Betalen onroerende voorheffing na akte? Is notaris iets vergeten?

ADNE
Topic Starter
Berichten: 3

Betalen onroerende voorheffing na akte? Is notaris iets vergeten?

#1 , 19 aug 2015 11:02

Situatie:
Ik had samen met mijn ex een woning gebouwd op een grond welke van hem was. Nu zijn we uiteen en hij heeft de woning overgekocht van mij.
De akte hiervan is verleden op 1 september 2014.
Gedurende de periode van 1 januari 2014 tot 1 september 2014 heb ik nog alleen in de woning gewoond. Hiervoor heb ik huur moeten betalen aan mijn ex. De huur werd vastgesteld op ½ van een geschatte huuropbrengst. Dit werd opgenomen in de akte en werd dus mee verrekend.

Nu krijg ik een brief in februari 2015 dat ik onroerende voorheffing moet betalen voor deze woning van het jaar 2014. Ik heb meteen gereageerd naar de overheidsdienst dat ik geen eigenaar meer was van deze woning sinds 1 september 2014. Zij hebben dan gereageerd dat ik op 1 januari 2014 nog eigenaar was van de woning en ik dus ½ van de totale onroerende voorheffing dient te betalen en mijn ex da andere helft. Dit werd zo ook aangepast.

Nu is mijn vraag, ik ben slechts 8/12 van het jaar eigenaar geweest van deze woning en toch zou ik de volledige helft moeten betalen, klopt dit?
Volgens mij moet dit toch opgenomen worden in de akte opgesteld door de notaris. Ik heb de akte er bij genomen en hiervan is niets vermeld.
Is de notaris dit vergeten op te nemen in de akte en heeft hij dus een fout gemaakt?

Ik vind het raar dat ik nog moet betalen voor een woning waarvan ik geen eigenaar meer ben nadat de akte is verleden. Ik ging ervan uit dat wanneer de akte verleden is alle kosten gedaan waren en het dossier afgesloten is.
Bijkomend heb ik ook nog gedurende de resterende periode van dat jaar (1 januari tot 1 september) ½ huur betaald. Wanneer je huur betaald moet je toch geen onroerende voorheffing betalen.

Dus volgens mij is het bedrag dat ikzelf moet betalen voor onroerend voorheffing het volgende:
Totaalbedrag = 1200 euro
½ * 1200 = 600 euro (ieder de helft eigenaar van de woning)
600 * 8/12 = 400 euro (verrekening van de periode dat ik eigenaar was)
400 * ½ = 200 euro ( rekening houdende dat ik voor de helft huurder was)

--> volgens mij bedraagt dus het deel voor onroerende voorheffing voor mijn aandeel dus 200 Euro.

Klopt dit en moest dit zo niet opgenomen worden in de akte van de notaris?
Wat zijn de stappen die ik kan ondernemen om dit recht te zetten en enkel het deel dat ik moet betalen betaal?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 20 aug 2015 20:22

De eigenaar(s) op 1 januari moet het KI voor 12 maand betalen. Bij veel verkopen regelt de notaris bij t verleiden van de akte de proportionele verdeling. Dit is evenwel niet verplicht. Dit is blijkbaar niet gebeurd (hebben dat zelf ook ooit eens voorgehad) zodat - tenzij de kopers zo lief zijn je 4 maand te betalen - jij (samen met je ex) het aanslagbiljet volledig dient te betalen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 20 aug 2015 22:35

Adne, waarom uw vraag op twee plaatsen zetten?

Sirkii, het betreft een betwisting tussen TS en haar ex , bij uitkoop van de woning!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”