted:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 30 aug 2015 20:44

Voor zulke zaken is de VME verantwoordelijk, die samenkomt in de AV. Daar het over een nieuw gebouw gaat, is deze waarschijnlijk nog "slapend". Deze echter zo laten tot het nodig is, is vragen om problemen. Zoals ik al zo vaak gehoord heb, goede afspraken maken goede vrienden.

Ook kan deze dan het verdelen van de gemeenschappelijke kosten op zich nemen (wil niet zeggen dat er in de praktijk veel veranderd, enkel dat dit dan formeel vastligt), en de aanstelling van een syndicus. En meteen ook het bespreken wat er kan gedaan worden aan fout-parkeerders...

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 30 aug 2015 21:18

Heb hier en in andere topics (waar in de topic naar verwezen wordt) al uitleg gegeven
http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475
En inderdaad maken dat u een syndicus hebt.

Vraag hier maar eens op het forum -- u zal wel uw regio best opgeven
In het Antwerpse ken ik er een paar goede...
Andere weer op andere plaatsen.

PS en lid worden van een eigenaarsvereniging.
(Kost minder dan een advocaat)
http://www.eigenaarsbond.be/contact
of
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... zOTHUAmBhw

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 30 aug 2015 23:34

Toch wielklem bevestigen en politie verwittigen dat je jouw parkeerplaats niet kan bereiken of verlaten.
Spelletje zal vlug voorbij zijn.
Voor een voertuig dat op privégrond staat, zonder een uithangend parkeerreglement? Politie zal zich onbevoegd verklaren, en eigenaar van de wagen kan dan elke schade (tijdverlies die leidt tot inkomstenverlies, schade aan wagen bij poging tot vertrek met wielklem). Spelletje kan dan nog veel geld gaan kosten aan TS, wat net niet de bedoeling is.

Eerst zorgen dat de VME een reglement hierover opstelt (wielklem hierin opnemen, maar ook artikel 87.8 uit veldwetboek niet vergeten zodat politie wel bevoegd is), dit dan zichtbaar uithangen, en dan een syndicus zoeken die hier werkelijk optreedt. Enige andere optie is er niet.

duma
Berichten: 2871

#13 , 31 aug 2015 14:02

1) Inderdaad een paar keer op een onmogelijk uur gaan bellen met de opdracht om de auto te verplaatsen.
2) Eens met uw verhuurder praten. Hij kan niets doen aan de acties van derden, maar hij is wel mede-eigenaar en u huurt aan een prijs waarbij de garage is inbegrepen. Als hj naar uw verhaal wil luisteren, kan hij misschien wel druk zetten bij de andere eigenaars.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 31 aug 2015 14:07

duma, de OP is eigenaar, geen huurder :). De OP zal dus zélf actie moeten ondernemen ivm de VME en syndicus.

Demeo
Topic Starter
Berichten: 6

#15 , 31 aug 2015 15:47

Bedankt voor alle reacties, vrees dat er dus niets anders opzit dan een syndicus opdringen. De voorstellen om op onmogelijke uren 's nachts te gaan kloppen heb ik al eens geprobeerd, na een kwartier op de deur kloppen zonder dat ze open doen geef je dat ook weer op....

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”