gemeenschappelijke septische put

tim122
Topic Starter
Berichten: 2

gemeenschappelijke septische put

#1 , 03 aug 2015 15:29

ik heb onlangs een huis gekocht waarvan ik wist dat de septische put met 3 buren gedeeld wordt. gezien het nu verplicht is om zicht aan de riolering aan te sluiten werd me aangeraden om mijn buren daarvan op de hoogte te stellen per aangetekend schrijven.
zonet heb ik mogen vernemen dat de septische zich op mijn eigendom bevindt, meer bepaald in de badkamer war binnen enkele mande de woonkamer zou moeten staan.
twee huizen worden momenteel niet bewoond, ze werden net verkocht en ze dienen ook verbouwd te worden (onbewoonbaar). een huis wordt bewoond door een oudere persoon.
ik wil alles mooi renoveren en geen stinkende en vuilen buizen door mijn net gerenoveerd huis zien passeren om die put te doen ledigen die ik niet zal gebruiken.
ik ben wel van plan met die nieuwe eigenaars en die oudere buur te praten, maar wat moet ik voorstellen als oplossing?
ik weet dat het om een erfdienstbaarheid gaat aan die ik niet mag aankomen, maar hoe pak ik dit best aan? de stad komt niet tussen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 aug 2015 16:45

Indien mogelijks iedere eigenaar zijn eigen aansluiting. Indien dat technische niet mogelijk is, een verzamelput maken op de plaats van uw huidige beerput, en de riolering van de buren hierop aansluiten, en dan allemaal samen via een nieuwe buis naar de openbare riolering. Zeker geen bestaande putten of rioleringen gebruiken, want die zijn zo oud als de rest van de huizen en zullen gegarandeerd binnen x tijd problemen geven.
Best natuurlijk zijn 3 volledige nieuwe installaties.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 03 aug 2015 17:21

En dat allemaal op kosten van de drie gebruikers, neem ik aan ?

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 03 aug 2015 18:23

De oplossing van mava105 met verzamelprut. Er op aandringen dat de twee die dienen te renoveren zelf een aansluiting aanvragen. Maar ze toch aansluiten op die verzamelprut. Zelf een gescheiden afloop voorzien, ook al is die nog niet in de straat aanwezig. De kosten zijn voor u. Andere betalen later voor hun aansluiting. Enkel de kosten voor het ruimen van de beerput mag je delen door het aantal gebruikers. In sommige gemeenten is het niet toegestaan om de wc rechtstreeks op het riool aan te sluiten. Navragen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 03 aug 2015 20:08

In ander gemeenten is het dan weer verboden om op een beerput aan te sluiten. bvb Antwerpen) omdat ze over een waterzuiveringsstation beschikken. Ondertussen zullen zodat bijna alle gemeenten een op een WZS zijn aangesloten en hoeft het niet meer.

tim122
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 04 aug 2015 09:36

bedankt allemaal voor jullie advies. ik zal nog eens contact opnemen met het justitiehuis van mijn gemeente om te horen wat zij met aanraden ...

om problemen met mijn buren te voorkomen, wil ik met hem niets gemeenschappelijk hebben ... ik zal wel zien wat de beste oplossing wordt ... ik zal het uitkom zeker hier op de forum zetten zodat anderen geholpen kunnen worden ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”