erfdienstbaarheid

kjhendr
Topic Starter
Berichten: 7

erfdienstbaarheid

#1 , 30 aug 2015 12:31

ik kocht een tijdje geleden een huis dat niet aan een openbare weg ligt, maar gebruikt maakt van erfdienstbaarheid - het huis is gelegen tussen een hogere weg en een lagere weg - tussen beide is er een weg (de erfdienstbaarheids weg) en ons huis ligt ongeveer in het midden. er bestaat een uitspraak van de rechter dat we enkel de weg in neergaande lijn mogen gebruiken (zonder vermelding wagen of tevoet) , volgens onze buren is dit ook te voet en mogen we dus niet te voet onze vuilbakken weg brengen of onze brievenbus leeg maken, maar dienen we rond te rijden (ao voorbij een school , enz...) . het onderste gedeelte wordt door hun onderhouden, het grootste stuk van het bovenste gedeelte niet (deze is eigendom van andere personen) - echter we mogen enkel in neergaande lijn dus we kunnen bijna onmogelijk het bovenste gedeelte door bos onderhouden (omdat we enkel in neergaande lijn mogen - ook te voet en moeten we dus maar naar het versleuren van enkele takken eerst terug een 25 minuten rond stappen voor om daarna maar de rest te doen. Kan dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 30 aug 2015 14:30

eerst een paar vragen mbt erfdienstbaarheid: hoe staat die vemeld in uw verkoopsakte? De uitspraak van de (vrede?)rechter dateert van wanneer? Heeft u daar een vonnis van gezien? Want alleen te voet naar beneden mogen lopen, lijkt me biezonder eigenaardig. Daar moet een reden voor zijn. Bovendien: aan welke zijde bedindt zich uw voordeur? Gericht naar de lagere weg? Dan kunnen bezoekers enkel uw woning langs de opgaande weg bereiken. Het kan niet de bedoeling zijn dat bvb. de wijkagent "hyacint bucket-gewijs" over uw achterpoortje moet klimmen, door uw tuin moet sluipen en langs de achterdeur binnenstapt...toch?

kjhendr
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 30 aug 2015 15:21

(ter info : doel buren poogde bij ons de aankoop te blokeren, maar we hadden reeds getekend - willen gewoon van hun erfdienstbaarheid vanaf)

onze voordeur is effectief aan de foutieve kant gericht naar de benedeste weg (bij begrip daar was ooit gepland een weg te komen - die er nooit kwam)
vredegerecht 2012 : "... belast is met recht van doorgang , richting de 'laagst liggende straat' en enkel in dalende zin ten voordele van erf -" wij nu" - dit werd overgenomen in ons verkoopsovereenkomst

tegen de vorige eigenaars deden ze enkel lastig over het onderste gedeelte van de weg (daar hebben ze bij de uitspaak moeten voor betalen) er was discutie van wie die weg was enkel de onderste weg) , de uitspraak gaat echter over de volledige weg (door fout in de uistpraak???? - er staat pertijen erkennen dat het de buren onze buren hun bezit is maar die bovenste weg is van andere eigenaren) - van het boverste gedeelte bezitten ze een mini stukje (hun eigendom loop scheef met een schuin punt die een stuk van de weg overbrugt twee vierkante meter), de rest van die weg is eigendom van andere eigenaren - ze doen dus moeilijk over een weg die niet van hun is. Btw, De eigenlijke volledige weg loopt echter door hun tuin (naast ons domein) en die is geblokeerd door een boom.

onze brievenbus is gelegen op de bovenste weg en daar moeten we ook de vuilbakken buiten zetten de bovenste weg is ook ons officiele adres

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 aug 2015 15:58

Waar is uw officieel adres? Onderzijde of bovenzijde aan de brievenbus?
Anders terug naar vrederechter stappen en hem een plaat bezoek vragen.

kjhendr
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 30 aug 2015 16:02

officieel adres is boven waar de brievenbus staat - indien ik het juist begrepen heb is de vrederechter die de uitspraak maakte ondertussen overleden
dank u wel voor de info - ik zoek alvast op wat "plaat bezoek" betekend

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 30 aug 2015 17:21

Dat wil zeggen dat de vrederechter de toestand terplaatse komt nakijken alvorens zijn oordeel te vellen.

eylis
Berichten: 8836

#7 , 30 aug 2015 18:08

ik denk ook dat het best eens hernomen wordt voor de vrederechter mét een locatiebezoek. Want er zijn toch een aantal ongemakkelijke eigenaardigheden aan deze woning. Althans als ik het volledige plaatje juist begrijp:Want als de brievenbus aan de achterzijde van de woning is, achter een boswegel? En dat is ook je officieel adres en je voordeur aan de andere kant, dan is dat toch héél ongemakkelijk en dan kan ik me indenken dat de erfienstbarheid genuanceerder verwoord wordt in een vonnis. Enig idee waarom je alleen in dalende lijn die weg afmag? Wat kan voor de erflijder nu het nadeel zijn dat je in stijgende lijn passeert? ( Ik kan het even niet laten, maar als ik er mee geconfronteerd werd, liep ik achterwaarts de heuvelwegweer op...)

kjhendr
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 30 aug 2015 19:11

ook achterwaarts loop je nog steeds in stijgende lijn : ) (alles brievenbus , adres , enz ... in langst de bovenkant , enkel voordeur is langst de beneden kant...)

volgens advokaat kan je een akkoordvonnis niet herbezien of in beroep gaan of zo ... kan ik naar vrederechter dan?

waar het me eigenlijk meer om te doen gaat is dat de buren dit niet wensen te gebruiken om hun eigen belagen te verdedigen maar gewoon gebruiken om alle eigenaars "weg te pesten" en onverkoopbaar maken (en verkopen pogen te blokeren - u mag en kan het huis niet kopen want u heeft dat en dat enz als problemen) - natuurlijk is het voor hun nadeliger dat wij over hun weg rijden voor de brievenbus leeg te maken ipv naar boven te stappen over een weg en uit hun direct zicht ligt die niet van hun is (behalve een klein puntstuk) enz...

Enig idee waarom je alleen in dalende lijn die weg afmag? -> nee maar
volgens mij het vonnis had duidelijk enkel voor ogen over het onderste gedeelte van de weg te gaan (daar was de discutie over het was een discutie over eigendom van de onderste weg) , niet over de bovenste weg en dan waren er natuurlijk al die problemen niet - enkel bij ongelukkigheid blijken de buren ook over een klein puntstuk van de bovenste weg te beschikken - iets waarschijnlijk wat de rechter niet wist en waar zeker geen vermoeden kon over bestaan dat er moeilijkheden van kunnen komen want ons daar de toegang langs beide kanten op weigeren is gewoon in eigen armen snijden om ons te kunnen pesten ...

Sirkii
Berichten: 5395

#9 , 30 aug 2015 20:14

Kan niet goed volgen. Eerst staat de brievenbus beneden en dan weer bovev (waar uw adres is). Je moet natuurlijk 1 uitweg hebben maar blijkbaar heb je nu al anderhalve uitweg (heen en weer boven en wegrijden onder). Volstaat de uitweg naar boven niet?

eylis
Berichten: 8836

#10 , 30 aug 2015 20:25

misschien brengt een plannetje wat verheldering? Want ik snap nog steeds niet hoe bezoekers aan je voordeur geraken om aan te bellen (als ze langs de hoge weg moeten komen)

kjhendr
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 30 aug 2015 21:09

sirkii - brievenbus staat boven en en er is geen heen en weer boven, enkel heen boven en weg beneden
eyliss ik zal eens pogen voor plan , voor jou begrip we gebruiken de voordeur gewoon niet en we hebben geen bel

kjhendr
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 30 aug 2015 21:25

eylis - wou je plan prive verzenden maar vind niet hoe dit werkt

eylis
Berichten: 8836

#13 , 30 aug 2015 21:51

bovenste zwarte menubalk: aan de rechterzijde klikken op privéberichten en dan vind je daar hoe je een privébericht kan sturen

kjhendr
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 30 aug 2015 22:34

berichtje is verzonden

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”