Mag een advocaat samen met de mede-eigenaar deelnemen aan de AV VME?

inina
Topic Starter
Berichten: 311

Mag een advocaat samen met de mede-eigenaar deelnemen aan de AV VME?

#1 , 06 aug 2015 10:01

Mag een advocaat ingeschreven in de balie of een jurist op vraag van een mede-eigenaar , wettelijk volgens de nieuwe wet op de mede-eigendom de bijzondere of algemene vergadering van de vereniging van mede-eigenaars bijwonen. En mag deze raadsman de mede-eigenaar die hij/zij begeleid dan ook advies geven tijdens de vergadering.
Indien bovenstaande niet volgens de wet op de mede-eigendom zou worden toegestaan, kan een mede-eigenaar dan een volmacht geven aan zijn advocaat om in naam van de mede-eigenaar te reageren, handelen en te stemmen op de algemene of bijzondere vergadering van de mede-eigenaars?

Graag een reactie van forumleden met ervaring en of kennis van zaken. Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 06 aug 2015 11:23

Dat mag zeker.
Op de AV's waar ik kom zijn er bijna steeds advocaten die eigenaars vertegenwoordigen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

inina
Topic Starter
Berichten: 311

#3 , 06 aug 2015 11:57

Beste, bedankt voor uw reactie, maar mag de mede-eigenaar dan zelf ook mee op die vergadering aanwezig zijn of zijn die advocaten dan vertegenwoordigd en afgevaardigd met een volmacht op de vergadering aanwezig maar zonder de mede-eigenaar zelf?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 06 aug 2015 12:10

Ja dat mag, zoals ik reeds vermeldde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 06 aug 2015 12:32

De voorzitter van de vergadering kan wel eisen dat slechts één van beide de vergadering toespreekt. Verder heeft men in België nog steeds het grondwettellijk recht om zich te laten vertegenwoordigen of te laten bijstaan door een derde tijdens een vergadering.
Art. 26. De Belgen hebben het recht vreedzaam en ongewapend te vergaderen, mits zij zich gedragen naar de wetten, die het uitoefenen van dit recht kunnen regelen zonder het echter aan een voorafgaand verlof te onderwerpen.
Deze bepaling is niet van toepassing op bijeenkomsten in de open lucht, die ten volle aan de politiewetten onderworpen blijven.

Art. 27. De Belgen hebben het recht van vereniging; dit recht kan niet aan enige preventieve maatregel worden onderworpen.
Edit:

Natuurlijk het meest belangrijke segment vergeten...
Art. 23.Ieder heeft het recht een menswaardig leven te leiden.
Daartoe waarborgen de wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel, rekening houdend met de overeenkomstige plichten, de economische, sociale en culturele rechten, waarvan ze de voorwaarden voor de uitoefening bepalen.
Die rechten omvatten inzonderheid :
1° het recht op arbeid en op de vrije keuze van beroepsarbeid in het raam van een algemeen werkgelegenheidsbeleid dat onder meer gericht is op het waarborgen van een zo hoog en stabiel mogelijk werkgelegenheidspeil, het recht op billijke arbeidsvoorwaarden en een billijke beloning, alsmede het recht op informatie, overleg en collectief onderhandelen;
het recht op sociale zekerheid, bescherming van de gezondheid en sociale, geneeskundige en juridische bijstand;
3° het recht op een behoorlijke huisvesting;
4° het recht op de bescherming van een gezond leefmilieu;
5° het recht op culturele en maatschappelijke ontplooiing;
[1 6° het recht op gezinsbijslagen.]1

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 06 aug 2015 13:57

Kan perfect, heb het zelf ondertussen al in twee VME's gedaan.
Was protest van enkele bewoners - had volmacht in een VME om op te treden voor een van de eigenaars.
In de andere was is raadgever en woordvoerder van een eigenaar werd betwist door enkele eigenaars - maar kreeg gelijk van syndicus.
In beide had ik wat exemplaren van de wetgeving bij ... die heb ik aan de roepers gegeven met de opmerking deze eens eerst te lezen en dan te reageren. :mrgreen:
Heb uiteraard wel enkele naslagwerken bij : de wetgevingen - en twee boeken 55 vragen en antwoorden voor der syndicus van Peter Leyseele en Katia Pszeniczko en Practische gids voor de syndicus van Roland Timmermans beide uitgeverij Kluwer, de nodige copies van discussies over bepaalde onderwerpen hier op het forum o.a van Luc.

In VME één begeleid ik nu de Raad van Mede-eigenaars (30 app - 23 garages) en ga ook naar de vergadering van een van de deel VME als bemiddelaar.
In de tweede VME (101 appartementen en 6550 garages) heb ik nu steeds een volmacht (eveneens via de Raad van Mede-eigenaars).

Uiteraard goed voorbereiden is de boodschap en ik tracht steeds te bemiddelen - houdende aan de wetgeving en steeds goed onderbouwd.

PS : en ik ben zelfs geen jurist mocht men dat denken 8_)

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 06 aug 2015 15:31

6550 garages? :shock:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”