Allergische reactie op gewas van landbouwgrond

headhunterke
Topic Starter
Berichten: 1

Allergische reactie op gewas van landbouwgrond

#1 , 07 aug 2015 02:45

Hallo allemaal

Ik zit met een vrij vervelend probleem.
Ik heb al jaren last van erge pollenallergie. Van zodra het ook maar ietwat het seizoen is, begin ik spontaan te niezen, snuiten, krabben, etc.
Op zich viel het nog wel mee omdat ik last heb van bepaalde soorten pollen die zo nu en dan eens passeren.
Echter, dit jaar heeft de boer op het stuk akker (dat letterlijk begint waar onze tuin eindigt) mais gezaaid en dat zijn de zwaarste en heftigste pollen waar ik op reageer.Deze pollen zijn vrij zwaar en worden niet ver meegedragen door de wind. Ik wordt dus constant bloot gesteld aan de heftige allergenen die het mais met zich draagt.

Dit is het eerste jaar dat hij op dit stuk land iets plant, meestal liet hij er gras groeien om dan stro van te maken en in de zomer zette hij er koeien op.
Is er een mogelijkheid waar ik, waarschijnlijk aan de hand van medische maatstaven, de boer kan verplichten geen mais te zaaien?
Ik weet dat het waarschijnlijk een long-shot is, maar dit maakt mijn leven hier thuis ondraaglijk lastig. Van zodra ik de deur uit stap, nies ik me kapot.

Vragen staat vrij, dus ik heb de boer zelf ook al gevraagd wat zijn plan is met het veld. Ook nadat ik hem vertelde over de allergie, was hij vastbesloten ook de komende jaren mais te zaaien.

Alvast bedankt voor enige hulp.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 07 aug 2015 08:47

Het is raar dat die boer stro kan maken van gras. Normaal doen ze dat van een of ander graangewas. Ik heb helemaal geen idee of je een boer tot iets kan verplichten. Maar ik vrees van niet. Je moet ook niet alles geloven wat die boer zegt. Meestal wisselen ze de gewassen op een akker af. Dus geen 10 jaar na elkaar mais.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 07 aug 2015 10:20

TS zal wel hooi bedoeld hebben. Detail.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 29 aug 2015 19:18

Het is aan u om te verhuizen naar een andere locatie.
Vraag eens aan uw arts of er geen medicatie bestaat tegen uw allergie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 29 aug 2015 21:18

even agrarisch forum: het vervelende nieuws is dat de boer inderdaad enkele keren na elkaar mais kan oogsten op eenzelfd terrein. Ik zie het hier bij de boeren om ons: twee of 3 jaar na elkaar is geen uitzondering. Wellicht bemesten ze het zo zwaar dat ze dit kunnen. Vroeger teelde men zelfs meerdere jaren na elkaar mais op hetzelfde perceel. de break is ook maar 1 jaar. Daarna is het weer maisteelt. Medisch forum: je arts kan je zeker behandelen tegen de allergie. De medicijnen zijn tegenwoordig zo afgesteld dat je er niet persé slaperig van wordt of zo.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 29 aug 2015 21:31

Maisteelt en varkensteelt gaan hand in hand, op zwaar met varkensmest besproeide grond is mais zowat het enige dat nog groeit, na enige is de boer echter verplicht een gewas te polanten dat de stikstof in de bodem terug tijd geeft om aan te groeien.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”