Voortuin al 47 j. op perceel van buren, buren eisen afbraak

Vieke25
Topic Starter
Berichten: 5

Voortuin al 47 j. op perceel van buren, buren eisen afbraak

#1 , 26 jul 2015 12:28

Hallo,

25 jaar geleden hebben wij een huis gekocht dat gebouwd is in 1968. Bij de aanleg van de voortuin moet er toen iets mis gegaan zijn met de afmetingen, waardoor onze tuin deels op het braakliggend stuk grond van onze buren is gebouwd. Dit is al die jaren geen probleem geweest voor onze buren, waarschijnlijk omdat zij, net als wij, dit nooit hebben doorgehad. Aangezien onze buren dit stuk grond in de komende jaren willen verkopen, hebben zij een landmeter laten langskomen, welke aan licht gebracht heeft dat onze tuin dus te groot gebouwd is. Met als gevolg dat onze buren eisen dat wij onze tuin verkleinen (wat praktisch onmogelijk is en ons dus duizenden euros zou kosten). Het stuk grond naast onze tuin dient als toegangsweg naar een stuk (onbebouwde) bouwgrond. Doordat onze tuin te groot is, zou deze toegangsweg te smal zijn voor toekomstige eigenaars van de bouwgrond.

Mijn vraag is nu het volgende:

We kunnen heus begrijpen dat de toekomstige toegangsweg nu wat te smal is voor toekomstige eigenaars, maar kan onze buur eisen dat wij instaan voor de kosten om onze tuin deels af te breken en te herbouwen? Kan er iemand ons advies geven hoe wij dit verder moeten aanpakken?

Alvast bedankt,
Vieke25

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 26 jul 2015 14:30

U heeft een fout gemaakt bij de aanleg van uw voortuin en een deel van de grond van uw buren gebruikt. Dat de buren het niet gemerkt hebben zal deels wel te maken hebben met het feit dat het een stuk bouwgrond is en niet als tuin bij hun huis gebruikt wordt. Dat jullie kosten hebben gemaakt om iets aan te leggen of te bouwen is uw zaak. Het zou een oplossing zijn als u dat stuk grond gewoon overkocht. Vergeet niet dat u 25 jaar lang gratis van hun eigendom hebt kunnen genieten zonder daarvoor huur te betalen. Maar ik begrijp dat het probleem zich vooral situeert op het vlak van de toegangsweg die dan te smal zou zijn voor de toekomstige bouwers. Tja, dan zit er niets anders op dan het stuk grond terug vrij te maken. Dat is het recht van de buren, u neemt immers iets wat niet van u is. En de kosten: duizenden euro's, dat kan geen tuinaanleg zijn, maar eerder een garage of carportaanbouw die u gezet heeft op die grond. Als je de som door 25 deelt, en gezien het feit dat je nooit huur aan de buur betaald hebt, valt dat nog zéér voordelig voor u uit. Afbreken, inderdaad.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 26 jul 2015 14:45

Een tuin "afbreken"? Nog nooit gehoord.
Jullie zullen geen keuze hebben.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

BrechtS
Berichten: 463

#4 , 26 jul 2015 15:48

Voor ik het hier afdoe als hopeloos, zou ik willen vragen of die tuinaanleg door uzelf is gebeurd of niet. Bij verkrijgende verjaring zou het moeten gaan over een situatie die al langer dan 30 jaar duurt als ik me niet vergis. Als de vorige eigenaar zijn tuin tot daar had opgetrokken, is de kans er misschien dat u zich daarop kan beroepen.

Maar ik zou geneigd zijn om zoals de anderen te zeggen dat het hopeloos is. En een tuin afbreken heb ik ook nog niet van gehoord. Een omheining kan verplaatst worden, een vijver voor een stuk opgevuld... Maar afbreken is voor huizen of tuinhuizen of dergelijke constructies...

tira00
Berichten: 929

#5 , 26 jul 2015 15:53

Op een recht van doorgang (als de toegangsweg tenminste zo beschreven is) geld geen verkrijgende verjaring van 30 jaar.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 26 jul 2015 16:25

Diegene die beroep doet op de verkrijgende verjaring moet wel het bewijs leveren van die verjaring.
Meestal een onoverkomelijke hindernis, zeker als het over een tuin gaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 26 jul 2015 16:48

Heeft die bouwgrond nog een andere uitweg naar de openbare weg? Indien niet, zal je uitweg moeten geven
Laatst gewijzigd door mava105 op 26 jul 2015 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Vieke25
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 26 jul 2015 17:12

Inderdaad, de tuin 'afbreken'. Onze voortuin is hellend. Sinds de bouw van het huis staat er onderaan een bakstenen muurtje. Verder bestaat de voortuin uit een houten getrapte constructie met beplantingen op.

Vieke25
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 26 jul 2015 17:18

Op een recht van doorgang (als de toegangsweg tenminste zo beschreven is) geld geen verkrijgende verjaring van 30 jaar.
Dus als de 'toegangsweg' staat beschreven als bouwgrond in de verkavelingsaanvraag, geldt er wel de verkrijgende verjaring? Ik veronderstel dat we dit kunnen opvragen bij de gemeente?

eylis
Berichten: 8842

#10 , 26 jul 2015 18:47

de verkrijgende verjaring kan bijna niet ingeroepen worden. Immers: je kan niet bewijzen dat het stuk grond al meer dan 30 jaar als tuin wordt gebruikt bij uw eigendom. Had er nu a meer dan 30 jaar een garage of ander bouwsel gestaan waarmee je kan bewijzen (facturen, aankopen etc) dat dit al nu meer dan 30 jaar de situatie is. Maar voor uw aankoop (slechts 25 jaar) was dit gewoon perk of gazon. En u kan niet bewijzen dat dit het gazon van de vorige eigenaar was... Dis is dus niet hard te maken. Bovendien kan je niet spreken van "toegangsweg" dit is een kavel waarop gebouwd zal worden. Je kan een kavel niet verkopen aan een toekomstige bouwer met de idee: en dat stukje daar kan je niet gebruiken, want de buurman heeft er per ongeluk zijn tuin op aangelegd, dus is dit een erfdienstbaarheid geworden. Dat haal je nooit.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 26 jul 2015 18:50

En een rechtszaak gaat waarschijnlijk nog meer duizenden EUR kosten.


Kies dus de eerlijke oplossing en geef terug wat niet van u is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 26 jul 2015 19:23

Bewijs voor verkrijgende verjaring is eigenlijk heel simpel te verkrijgen. Neem contact op met het NGI, en vraag naar luchtfoto's van meer dan 30 jaar oud. Daar deze indertijd werden genomen voor het tekenen van stafkaarten, zijn deze meestal voldoende nauwkeurig.

Ook zeer eenvoudig te bestellen:
http://www.ngi.be/NL/NL1-6.shtm" onclick="window.open(this.href);return false;

Met deze foto's (en ook met getuigenverklaringen van de vorige eigenaars, buurtbewoners) zie ik niet in waarom het inroepen van de verkrijgende verjaring een hopeloze zaak is.
En om de verkrijgende verjaring in te roepen, is het enkel nodig dat men aantoont de grond voor meer dan 30 jaar ononderbroken gebruikt en beheert te hebben als eigenaar (waarbij vorige eigenaars ook meetellen in de termijn).

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 26 jul 2015 19:36

zie ik niet in waarom het inroepen van de verkrijgende verjaring een hopeloze zaak is.
Heb enkele maanden geleden rechtszaak gewonnen waarin tegenpartij ook de verkrijgende verjaring inriep. Het betrof de oprichting van een uitbouw tot op een grondperceel dat hem niet toebehoorde. Aangezien er nooit een aangifte werd gedaan bij het kadaster met het oog op een verhoging van zijn KI na oprichting werd zijn eis afgewezen.

Hij werd veroordeeld tot afbraak van de uitbouw op zijn kosten.

Vergeet niet dat ook de verkrijgende verjaring en het recht van natrekking zeer sterk bij elkaar aanleunen. Er wordt steeds een afweging gemaakt of de eigenaar van de grond geen eigenaar is geworden van hetgeen er ten onrechte werd opgebouwd.

Vandaar mijn opmerking dat het bewijs moeilijk kan zijn en de feitelijke toestand niet vanzelfsprekend.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tira00
Berichten: 929

#14 , 27 jul 2015 11:10

Op een recht van doorgang (als de toegangsweg tenminste zo beschreven is) geld geen verkrijgende verjaring van 30 jaar.
Dus als de 'toegangsweg' staat beschreven als bouwgrond in de verkavelingsaanvraag, geldt er wel de verkrijgende verjaring? Ik veronderstel dat we dit kunnen opvragen bij de gemeente?

Een "recht van doorgang" ligt altijd op een bouwgrond, op een landbouwgrond of een ander soort perceel.
In ieder geval altijd op iemand anders zijn eigendom.

Hebt u al de koopakte van de buren kunnen inkijken? (kan je ook aanvragen bij hun notaris en die notaris kan je opvragen via de dienst "Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie van je woonplaats, als de buren niet willen mee werken)
Als zij doorgang moeten geven aan de achterliggende landbouwgrond, staat dat beschreven als een erfdienstbaarheid in hun koopakte.

eylis
Berichten: 8842

#15 , 27 jul 2015 11:39

tira, er is geen sprake van doorgang naar een ANDERE bouwgrond. En op de akte zal ook niets te vinden zijn. Er is geen sprake van erfdienstbaarheid. De grond waar poster per abuis zijn tuin heeft aangelegd is de bouwgrond zelf. En poster wil proberen de zich toegeeigende grond te houden....

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”