lichten en uitzicht

janinternet
Topic Starter
Berichten: 1

lichten en uitzicht

#1 , 25 jul 2015 00:44

Een aantal jaar geleden koop ik een huis. Het binnenkoertje (2.8*3.2m) behoort ons toe.
De muren die ons perceel scheiden met de andere gebouwen worden dan volgens mij aanzien als gemene muren.
Nu is er recht tegenover mijn groot raam beneden ook een zeer groot schuifraam in deze gemene muur die eveneens uitgeeft en toegang geeft tot deze koer. Bovendien recht uitzicht geeft op/in mijn woning Voorlopig is deze situatie beperkt door het zetten van bamboe
Op de eerste verdieping is er eveneens een zeer groot raam, recht tegenover het raam op mijn eerste verdieping.

Dit is het gevolg van het feit dat mijn koop (voorheen gekend onder 2 andere kadasternummers) van dezelfde eigenaars was als het pand dat uitzicht geeft om mijn koer omdat deze eigenaars plannen hadden om deze woningen te integreren. Door omstandigheden (scheiding) en het bijkopen van een ander aanpalend pand hebben de vorige eigenaars dit niet gedaan en heb ik dit huis gekocht.

Bij de koop heeft de voormalige eigenaresse een eenzijdige poging gedaan bij haar notaris om huidige situatie te laten gelden als erdienstbaarheid. De notarissen hebben dit niet toegestaan het niet mogelijk is hier een erfdienstbaarheid van te maken (en de huidige situatie trouwens volledig in strijd is met de wetgevingen). Heb dit pand dus ook gekocht zonder erfdienstbaarheden in de akte.

Nu wil ik de bamboe verwijderen en mijn rechten laten gelden zodat ik effectief gebruik kan maken van deze volledige koer.
Hoe pak ik dit aan en wat zijn mijn kansen? Gelet op het feit dat het pand vermoedelijk in eigendom is van dezelfde persoon(nen) waarvan ik deze woning heb gekocht.

In een mandelige muur mag geen raam of opening worden gemaakt zonder de instemming van de buur.
Daar deze muur de scheiding is tussen onze percelen vermoed ik dat dit een mandelige muur is.
-> Maar hoe kan ik deze situatie regulariseren daar deze ramen er reeds zijn?

Volgens wat ik lees kan men zelfs geen 'lichten' (zonder uitzicht) plaatsen in een mandelige muur

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding