TV en radio buren

GC21
Topic Starter
Berichten: 7

TV en radio buren

#1 , 30 jul 2015 22:57

Wij wonen in een volledig gerenoveerde rijwoning. De woning zelf dateert van 1900.
Naast ons woont een oudere (70-75) vrouw. Toen we hier pas (2-tal jaar) geleden kwamen wonen, hoorden we in onze slaapkamer haar TV nog geluid maken. De ene dag was dat al wat luider als de andere. Echter, we wilden hier initieel niets over zeggen, we woonden hier ook pas. Na een tijdje haar dan toch eens vriendelijk gevraagd of die zeker na 22u stiller kon, ze was verwonderd dat wij die konden horen. Nadien was het wat stiller, maar we merkten dat het langzaamaan weer wat luider en luider werd.
Opnieuw haar nog eens gevraagd, kregen we ganse uitleg over feit dat ze niet meer goed hoort en haar TV wel moet luid zetten. We waren toen binnen bij haar toen we dit vroegen, het toestel stond op 82/100, vlak tegen de gemeenschappelijke muur (onze slaapkamer is eigenlijk "boven" haar TV, uiteraard aan onze kant van de gemene muur). Alweer werd het even stiller, alweer na enkele dagen/weken ging het weer omhoog.

Ondertussen hebben wij een apparaatje in onze slaapkamer dat white noise produceert om zo te kunnen slapen. Zij zelf kijkt bijna elke dag TV tot middernacht-1u. De hinder in onze woning is niet beperkt tot de slaapkamer alleen. In de inkomhal (naast de gemene muur met haar TV) en toilet versta ik zonder problemen welk programma ze kijkt. In de eetkamer is het ook duidelijk hoorbaar en ook in onze living waar we TV kijken, moeten wij onze TV soms luider zetten om haar TV niet te horen. Kortom, in bijna onze ganse woning (enkel niet op 2e verdiep) horen we haar TV altijd.
Overdag zet ze haar radio nog een loeihard, ramen open zodat ook in de tuin we Radio 2 goed kunnen horen tot in de tuin.

Na het al een 4-5-tal keren haar gevraagd te hebben, en reacties van "ik hoor niet goed" tot "ik mag lawaai maken, zeker tot 22u", vrezen we dat we van haar kant op weinig respect moeten rekenen.

Wij zouden dan ook graag wat advies hebben over wat we als verdure stappen zouden kunnen doen? Zij bederft het woongenot van onze woning en ontneemt onze slaap.

Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 31 jul 2015 02:28

Een pragmatisch voorst el van uw zijde zou kunnen zijn dat ze een versterkertje en twee luidsprekers koopt die ze vrij dicht bij haar zitzetel plaatst. Recente TV s hebben een audiouitgang. Als ze geen kinderen of zo heeft die dat voor haar installeren zelfs ev voorstellen haar een handje te helpen.

Om juridisch uw slag thuis te halen zal je moeten kunnen aantonen dat er "overmatige" hinder is.

Tope
Berichten: 916

#3 , 31 jul 2015 08:13

Of een draadloze koptelefoon?

Reclame

Jackrussell
Berichten: 701

#4 , 31 jul 2015 08:23

Ik zou dan melding maken van geluidsoverlast. U heeft geprobeerd het met deze vrouw op te lossen, maar ze weigert hieraan haar medewerking te verlenen. Dan is het tijd voor de volgende stap.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 31 jul 2015 08:27

Het mogen geluid maken tot 22.00 wil nog steeds niet zeggen dat men overlast mag veroorzaken. Geluidsoverlast bij dag kan perfect door de politie vastgesteld worden.
Gelet op de talloze mogelijkheden die gehoorapparaten tegenwoordig bieden zou hardhorigheid door ouderdom geen excuus meer mogen vormen.

GC21
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 31 jul 2015 08:43

Ik zou dan melding maken van geluidsoverlast. U heeft geprobeerd het met deze vrouw op te lossen, maar ze weigert hieraan haar medewerking te verlenen. Dan is het tijd voor de volgende stap.
Bedoel je aan politie, wijkagent? Of waar dienen we dat te doen?

GC21
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 31 jul 2015 08:45

Een pragmatisch voorst el van uw zijde zou kunnen zijn dat ze een versterkertje en twee luidsprekers koopt die ze vrij dicht bij haar zitzetel plaatst. Recente TV s hebben een audiouitgang. Als ze geen kinderen of zo heeft die dat voor haar installeren zelfs ev voorstellen haar een handje te helpen.

Om juridisch uw slag thuis te halen zal je moeten kunnen aantonen dat er "overmatige" hinder is.
Dit was ik even in de opening post vergeten :)
Ik heb haar voorgesteld een hoofdtelefoon te kopen (ik wou hem haar zelfs kopen heb ik gezegd) maar daar heeft ze allemaal geen interesse in. Het is vrij koppig iemand (andere mensen uit de straat zeggen dat ook) en ze heeft de mentaliteit van "ik ben oud, dus ik mag alles".

Wat is "overmatige" hinder? Valt haar TV verstaan in sommige vertrekken en overal horen in ons huis daar onder? Zijn er hier normen voor?

Jackrussell
Berichten: 701

#8 , 31 jul 2015 08:46

Ik zou dan melding maken van geluidsoverlast. U heeft geprobeerd het met deze vrouw op te lossen, maar ze weigert hieraan haar medewerking te verlenen. Dan is het tijd voor de volgende stap.
Bedoel je aan politie, wijkagent? Of waar dienen we dat te doen?
Ik zou dat eerst eens met de wijkagent bespreken inderdaad. Als je er last van hebt en de veroorzaker wil er niets aan doen, dan moet je het bespreken m.i. Je hebt er van die oude mensen bij die zich nergens wat van aantrekken inderdaad.

GC21
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 31 jul 2015 08:59

Ik zou dan melding maken van geluidsoverlast. U heeft geprobeerd het met deze vrouw op te lossen, maar ze weigert hieraan haar medewerking te verlenen. Dan is het tijd voor de volgende stap.
Bedoel je aan politie, wijkagent? Of waar dienen we dat te doen?
Ik zou dat eerst eens met de wijkagent bespreken inderdaad. Als je er last van hebt en de veroorzaker wil er niets aan doen, dan moet je het bespreken m.i. Je hebt er van die oude mensen bij die zich nergens wat van aantrekken inderdaad.
En rol van wijkagent is dan vooral bemiddelen? Of hoe moet ik dat zien?

Jackrussell
Berichten: 701

#10 , 31 jul 2015 09:01

Ja, uiteraard. Die oude dame wordt niet direct geboeid afgevoerd. Men zal eerst haar kant van het verhaal aanhoren en haar vriendelijk verzoeken hier in het vervolg op te letten. Doet ze dat dan nog steeds niet, dan is het 'n andere discussie. Toen ik nog in het centrum woonde van een provinciestad, gebeurde het regelmatig en de meeste problemen werden zo wel opgelost voor ze echt escaleerden.

GC21
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 31 jul 2015 09:32

Het mogen geluid maken tot 22.00 wil nog steeds niet zeggen dat men overlast mag veroorzaken. Geluidsoverlast bij dag kan perfect door de politie vastgesteld worden.
Gelet op de talloze mogelijkheden die gehoorapparaten tegenwoordig bieden zou hardhorigheid door ouderdom geen excuus meer mogen vormen.
Is die regel van 22u eigenlijk een "regel"? Ik vind in het politie reglement niet meteen iets terug daar rond.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 31 jul 2015 09:34

gemeente? mag via pb.

Jackrussell
Berichten: 701

#13 , 31 jul 2015 09:39

Het mogen geluid maken tot 22.00 wil nog steeds niet zeggen dat men overlast mag veroorzaken. Geluidsoverlast bij dag kan perfect door de politie vastgesteld worden.
Gelet op de talloze mogelijkheden die gehoorapparaten tegenwoordig bieden zou hardhorigheid door ouderdom geen excuus meer mogen vormen.
Is die regel van 22u eigenlijk een "regel"? Ik vind in het politie reglement niet meteen iets terug daar rond.
Volgens mij is dat een soort van ongeschreven richtlijn. En al is het een regel, dan betekent dat niet dat iemand tot 22.00 uur zoveel overlast mag veroorzaken als hij/zij wil.

GC21
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 31 jul 2015 10:21

Het mogen geluid maken tot 22.00 wil nog steeds niet zeggen dat men overlast mag veroorzaken. Geluidsoverlast bij dag kan perfect door de politie vastgesteld worden.
Gelet op de talloze mogelijkheden die gehoorapparaten tegenwoordig bieden zou hardhorigheid door ouderdom geen excuus meer mogen vormen.
Is die regel van 22u eigenlijk een "regel"? Ik vind in het politie reglement niet meteen iets terug daar rond.
Volgens mij is dat een soort van ongeschreven richtlijn. En al is het een regel, dan betekent dat niet dat iemand tot 22.00 uur zoveel overlast mag veroorzaken als hij/zij wil.
Dat is inderdaad wat ik hoopte, dat het geen vrijgeleide is om te kunnen doen en laten wat je wil...

Jackrussell
Berichten: 701

#15 , 31 jul 2015 10:27

Dat is het zeer zeker niet. De vrijheid van een ander om te doen wat hij/zij wil, stopt in principe op het moment dat uw vrijheid wordt aangetast. Mensen worden geacht wel niet al te muggezifterig te zijn en als ze er echt last van hebben, proberen dit eerst onderling op te lossen. Dat heeft u geprobeerd, maar mevrouw de buurvrouw werkt niet mee. Dan is de wijkagent de volgende stap.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”