Zilverberk van buurvrouw

L.I.B.
Topic Starter
Berichten: 5

Zilverberk van buurvrouw

#1 , 26 aug 2015 19:28

Onze buurvrouw heeft in haar tuin een zilverberk staan. Ja, op 2m van onze schutting maar deze boom is wel ettelijke meters hoog met als resultaat dat al het speelgoed (trampoline, schommel, wip) elke dag vol ligt met van die kleine velletjes, de zaadjes dus, van die boom.

Om deze rede kunnen we in de zomer zelfs ons zwembad niet meer opzetten.

We hebben haar er over aangesproken en ze ging er eens over nadenken maar ze dacht toch niet dat ze hem zou laten kappen.

Vorig jaar hierover het al gehad met de wijkagent en hij zei me om eerst met haar te gaan praten

Dat heeft mijn man nu dus gedaan, natuurlijk zonder resultaat ...

Gaan we hier iets aan kunnen doen? Die 2m afstand is mooi in theorie maar wat ben je er mee met een boom van > 10m?

Nog ter info: onze buurvrouw is begin 80 en indien iemand iets doet dat haar niet aanstaat, roept ze er ook de wijkagent bij of komt ze haar mening geven en horen of het wel wettelijk is wat er gaande is (bv ons hondenhok dicht maken voor de wind, in onze zijmuur (waar ze geen zicht op heeft) een zijdeur plaatsen), overal moeit ze zich. Omdat het zo een moeilijke is, hebben we tot nu toe dus gezwegen maar onze kinderen hun haren hangen vol met die zaadjes en ik ben die vuiligheid beu!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 26 aug 2015 20:11

Stedelijke of landelijke omgeving?
In stedelijke omgeving kan men ook stellen dat zo'n boom op -15 meter van een huis mag verwijderd worden zelfs zonder vergunning.
(of de gemeente moet een, bijzonder reglement hebben)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 26 aug 2015 20:46

Die boom staat reglementair.
Niets aan te doen. Bomen verliezen nu eenmaal hun blaadjes.
En die vallen naar beneden tengevolge van de wet van de zwaartekracht. Die wet kan niet gewijzigd worden.
Het is niet omdat een boom mag verwijderd worden dat hij MOET verwijderd worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

L.I.B.
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 27 aug 2015 06:58

Landelijke omgeving.

Snoeien is denk ik ook geen optie meer, dan zou dat met een hoogtewerker moeten. En het gaat me niet (enkel) om de blaadjes, daar zullen we binnen een maand ofzo van kunnen genieten, het gaat me om die zaadjes waardoor ik zelfs mijn was niet meer buiten kan hangen de ganse zomer.

K vraag me af of dat geen kwaad kan als de kinderen dat opeten (want ja, het zijn kleine kinderen en het is nu eenmaal de wet van de natuur dat die alles in hun mond steken :| )

Tope
Berichten: 916

#5 , 27 aug 2015 07:06

Toestellen afdekken met vb. vliegengaas?

L.I.B.
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 27 aug 2015 07:28

De kleinere kan ik afdekken maar trampoline van 4m?

mjers
Berichten: 1788

#7 , 27 aug 2015 07:45

Die boom staat reglementair.
Niets aan te doen. Bomen verliezen nu eenmaal hun blaadjes.
En die vallen naar beneden tengevolge van de wet van de zwaartekracht. Die wet kan niet gewijzigd worden.
Het is niet omdat een boom mag verwijderd worden dat hij MOET verwijderd worden.
Vergeet het, het is niet omdat iets reglementair staat dat er niets aan te doen is.
Het is aan de rechter om te bepalen of dit nog "redelijke burenhinder" is of niet...

@ zal toch een zaak voor het vredegerecht worden, de rechter zal er dan over oordelen...
Alles is natuurlijk afhankelijk hoe erg dit effectief is...
In principe moeten buren afvallende bladen van de bomen kunnen verdragen... maar er zijn natuurlijk grenzen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 27 aug 2015 12:31

Afvallende bladeren ed worden als normaal beschouwd.
Dat is geen burenhinder!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

L.I.B.
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 27 aug 2015 12:49

Hartelijk dank allemaal voor jullie reactie (zolang je het niet hebt gezien, is het moeilijk om een oordeel te vellen), maar graag had ik van iemand met een juridische kennis informatie gekregen?

Of is dat niet de bedoeling van deze website?

Hartelijk dank.

mjers
Berichten: 1788

#10 , 27 aug 2015 13:14

Hartelijk dank allemaal voor jullie reactie (zolang je het niet hebt gezien, is het moeilijk om een oordeel te vellen), maar graag had ik van iemand met een juridische kennis informatie gekregen?

Of is dat niet de bedoeling van deze website?

Hartelijk dank.
Heb je toch reeds gekregen? Of wat is de bedoeling van uw vraag?

Afvallende bladeren moet je als buur kunnen verdragen. Als de boom op 2m van de erfgrens staat kan je in principe niets beginnen.

Als het echt onleefbaar is dan moet je naar het vredegerecht en moet je hopen dat de rechter oordeelt dat dit onredelijke burenhinder is.

Hier kan niemand op dit forum over oordelen.

Wat verwacht je nog meer?

Bart 01
Berichten: 153

#11 , 27 aug 2015 13:18

Zoals hierboven gezegd: als de boom reglementair staat zal u moeten aantonen dat er overdreven hinder is. Dit is een feitenkwestie waarover de vrederechter zal oordelen. U kan eventueel kosteloos een verzoening voor de vrederechter aanvragen. Als dat niet helpt dient u een zaak in te leiden.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 27 aug 2015 13:25

Zoals zo vaak denk ik dat de TS een allesomvattend antwoord verwacht waardoor zijn/haar burenlast opgelost is... Dit is er jammergenoeg niet en zal ter plaatse moeten beoordeeld worden door een rechter...

Vraag dit aan de beste advocaat en je zal hetzelfde antwoord krijgen. Om hier te insinueren dat de personen die vrijwillig hun best doen om TS te helpen geen juridische kennis hebben vind ik onrespectvol en hier zal je mensen mee tegen de borst stoten.
Laatst gewijzigd door mjers op 27 aug 2015 13:31, 3 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 27 aug 2015 13:27

Misschien beslist de rechter wel dat jullie de trampoline, schommel en de wip moeten verplaatsen omdat dat met een boom van meer dan 10 meter hoog niet zo evident is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mjers
Berichten: 1788

#14 , 27 aug 2015 13:54

Onze buurvrouw heeft in haar tuin een zilverberk staan. Ja, op 2m van onze schutting maar deze boom is wel ettelijke meters hoog met als resultaat dat al het speelgoed (trampoline, schommel, wip) elke dag vol ligt met van die kleine velletjes, de zaadjes dus, van die boom.

Om deze rede kunnen we in de zomer zelfs ons zwembad niet meer opzetten.

We hebben haar er over aangesproken en ze ging er eens over nadenken maar ze dacht toch niet dat ze hem zou laten kappen.

Vorig jaar hierover het al gehad met de wijkagent en hij zei me om eerst met haar te gaan praten

Dat heeft mijn man nu dus gedaan, natuurlijk zonder resultaat ...

Gaan we hier iets aan kunnen doen? Die 2m afstand is mooi in theorie maar wat ben je er mee met een boom van > 10m?

Nog ter info: onze buurvrouw is begin 80 en indien iemand iets doet dat haar niet aanstaat, roept ze er ook de wijkagent bij of komt ze haar mening geven en horen of het wel wettelijk is wat er gaande is (bv ons hondenhok dicht maken voor de wind, in onze zijmuur (waar ze geen zicht op heeft) een zijdeur plaatsen), overal moeit ze zich. Omdat het zo een moeilijke is, hebben we tot nu toe dus gezwegen maar onze kinderen hun haren hangen vol met die zaadjes en ik ben die vuiligheid beu!

Ik heb in mijn tuin een grote mooie zilverberk staan die er al vele jaren staat. Alles geplaatst volgens de regels van de ruimtelijke ordening om niemand last te bezorgen. Ik ben ondertussen al 80 jaar en wil wat van mijn tuin genieten en ben erg gebonden aan de zilverberk. Nu komt opeens mijn buurman klagen dat de bladeren en zaadjes van die berk in zijn tuin waaien. Ik kan toch moeilijk alles beginnen opvangen vooraleer het van mijn erf waait? Moet ik mijn boom wegdoen omdat mijn buur in zijn zwembad wil zitten? Of zijn kinderen hun speelgoed vuil is?

L.I.B.
Topic Starter
Berichten: 5

#15 , 27 aug 2015 15:01

Ok, ik dacht dat ik hier op een professionele website zat waar door juristen, advocaten, rechters advies werd gegeven maar ik had beter moeten weten dat deftig advies niet gratis kan zijn.

Spijtig dat er wél grapjassen op zitten die het nodig vinden om mensen hun "problemen" belachelijk te maken.

Weeral een les geleerd, hier zie je me nooit meer terug.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”