Gemeenschappelijke haag op mijn grond

Raphque
Topic Starter
Berichten: 1

Gemeenschappelijke haag op mijn grond

#1 , 16 aug 2015 22:08

Enkele jaren geleden kocht ik een stuk grond van ongeveer 20m breed en 60m diep. Op de scheiding met de linkerbuurman stond een brede en hoge beukenhaag (bijna 2m breed, 3 m hoog). Die is daar door die buurman geplant, zo'n 26 jaar geleden, al of niet met toestemming van de inmiddels overleden toenmalige eigenaar. Maar aangezien die haag niet in mijn weg stond, heb ik daar nooit problemen mee gehad.

2 jaar geleden laat ik die grond in 2 stukken van 10m breed verkavelen en verkoop het rechtse stuk.
Nu blijkt bij het afpalen door de landmeter dat die haag van de linkerbuurman over de ganse lengte ongeveer 15 cm op mijn grond staat.
Nu hoor ik dat dit soort van feiten verjaren na 30 jaar, en dat de feitelijke afscheiding dan de wettelijke afscheiding wordt. Dat zou dus willen zeggen dat ik ruwweg 10m2 grond zou verliezen én dat mijn overblijvende perceel ±15 cm smaller wordt, iets wat ik natuurlijk niet graag zou zien gebeuren. Aangezien aan die kant ook de oprit van 3 meter breed moet komen (volgens de voorschriften van de gemeente), en die haag daar nu in totaal bijna 1,5 m van inneemt, heb ik er nu wél een probleem mee.

Ik heb reeds 2 keer met die buren gesproken, maar die weigeren elke medewerking, bv. om iets op papier te zetten over eventuele verjaring, verantwoordelijkheid, kosten van verwijdering en/of onderhoud.
Ze zijn er zelfs van overtuigd dat ik niets kan of mag doen aan de bestaande situatie, zélfs niet één plant uit het geheel verwijderen. (mét bedreiging van het bellen van de politie :shock:)
Behalve als ik hen bijvoorbeeld de garantie geef dat die haag op z'n minst nog 15 jaar kan blijven staan, wat ik natuurlijk niet kan of wil
Één van de landmeter z'n paaltjes is ondertussen zelfs al "op magische wijze" verdwenen...

Wat zijn mijn rechten? Kan ik eisen dat ze die haag verwijderen? Dat ze verplicht worden om ze te verwijderen op 't moment dat ik die grond in gebruik wil nemen? Mag ik die haag zelf rooien aangezien ze volledig op mijn grond staat? Wat als er sommige planten zijn die nog deels op de scheidingslijn staan want die stammen zijn ondertussen natuurlijk al behoorlijk dik?
Kan ik bijvoorbeeld eisen dat hij ze smaller maakt aan mijn kant? Of minder hoog (de voorschriften zeggen 2 meter)?
Ik zou er alleszins niet graag voor opdraaien.

Ik ben er ondertussen al wel van overtuigd dat dit niet gaat lukken zonder tussenkomst van de vrederechter. Spijtig genoeg...
Iemand een idee? Alvast hartelijk dank voor alle goede raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 16 aug 2015 22:21

Bij betwisting zal u sowieso langs het vredegerecht dienen te passeren, er dient immers een landmeter te worden aangesteld die de feiten onpartijdig kan vaststellen.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 20 aug 2015 15:53

Naar mijn weten hebben die buren niets te zeggen over die haag, aangezien die op uw grond staat. Dus bent u gerechtend die zelf te verwijderen. U koopt uw grond namelijk in de staat waarin het zich bevindt. Inclusief die haag, dus is die haag van u. Daarbij kunnen die bewuste buren (als er het smerig willen spelen) u voor het vredegerecht dagen om de haag te verwijderen. Die moet namelijk op 0.5 m van de scheidingsgrens staan. Sowieso staat die haag niet wettelijk.

Diegene die verjaring inroept moet die kunnen bewijzen. Aangezien ze er nog maar 26 jaar staat is verjaring hier niet van toepassing.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”