Wat valt onder de plicht van bewarende maatregelen van een syndicus?

Jak
Topic Starter
Berichten: 3

Wat valt onder de plicht van bewarende maatregelen van een syndicus?

#1 , 14 aug 2015 13:27

Beste,

Kan iemand mij uitklaren wat er allemaal valt onder de noemer 'bewarende maatregelen' die een syndicus moet uitvoeren?
Meer concreet vroeg een eigenaar in ons appartement of er een keuringsbewijs bestond van de gemeenschappelijke elektriciteitsinstallatie.
In plaats van gewoon te antwoorden dat die niet bestond, heeft de syndicus de keuring laten uitvoeren. Uiteraard was die keuring voor ons gebouw van 50 jaar oud negatief. Daarna heeft hij op eigen initiatief een elektricien gevraagd alles in orde te brengen, hetgeen neerkwam op een totale vervanging van alle elektriciteit, inclusief leidingen.
Vraag: kan dit zomaar? Valt dit binnen de noemer 'bewarende maatregelen'?

groeten,
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 aug 2015 16:16

Volgens mij is hij hier zijn bevoegdheid ver te buiten gegaan. Een bewarende maatregel dient ertoe om ERGERE schade te voorkomen. Hij dat diverse offertes moeten vragen ,en deze dan op een AV voorleggen ter goedkeuring. Die stap heeft hij overgeslagen. Zonder goedkeuring hadden we werken niet mogen uitgevoerd worden.
Indien er dan een werkelijk gevaar bestond bij de oude installatie, had hij dit gevaar, en enkel maar dit gevaar, mogen laten wegnemen, en niest anders.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 14 aug 2015 21:26

Hij had een Buitengewone Algemene Vergadering kunnen bijeenroepen met als enig punt op de dagorde : keuring van de electriciteitsvoorziening.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 14 aug 2015 21:35

Wie heeft de factuur betaald.... ?
Serieuze fout als dat een professionele syndicus is.

Jak
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 16 aug 2015 03:30

De factuur viel eigenlijk nog mee voor het werk: een 5000 euro. Hij heeft dat van het werkkapitaal betaald. De syndicus beweert dat als er zich ooit een probleem zou hebben voorgedaan, hij verantwoordelijk gesteld zou kunnen worden. Hij beweert ook dat je verplicht bent om om de zoveel jaar (ik dacht 10 jaar) een keuring te laten uitvoeren en gevolg te geven aan de opmerkingen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 aug 2015 09:46

Keuring van de elektrische installatie is slecht verplicht om de 25 jaar en geen 10 jaar.
Jullie hebben werkelijk een syndicus van mijn voeten.

Jak
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 16 aug 2015 14:30

Bedankt voor de info. Maar alleen nog dit. Wij hadden voor ons gebouw van 1953 -dacht ik- geen enkel keuringsbewijs van de gemeenschappelijke elektriciteit. Die keuring was dus wel verplicht, als ik U begrijp? En éénmaal die keuring dan uitgevoerd, was de syndicus dan verplicht de gebreken aan te pakken? Is het waar -wat de syndicus zegt- dat als er brand zou zijn uitgebroken, de verzekering mogelijks niet zou uitbetalen? En dat hij mogelijks verantwoordelijk is voor nalatigheid?

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 16 aug 2015 14:56

Eenmaal die keuring uitgevoerd is men verplicht, dacht ik, de vastgestelde gebreken binnen de 12 maanden in orde te brengen.
Voor het uitvoeren van de keuring had de syndicus in mijn opinie geen goedkeuring nodig aangezien deze keuring van buitenaf wordt opgelegd.
Voor het laten uitvoeren van de werken daarentegen had hij een BAVdienen samen te roepen met een begeleidend schrijven waarin de hoogdringendheid nader werd uitgelegd. Op de BAV zelf had hij de aanwezigen ofwel moeten laten stemmen over het al of niet laten uitvoeren van de werken of in mijn ogen, onmiddellijk laten kiezen van de aannemer op basis van offertes die hij reeds voorafgaandelijk had aangevraagd.

Het eerste volgt de letter van de wet, het tweede sluit nauwer aan bij de verantwoordelijkheid van de syndicus en de hoogdringendheid van de situatie; indien er zich een incident voordeed voor het werd aangepakt kan hij immers persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”