rook en reuk van barbecue

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

rook en reuk van barbecue

#1 , 25 jul 2015 20:17

Ik ben voorzitter van de raad van mede-eigendom van een appartementgebouw waar ik zelf niet woon maar wel een appartement bezit.
Vanavond kreeg ik een boze telefoon van een appartementsbewoner uit het aangrenzende gebouw alsook van een bewoner in het appartementsgebouw zelf.

Zij beklagen er zich over (in naam van ook nog enkele andere bewoners) dat de bewoner van het gelijkvloerse appartement bijna dagelijks een barbecue stookt waardoor de rook en de bakgeuren binnendringen in de hogergelegen appartementen.

Ik heb nu het interne reglement eens nagelezen en daar staat in dat er op terrassen geen huishoudelijke taken mogen worden uitgevoerd.

- behoort het bereiden van spijzen op een barbecue tot huishoudelijke taken?
- wat kan ik hier aan doen? de barbecueman wuift de opmerkigen van de buren weg
- moet de syndicus hier ingrijpen?
- moet de politie/brandweer? ingeschakeld worden?

Die boze mensen zijn van oordeel dat ik het maar moet oplossen (en liefst onmiddellijk...).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2015 20:31

maar man toch waar ligt men nu weer van wakker !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 25 jul 2015 20:39

Blijkbaar komt er onder andere rook in een slaapkamer waar een baby slaapt.
Anderen klagen dat hun kleren en beddegoed stinken.

Intussen hebben weer drie andere eigenaars me getelefoneerd, waaronder mijn huurder die dreigt met contractbreuk.

Ik heb voorgesteld om het intern reglement aan te passen met een expliciet verbod op barbecue-gebruik op terrassen en balkons
maar de volgende AV is eerst in mei volgend jaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 25 jul 2015 22:09

Een "gelijkvloers" (ik veronderstel een koer of zo?) staat dat gelijk met een terras?

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 25 jul 2015 22:14

Een "gelijkvloers" (ik veronderstel een koer of zo?) staat dat gelijk met een terras?
Ja het is een appartement op de begane grond.

Verschil balkon en terras:
Een balkon hangt aan de gevel. Een terras bevindt zich op de grond of op een dak.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 26 jul 2015 02:28

Ik zou om te beginnen al een klacht bij de politie indienen. Je weet dan al onmiddellijk in welke maten die stinkerd van het GV kan aangepakt worden. Ik denk ook dat huurders zich eerst naar hun resp. verhuurder moeten wenden voor hun klacht. Dus als jij er een hebt moet je alleszins zijn klacht aanvaardbaar achten. Nu de zomer nog staat aan te komen is hier wel spoed bij. Die klager van het aanpalende gebouw moet naar de syndicus gaan klagen of ook bij de politie. Hoe meer individuele klachten de politie krijgt, des te beter. Jij bent maar een van de eigenaars van dat gebouw.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Tope
Berichten: 916

#7 , 26 jul 2015 07:00

maar man toch waar ligt men nu weer van wakker !
Toch vind ik dit een gerechtvaardigde klacht.
De vorige eigenaar van het huis aan mijn linkerkant had indertijd een BBQ in steen opgetrokken, en dit praktisch tegen de scheidingsmuur.
Telkens zijn huurders deze BBQ gebruikten kon ik niet anders dan mijn veranda volledig afsluiten, want anders hing heel mijn huis vol met rook en geuren.
Ik heb daar nooit over geklaagd, omdat zulks maar sporadisch gebeurde.
Ik kan mij echter voorstellen dat dit een echt probleem wordt wanneer er bijna dagelijks gebarbecued wordt.
Gelukkig heeft de huidige eigenaar die BBQ afgebroken...

BloodNight
Berichten: 621

#8 , 26 jul 2015 07:46

Ik vrees dat de politie niets gaat (kunnen) doen. Ik zie niet echt een strafbaar feit in het aansteken van een bbq.
Mogelijks staat er iets in het GAS reglement, maar die verschilt van gemeente tot gemeente.
Je kan misschien hopen dat de politie eens langskomt als je het vraagt om vast te stellen dat er veel rook ontwikkeling is. Hiermee kan je dan naar een vrederechter gaan.
Een andere optie is om de persoon in kwestie een cursus bbq te geven of een beter (bv. gas) bbq. Want als je een bbq aansteekt en gebruikt zoals het hoort...dan zou er eigenlijk geen rookontwikkeling mogen zijn. Hoogstens de eerste 2 minuten.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 26 jul 2015 10:25

Ik denk ook dat huurders zich eerst naar hun resp. verhuurder moeten wenden voor hun klacht. .
Met geur en rookhinder heeft de verhuurder totaal geen uitstaans. Klachten moeten rechtstreeks gericht worden tegen de veroorzaker ervan, want het is een feitelijke storing.
http://www.miximmo.be/woninghuur-lastige-huurder" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 26 jul 2015 13:01

De klacht is bij mij gekomen omdat ik voorzitter ben van de raad van mede-eigendom.
In het intern reglement staat dat de raad van mede-eigendom bemiddelt in conflicten ivm dat intern reglement.
Dat intern reglement vermeldt onder meer dat alle huishoudelijke activiteiten verboden zijn op balkons en terrassen.
Na overleg met syndicus gaat deze een AS sturen naar de barbecue-er dat hij ermee moet stoppen wegens overtreding van het intern reglement.
Hopelijk is het probleem daarmee van de baan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”