burenlast

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

burenlast

#1 , 05 aug 2015 13:28

Wij liggen wat in de clinch met onze achterburen. (zie ook eerdere posts van mij op dit forum)
Dit forum heeft mij al een heel stuk wijzer gemaakt. Waarvoor dank.

Echter, nu is de burenhinder deze middag tot een triest hoogtepunt geklommen.

Onze achterburen hebben een levende haag staan. Echter onze grond loopt tot tegen de haag. We hebben haar al verschillende keren in onze tuin zien lopen om de grond naast haar haag (die dus onze grond is) te wieden. Daarbij laat ze het tuinafval liggen (dus ook op onze grond.)

Toen mijn vriendin deze middag in onze tuin aan het werken was, kwam de buurvrouw opnieuw af om haar ding te doen. Mijn vriendin heeft haar tegengehouden door de doorgang te blokkeren. Na wat duw en trekwerk is ze uiteindelijk teruggekeerd naar haar woning. Op de terugweg heeft ze uit frustratie onze afsluiting (een voorlopige afsluiting bestaande uit bamboestokken en wat draad) vernield en ook ons pas aangelegd bloemenperk.

Haar uitleg is dat ze onze grond mag betreden om de haag te onderhouden. Geen enkel probleem voor ons, echter gebruikt ze het ladderrecht niet om de haag te snoeien of te onderhouden. Enkel en alleen om de grond ernaast te onderhouden, die dus eigenlijk onze grond is. Dit doet ze zo'n 3 keer per week. Dus ons geduld raakt nu echt wel op.

Voor de duidelijkheid, dit kreeg ik deze middag in mijn mailbox op het werk van mijn vriendin.

""""""

Was bezig in de tuin, net mn bamboe afsluiting gezet, was aan de andere kant bezig en lijk of,dak terugkeer is madam al achter de serre gekropen. Ik vraag vriendelijk of ze van onze grond wil gaan. Ze zegt dat ze dat mag dat het haar grond is, waarop ik wijs naar de gele blokjes. Ze komt naar me en probeert me aan de kant te duwen, en ik laat haar gewoon niet door zonder te duwen hou gwn mn arm opzij, terwijl zij blijft duwen. Eens ze doorheeft dat ze niet voorbij kan begint ze te discussiëren over de haag. Ik zeg dat ze enkel op onze grond mag om de haag te scheren met onze toestemming. Zij zegt dat haar man morgen de haag zal scheren en dat ze voorbereidend werk aan het doen is door onkruid uit te doen. Ik zeg nogmaals dat ze toestemming had moeten vragen. Ze vroeg wat moet ik dan doen als er niemand thuis is morgen dan kan ik toch geen toestemming vragen é. Heb gezegd dat ze gerust op voorhand een brief in onze brievenbus kan steken. Ze zei dat we het wel zullen zien als de haag geschoren is en dat we er niets aan kunnen doen als we niet thuis zijn. Waarop de discussie is gestopt, ze langs voor is gegaan en mn bamboe kapot gedaan heeft en men bloemen kapotgestampt.

"""""""

Ik ben echt woedend en wil verdere stappen zetten, het liefst ga ik hiermee rechtstreeks naar de politie.
Welke stappen kan ik ondernemen? Alle advies is welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 05 aug 2015 13:52

Klacht wegens vandalisme.

Is uw tuin afgesloten? Indien niet moet men uw toestemming niet vragen om deze te betreden om aan onderhoud te doen (hoewel mij dit toch een teken van elementaire beleefdheid lijkt). Echter mag men enkel uw tuin betreden voor onderhoud aan de haag (waaronder ook het afvoeren van het snoeisel), dus niet om onkruid te trekken. Heeft u de mogelijkheid om een camera te hangen gericht op dat stuk grond (is al vrij goedkoop te krijgen, met inbegrip van bewegingssensor)?

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#3 , 05 aug 2015 14:02

Wij hebben haar al verschillende keren gefilmd wanneer ze bezig is.
Zoals gepost in mijn bericht is de tuin wel degelijk afgesloten. Dit omdat ik de wet van het ladderrecht ken. We hebben een voorlopige afsluiting geplaatst bestaande uit bamboestokken en wat draad. Deze heeft de bewuste buurvrouw omvergeduwd.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 05 aug 2015 14:05

Dan laat u haar via AS weten dat u wenst dat ze niet meer uw tuin ongevraagd binnenkomt, dat u anders genoodzaakt zal zijn om klacht neer te leggen. Dat u haar ook wenst te wijzen op de verplichting om toegang tot een afgesloten erf te vragen bij uitoefening van het ladderrecht volgens artikel 31 uit het Veldwetboek, en dat u ook hier klacht zal neerleggen indien ze zich niet aan deze bepalingen houdt.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#5 , 05 aug 2015 14:18

Wij hebben haar al een brief gestuurd met de melding dat ze niet ongevraagd in onze tuin mag komen. Ze belde ons op met volgende mededeling.

"""
Ik doe dit al mijn ganse leven, wie zijn jullie om te zeggen waar ik mag gaan en staan?

"""

Ze is werkelijk alle realiteitszin kwijt.
Daarom heb ik er genoeg van om brieven en dergelijke te sturen.

Ik ga dus vanavond klacht indienen wegens vandalisme en onwettig betreden van onze grond.
Kan ik hiermee gewoon naar de politie gaan?
En wat zijn dan de mogelijk gevolgen voor haar?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 05 aug 2015 14:21

De wijkagent zal eens met haar gaan 'babbelen'. Daar zal het de eerste keer bijna gegarandeerd bij blijven..

U heeft toevallig geen camerabeelden van de 'schuifeling '?

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#7 , 05 aug 2015 14:28

neen jammergenoeg geen beelden van de gebeurtenis.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 05 aug 2015 14:35

Camera richten op uw poort. Had u dit op beeld gehad, kon u er nog "slagen en verwondingen" aan toevoegen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 05 aug 2015 15:17

Is het zelfs niet mogelijk om inbraak te claimen?

Art. 439. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot driehonderd [euro] wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Bij mijn weten is een tuin ook een aanhorigheid.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 05 aug 2015 15:28

Dan laat u haar via AS weten dat u wenst dat ze niet meer uw tuin ongevraagd binnenkomt, dat u anders genoodzaakt zal zijn om klacht neer te leggen. Dat u haar ook wenst te wijzen op de verplichting om toegang tot een afgesloten erf te vragen bij uitoefening van het ladderrecht volgens artikel 31 uit het Veldwetboek, en dat u ook hier klacht zal neerleggen indien ze zich niet aan deze bepalingen houdt.
De eigenaar van de beplanting kan opwerpen dat hij van buurman niet de toestemming kreeg, waardoor de eigenaar van de afsluiting alsnog het erf mag betreden conform artikel 31 Veldw. waarvan de tekst als volgt luidt: {…} In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigde plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.
Vrederechters kunnen het niet vinden met mensen die menen dat een eenvoudige weigering nu neerkomt op een weigering volgens art 31, en evenzeer niet kunnen aantonen om dit op een minnelijke manier geprobeerd hebben op te lossen, en daarom maar beslist hebben dat ze zich maar toegang mogen verschaffen. Tegenwoordig verwachten deze zelfs dat men op z'n minst bij hen passeert voor dat men het recht in eigen handen neemt.

Daarnaast, waar is het bewijs van de weigering? Waar is zelfs maar het bewijs van de vraag om toelating?

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#11 , 05 aug 2015 15:29

@ jpv, geweldig advies, bedankt hiervoor.

Ik stuur dit in een AS naar haar. Zal ze wel wat dimmen hoop ik.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#12 , 05 aug 2015 15:33

Haar haag staat trouwens slechts op 30 cm van de scheiding. Ik lees dat ik rooiing kan eisen als ik hiervoor een geldige reden heb.

Maar wat is een geldige reden?


Haar haag zal door onze afsluiting groeien ( draad + heidematten) en zo de matten beschadigen.
De haag is ook bron van alle frustratie.

Is bovenstaande een geldige reden?

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#13 , 05 aug 2015 15:38

@ Turaki, zoals je zegt moet men inderdaad schriftelijke toelating hebben om het ladderrecht toe te passen. Heeft ze uiteraard niet.

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 05 aug 2015 15:44

@ Turaki, zoals je zegt moet men inderdaad schriftelijke toelating hebben om het ladderrecht toe te passen. Heeft ze uiteraard niet.
Nergens staat bepaald dat de toelating schriftelijk moet zijn. Veldwetboek stamt nog uit de tijd dat mensen met elkaar praten...

eylis
Berichten: 8842

#15 , 05 aug 2015 15:50

ik snap één en ander niet in het verhaal: poster zegt in de beginpost dat zijn grond loopt tot aan de haag van de buren. Dus dat wil zeggen dat de haag iets naast (of zelfs op) de scheidingslijn ligt. Dan kan de de buurvrouw de grond aan de buurskant niet wieden. Het is van de buur en niet van haar. Ze kan enke die kant van de haag willen scheren, da's alles. Maar in de laatste post zegt poster ineens dat de haag op 30 cm van de scheiding staat. Dus is er een strook van 30 cm waar de buurvrouw mag en kan wieden: hààr grond en daar mag ze dus wel staan en gaan. Belangrijke vraag dus: waar stààt de haag nu in feite? Net naast de perceelsscheiding of 30 cm ernaast.... :?:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”