erfdienstabaarheid ten nadele van ons erf

clubber
Topic Starter
Berichten: 12

erfdienstabaarheid ten nadele van ons erf

#1 , 05 aug 2015 21:54

Hoi Allemaal,

Wij hebben een 2-tal jaren geleden een stukje bouwgrond aangekocht waarop momenteel ons huis staat dat bijna woonklaar is. Wij stelden reeds vast dat onze achterbuur regelmatig over ons erf wandelt richting de winkel in onze straat, en vervolgens met zijn boodschappentas terug komt. Natuurlijk gaan wij hier niet mee akkoord om regelmatig volk over ons erf te laten passeren. Ik heb dus een tuinafscheiding rond ons erf geplaatst en het geheel afgesloten; mijn volste recht dacht ik.

Nu stond Mr. de achterbuur ineens aan onze voordeur om te zeggen dat ik een poortje voor hem moet voorzien in de tuinafscheiding aangezien hij recht van doorgang heeft over ons perceel. Dit zou als een erfdienstbaarheid ten voordele van hem vermeld staan in zijn aankoopakte, en in de akte daarvoor die nog dateert uit de "oudheid". Wij kwamen echter uit de lucht gevallen, want in onze aankoopakte staat niks vermeld over een erfdienstbaarheid ten nadele van ons erf.

Nu mijn vraag: Aangezien deze erfdienstbaarheid vermeld staat in de achterbuur zijn akte, maar niet in onze akte en wij hiervan totaal niet op de hoogte waren bij aankoop van het perceel, is deze erfdienstbaarheid dan rechtsgeldig? Zijn wij ten allen tijde verplicht om toegang te verlenen, of is deze erfdienstbaarheid niet van toepassing omdat deze niet in onze akte vermeld staat?

Alvast bedankt ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 05 aug 2015 22:03

http://www.landmeters-experten.be/meere ... rheid.html
http://www.elfri.be/rechtspraak/recht-v ... rfdienstba
http://stedenbouw.irisnet.be/spelregels ... jk-wetboek

'Hij zegt'
Vraag op het kadaster/registratie zijn aankoopakte eens op.
Wat staat er in uw akte? Blijkbaar niets...
Om naar de winkel te gaan... als dat alles is en het staat effectief in de akte dan misschien toch naar de vrederechter gaan om deze teniet te laten gaan wegens kan evengoed rondlopen.

U kan natuurlijk ook niets doen en dan moet tegenpartij zelf naar de rechtbank trekken.

Persoonlijk zou ik eerst de gegevens gaan opvragen... met uw aankoopakte krijgt u zo de gegevens van uw achterbuur.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 aug 2015 22:18

Dat de erfdienstbaarheid niet in uw akte staat betekent niet dat u er geen rekening mee moet houden.
U moet de erfdienstbaarheid respecteren als ze gevestigd werd in een akte ondertekend door iemand die op dat ogenblik eigenaar was en als deze akte overgeschreven is op het hypotheekkantoor en ze niet in onbruik gegaan is door dertigjarige verjaring.
De vermelding in de akte van de buur volstaat dus ook niet..

Reclame

reintje
Berichten: 86

#4 , 06 aug 2015 11:15

ALS het al in de akte van de buur staat natuurlijk, die mens kan veel zeggen. Heeft hij je die akte laten zien?

clubber
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 06 aug 2015 13:13

We zijn vandaag al eens langs gegaan op het kadaster en het registratiekantoor. We waren dit zeker al van plan. We hebben inzage gekregen en de huidige en de voorgaande akte van onze achterbuurt.

Deze erfdienstbaarheid staat inderdaad vermeld in zijn en in de voorgaande akte.

De persoon van wie wij de bouwgrond kochten verklaarde echter in de verkoopsovereenkomst dat er geen enkele erfdienstbaarheid zou rusten op ons erf.

Wat kunnen we best doen? Zal ik echt rekening moeten houden met deze erfdienstbaarheid?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

tira00
Berichten: 929

#6 , 06 aug 2015 13:38

Zelfde bij ons (landbouwgrond) : Recht van doorgang in ons voordeel staat alleen beschreven in de koopakte van het lijdend erf.
Bij ons staat niks.
Het omgekeerde van wat jij hebt dus.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 06 aug 2015 13:41

Welke reden staat er bij voor die erfdienstbaarheid? Is deze nog steeds geldig? Heeft de buur een andere weg om zijn eigendom te verlaten?

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 06 aug 2015 14:16

en staat er van erfdienstbaarheid in de geschiedenis van de aan en verkoopakten van uw pand?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”