halfjaarlijks verslag Raad van Mede-Eigendom

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

halfjaarlijks verslag Raad van Mede-Eigendom

#1 , 06 aug 2015 20:24

Een mede-eigenaar wil mij als voorzitter van de Raad van Mede-Eigendom dagvaarden omdat er vorig jaar geen hafjaarlijkse verslagen aan de eigenaars werden verstuurd. De reden dat ze niet verstuurd werden ligt voor de hand: er was niets om over te schrijven en ik vond het dan ook niet gerechtvaardigd om kosten te maken voor het opsturen van een leeg blad naar alle 60 eigenaars.

Vraag: moet men een blanco verslag sturen als er niets te melden is, moet men verplicht een nutteloze uitgave doen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adsummam
Berichten: 581

#2 , 09 aug 2015 10:58

Niet te geloven.

Gezien het aantal (gewaardeerde) tussenkomsten van ”roharro” (3,86 berichten per dag op 09-08-15) lijkt het ons bijna onwaarschijnlijk dat er door hem geen enkel detailpunt met gezonde kritiek op de taakuitoefening door de syndicus kon gepubliceerd worden.


Uit de oude doos : legerdienst :

Kennis gemaakt met de verplichting voor de eenheid (compagnie) een ganse reeks rapporten te sturen op welbepaalde data naar de hogere echelons.
(Technisch : Msg (message)).

Het meeste van deze berichten werd verstuurd met de tekst : NIHIL

In onze context : als er niets te melden is vervult men zijn wettelijke taak door een bericht op te stellen in de aard van :

Inzage gehad in het kantoor van de syndicus op (datum) betreffende verscheidene door ons gevraagde documenten. Geen onregelmatigheden vastgelegd.


Kosten : Tenslotte gaat het om een wettelijke verplichting.

Kan er geen afspraak gemaakt worden met de syndicus om het te voegen bij een volgende trimestriële opvraging van provisies ?
(Indien dat tenmiste van toepassing is in uw VME).

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 aug 2015 12:11

Kan je dat verslag niet ophangen in een advalvas in de inkomhal? Hoeft het niet verstuurd te worden, en iedereen heeft er inzage van.

Reclame

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 09 aug 2015 12:23

Het gaat me enkel en alleen om het vermijden van onnodige kosten en papierwerk (vermijden van "red tape").
Het is toch onzinnig om een document naar een veeltal van eigenaars te versturen om NIETS te melden.

Een werknemer die niet ziek is brengt toch ook geen verklaring mee naar zijn werk waarin staat dat hij niet ziek is?

Mijn vraag is of aan de wettelijke verplichting is voldaan indien er enkel en alleen een halfjaarlijks verslag wordt verstuurd als er effectief iets te melden is.

Meesturen met periodieke opvraging provisie gaat niet: de provisie wordt in éénmaal voor een heel jaar opgevraagd, tesamen met de afrekening van het voorbije jaar.
Dus slechts 1 brief per jaar van syndicus!
Dit regime werd ingevoerd op initiatief van de Raad van Medebeheer en goedgekeurd door alle eigenaars min 1 (degene die me nu voor rechtbank gaat dagen).

In deze context is het dus belachelijk om halfjaarlijks te moeten melden dat er niets te melden valt (behalve als er effectief wél iets te vermelden zou zijn uiteraard).
Dergelijke kolder herinnert mij ook aan het totaal verspilde jaar van mijn legerdienst, zoveel jaren geleden.
Laatst gewijzigd door roharro op 09 aug 2015 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naicwill
Berichten: 715

#5 , 09 aug 2015 12:28

Tenslotte zal de raad van mede – eigendom tot taak een omstandig semestrieel rapport op te stellen betreffende de uitvoering van zijn opdracht met als doel alle mede – eigenaars beter te betrekken bij en te informeren over de functionering en het beheer van de mede – eigendom.

De nieuwe wet voorziet geen specifieke sanctie bij gebrek aan opstelling van het rapport, maar de raad van mede – eigendom zal moeten waken over de eerbiediging van deze regel met het risico dat zijn aansprakelijkheid in het gedrang zou worden gebracht ingeval van schade in hoofde van een mede – eigenaar.
http://www.avocats-criscenzo.be/nl/-120.html
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 09 aug 2015 12:31

De eigenaar heeft enkel schade in die zin dat hij geen gratis blanco blad ontvangt dat hij zelf nog kan hergebruiken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 09 aug 2015 12:59

Kan je dat verslag niet ophangen in een advalvas in de inkomhal? Hoeft het niet verstuurd te worden, en iedereen heeft er inzage van.
De meeste eigenaars wonen daar niet zelf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 09 aug 2015 13:06

emailtje sturen dat er niets te melden valt?

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#9 , 09 aug 2015 16:25

Toch merkwaardig dat er "niets" te melden is.
Al was het maar dat de RvM heeft toegezien hoe de syndicus de beslissingen van de (B)AV heeft ten uitvoer gelegd. In onze VME vergadert de RvM geregeld met de syndicus in een positieve en constructieve sfeer. Ook daarover mag gerapporteerd worden.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 09 aug 2015 16:30

Als er iets te melden is maken we wel een verslag.
Maar dat is zeker niet alle zes maanden.

Het betreft een recent probleemloos gebouw.
We ontmoeten de syndicus 1 x per jaar, kort voor de AV.
Dan kijk ik ook de boekhouding na, aangezien ik ook commissaris van de rekeningen ben.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”