Voortuin al 47 j. op perceel van buren, buren eisen afbraak

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Voortuin al 47 j. op perceel van buren, buren eisen afbr

#31 , 27 jul 2015 16:31

Best dat TS hier eens een schets plaatst van de situatie. Hier blijven we maar kletsen en fantaseren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#32 , 27 jul 2015 16:33

Ik denk dat TS reeds antwoorden heeft gekregen voor elke mogelijke situatie.
Vermoedelijk heeft hij het al begrepen want totale windstilte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8840

#33 , 27 jul 2015 17:42

inderdeed :-) even een gokje toch: ik denk dat het voorste gedeelte van de totale grond (die mogelijk tussen de 2 voortuinen ligt van eigenaar en de buur) veel smaller is dan het perceel er achter. Vermoedelijk wil de eigenaar het achterste perceel verkopen als bouwgrond en het voorste perceel als de toegangsweg tot die bouwgrond laten. En buur heeft daar zijn hofje geplant, zoiets?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#34 , 27 jul 2015 17:46

Ja, maar het smallere deel maakt volgens mij (voortgaand op de vraagstelling) deel uit van de achterliggende grond. Dus één enkel kadastraal perceel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tira00
Berichten: 929

#35 , 27 jul 2015 17:54

Als het zo in elkaar zou zitten, dan is het heel raar dat ts. niet gezien zou hebben dat het een doorgang is...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#36 , 27 jul 2015 19:42

Als het zo in elkaar zou zitten, dan is het heel raar dat ts. niet gezien zou hebben dat het een doorgang is...
Daarom zal hij het ook moeten ontruimen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#37 , 27 jul 2015 21:21

Als het zo in elkaar zou zitten, dan is het heel raar dat ts. niet gezien zou hebben dat het een doorgang is...
TS heeft het zo gekocht, niet zelf aangepast. Als hij dan niet weet dat het achterliggende perceel alleen bereikbaar is via het stuk naast hem, denk ik niet dat je dit zo meteen gaat kunnen zien. Wie weet wat er nog allemaal achter de woning van TS staat en groeit...

BrechtS
Berichten: 463

#38 , 27 jul 2015 21:59

Als het zo in elkaar zou zitten, dan is het heel raar dat ts. niet gezien zou hebben dat het een doorgang is...
TS heeft het zo gekocht, niet zelf aangepast. Als hij dan niet weet dat het achterliggende perceel alleen bereikbaar is via het stuk naast hem, denk ik niet dat je dit zo meteen gaat kunnen zien. Wie weet wat er nog allemaal achter de woning van TS staat en groeit...
TS spreekt over braakliggend, kan ik me moeilijk voorstellen dat er dan in de tijd van aanleg een duidelijke oprit of afsluiting of dergelijke was.

Maar ik denk hoezeer men het draait of keert (en de situatie anders interpreteert) dat de algemene lijn zegt dat TS het stuk dat over de perceelsgrens ligt zal moeten terug geven (of afbreken in zijn woorden). Ik heb bij het overlopen van de antwoorden niet direct een antwoord gezien die dat tegensprak (behalve dan ik die verkrijgende verjaring aankaartte als mogelijkheid). Ik denk dus dat TS weet wat te doen.

Vieke25
Topic Starter
Berichten: 5

#39 , 29 jul 2015 10:41

Allen, bedankt voor jullie bijdrage. Ter verduidelijking van de situatie: http://nl.tinypic.com/r/qqsd43/8" onclick="window.open(this.href);return false;

Wanneer we onze woning (1) kochten waren (2) en (4) nog niet verkaveld. (4) was de tuin van de woning op (3), (2) was tuin van DE buren). Tussen (1) en (3) heeft er dus altijd een stuk braakliggend grond gelegen, dat uitkwam op stukken (2) en (4) maar zeker niet duidelijk als mogelijk oprit waren aangeduid.

Nu is er op (4) recentelijk een woning gebouwd, en heeft deze nieuwe eigenaar een oprit aangelegd en deze volledig afgesloten met een hek. Daardoor is er opgemerkt dat de oprit naar (2) nu te smal is, en dat dit komt omdat bij de bouw van onze woning in 1968 de voortuin te breed is uitgebouwd.

Ik lees het volgende in 1 van de berichten:
"De tuinbouwsels die hij heeft opgericht op de "oprit" van de buur zijn tengevolge recht van natrekking eigendom van die buur geworden. Hij mag ze dus alleszins verwijderen. Advocaat moet de verdere details bestuderen; vermoedelijk kan het verwijderen van de tuinelementen (gemetselde muren, houten contructies, enz) gebeuren op kosten van TS.".

Waarom speelt hier 'recht van natrekking' mee, en dus niet de 'verkrijgende verjaring'? De termijn van 30 jaar is duidelijk verstreken, wat we ook kunnen bewijzen door enerzijds foto's en anderzijds getuigenissen van andere buren.

Wat voor ons de beste oplossing zou zijn, is natuurlijk dat onze buren de afbraak en heropbouw van de voortuin zelf zouden bekostigen zodat hun doorgang voldoende breed wordt. Maar, deze uitkomst zit er waarschijnlijk niet in voor ons vermoed ik..?

tira00
Berichten: 929

#40 , 29 jul 2015 11:25

Toen jij ging bouwen is je perceel toen opgemeten door een landmeter?

Vieke25
Topic Starter
Berichten: 5

#41 , 29 jul 2015 12:09

@tira00: Wij hebben de woning zelf niet gebouwd, maar gekocht. Indien je bedoelt bij het bouwen van de voortuin: toen is er geen landmeter gebruikt. We hebben de voortuin verbouwd maar de uiterste muurtjes van de voortuin gehouden zoals gekocht.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#42 , 29 jul 2015 12:34

Heb je zelf al eens een eenvoudige controle gedaan? Je weet toch hoeveel m² je hebt gekocht (staat in de notariële akte) Neem nu uw lintmeter en meet lengte en breedte van uw grond op. Welke oppervlakte bekom je dan? Is dit veel meer dan in uw akte vermeld, zal het teveel aan oppervlakte waarschijnlijk bij u liggen.
Heb je de buurman ( nummer 4) zijn landmetersplan al mogen inkijken? Welke breedte word t daar weergegeven voor uw de oprit.
Iemand zal toch verkeerd hebben gemeten, en teveel grond in gebruik genomen hebben.
Indien jullie zr niet uitkomen zal de vrederechter meer dan waarschijnlijk een landmeter aanstellen, en zal diegene die teveel grond heeft ingepikt de rekening krijgen.

Mariette
Berichten: 2507

#43 , 29 jul 2015 13:30

De landmeter is al geweest:
Aangezien onze buren dit stuk grond in de komende jaren willen verkopen, hebben zij een landmeter laten langskomen, welke aan licht gebracht heeft dat onze tuin dus te groot gebouwd is. Met als gevolg dat onze buren eisen dat wij onze tuin verkleinen

Turaki
Berichten: 6870

#44 , 29 jul 2015 13:36

Je weet toch hoeveel m² je hebt gekocht (staat in de notariële akte) Neem nu uw lintmeter en meet lengte en breedte van uw grond op.
Verschil in oppervlakte bekomen door officiële landmeter, en wat in akte staat, kan makkelijk meer dan 10% bedragen, en vormt dan nog steeds zo goed als nooit een probleem. Dit zelf opmeten is dus zeker zinloos.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”