geluidsoverlast in appartement

irmaladouce
Topic Starter
Berichten: 71

geluidsoverlast in appartement

#1 , 15 jul 2015 00:10

Wat zegt de Belgische wetgeving hierover:

De bewoners van het appartement boven mij hebben twee kinderen, een tweeling van tussen de twee en de drie jaar oud. Ze worden tijdens de dag opgepast door de grootouders in dat appartement. Elke morgen wordt de tweeling omstreeks halfzeven uit bed getild en dan begint voor mij de terreur; urenlang stormen de twee kinderen al stampend en krijsend boven mijn hoofd door het appartement. Het geluid is zeer hard maar bovenal zeer irriterend. Het klinkt alsof de twee in een hels ritme met hamers op de vloer kloppen en tegelijk scherpe krijsende geluiden voortbrengen. Dat gaat zo bijna de hele dag door. Daarbij worden ze nog opgehitst door de grootouders die hen "aanmoedigen" door beestachtige kreten uit te stoten.

Andere bewoners hebben hier minder last van omdat ze tijdens de dag zijn gaan werken (ik ben op rust gesteld) en ook omdat ze niet direct onder dat appartement wonen. Verschillende vriendelijke gesprekken hebben niets opgelost. Het enige wat ik kan doen is tijdens de dag het appartement verlaten en op café gaan.

Kan ik hier wettelijk iets ondernemen? In het gebouw zijn honden verboden maar dit is vele malen erger dan een beetje hondengeblaf.
We know nothing, we are from Barcelona!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 jul 2015 08:58

Woon jij nu in een appartement (met luidruchtige tweeling in bovenliggend appartement) of in een huis (met carport ernaast)?
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39#p361939" onclick="window.open(this.href);return false;

irmaladouce
Topic Starter
Berichten: 71

#3 , 15 jul 2015 11:07

De woning met de carport is mijn tweede verblijf in de Ardennen.
Het appartement is mijn domicilie.
We know nothing, we are from Barcelona!

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 jul 2015 12:13

Die bovenburen een AS sturen. Bij nieuwe overlast de politie laten langskomen. indien mogelijk geluidsoverlast opnemen.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 15 jul 2015 15:04

daar is vrees ik weinig aan te doen buiten proberen in der minne op te lossen.

of zoals u zelf zegt op cafe gaan he ;-)

maar dan hebt u misschien de volgende ochtend weer last van het lawaai als u een kater hebt :-)

irmaladouce
Topic Starter
Berichten: 71

#6 , 15 jul 2015 20:21

Is er dan geen wetgeving op overlast en geluid?
Mag ik, wanneer die kinderen zoveel lawaai maken, muziek afspelen zo luid dat ik hun irriterende geluiden niet meer hoor?
Mag ik die muziek ook afspelen 's avonds wanneer die kinderen slapen?
Staat er geen maximum op het geluid dat kinderen mogen maken?
We know nothing, we are from Barcelona!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jul 2015 20:43

Staat er geen maximum op het geluid dat kinderen mogen maken?

Neen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 15 jul 2015 20:53

Staat er geen maximum op het geluid dat kinderen mogen maken?

Neen !!
Het geluid mag niet storend zijn en mag ook niet nutteloos worden geproduceerd.

GASreglement van mijn gemeente:

"Artikel 267. Iedereen is verplicht zich zodanig te gedragen dat anderen niet meer dan noodzakelijk door geluid gehinderd worden. Elk gerucht of rumoer bij dag is verboden, wanneer het zonder noodzaak wordt veroorzaakt, wanneer het te wijten is aan een gebrek aan voorzorg en wanneer het van aard is de rust van de inwoners te verstoren."

Nutteloos staan krijsen mag dus niet. Ouders hebben hier een opvoedende taak.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 jul 2015 16:06

Is er dan geen wetgeving op overlast en geluid?
Ja, u mag bijvoorbeeld niet zomaar muziek afspelen die zo luid is dat uw buren er last van hebben. Kinderen beletten om te spelen en te ravotten kan je echter niet.
Mag ik, wanneer die kinderen zoveel lawaai maken, muziek afspelen zo luid dat ik hun irriterende geluiden niet meer hoor?
Tuurlijk, waarom niet? Koop u een draadloze hoofdtelefoon and listen away!
Mag ik die muziek ook afspelen 's avonds wanneer die kinderen slapen?
Met die hoofdtelefoon? Tuurlijk!
Staat er geen maximum op het geluid dat kinderen mogen maken?
Nope, toch niet als het gaat over het geluid dat jonge spelende kinderen produceren. Een "kind" van 14 dat keiharde muziek speelt, mag dan weer niet zomaar.

Misschien kan je beter naar uw buitenverblijf in de Ardennen trekken. Nog even en die kinderen gaan naar school, en dan zijn ze overdag niet thuis en zullen ze 's avonds zo moe zijn dat ze niet te veel lawaai meer maken.

Een beetje verdraagzaamheid is een mooie eigenschap. Ik woon vlak bij een speelpleintje waar met het mooie weer van de laatste weken dikwijls kinderen komen spelen, ravotten en uiteraard lawaai maken. Who cars? Ik hoor dit ook tot binnen, maar die gastjes doen niets verkeerds.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#10 , 16 jul 2015 20:19

is natuurlijk een eeuwig probleem. veel - doorgaans iets oudere mensen - verlaten hun alleenstaande villa en gaan op een appartement wonen. Maar zijn tegelijk niet gewoon in een gemeenschappelijk gebouw te wonen waar je inderdaad moet "samen" leven. Heb je al eens een gesprek gehad met de bovenliggende buren? Veel kan opgelost worden door een gesprek. Maar er zijn er nog veel meer die hun verwachting zien als algemeen geldig en onmiddellijk zoeken naar formalistische oplossingen. Kinderen zijn kinderen en zullen altijd (gelukkig) levendig zijn. Mag ik luid muziek spelen enz . Ga praten. Praten helpt....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

irmaladouce
Topic Starter
Berichten: 71

#11 , 16 jul 2015 20:38

Gesprek haalt niets uit en leidt eerder tot meer lawaai.
Ik ben geen "oude zak" zoals hier wordt gesuggereerd.

Zoals vermeld wonen veel ouderen in een appartement omdat het voor hen de beste oplossing is.
Met kinderen is dat geen goede huisvesting, die hebben een tuin nodig.

Dit terzijde omdat ik hier geen antwoord krijg op mijn vraag, enkel allusies als zou ik onverdraagzaam zijn en andere flauwe opmerkingen.
Ik heb zelf kinderen. Als die klein waren wees ik hen er wel op dat ze andere mensen niet zomaar mogen storen.

Het gaat hier niet over zomaar wat occasioneel geluid hé, wel over grote overlast.

Mijn vraag is dus:

-wat zegt de Belgische wetgeving hierover?
-welke wet zegt dat kleine kinderen ongelimiteerd overlast mogen veroorzaken?
-moeten de ouders er niet voor zorgen dat de overlast beperkt wordt door de kinderen een goede opvoeding te geven?
-is het toegestaan kleine kinderen op te hitsen zodat ze nog meer lawaai maken?

En ja, in het GASreglement staat dat kinderen op straat geen overlast door lawaai mogen veroorzaken.
Maar mogen ze dat dan wel binnen in een appartementsgebouw?
Ik heb er niets tegen dat ze buiten gaan staan krijsen en springen, maar vlak boven mijn hoofd, uren aan één stuk als raketten rondlopen zodat mijn lusters trillen lijkt me toch niet normaal...
We know nothing, we are from Barcelona!

vera de weyer
Berichten: 2

#12 , 17 jul 2015 00:38

irriterend en een gasboete zou een oplossing kunnen zijn !

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#13 , 17 jul 2015 07:52

link naar de verschillende regelgevingen mbt geluidsoverlast.

http://www.lne.be/themas/hinder-en-risi ... egelgeving" onclick="window.open(this.href);return false;

te bekijken of er in de gemeentelijke reglementering iets voorzien is

hieronder toch een vb uit De Haan

Voor mijn gemeente (De Haan) is dit:

HOOFDSTUK 7
STRAATSTOORNIS - NACHTSTOORNIS – LUIDSPREKERS
Art. 7.1. - Het is verboden, bij dag of bij nacht, de openbare rust te verstoren door te
roepen, te tieren, te schreeuwen of enig ander gerucht, dat ordeverstorend is, te
veroorzaken.
Een geluid wordt als niet-ordeverstorend beschouwd wanneer dit het gevolg is van :
- werken of handelingen door landbouwmachines aangewend voor de normale
exploitatie van het landbouwbedrijf;
- spelende kinderen tussen 07 en 24 uur.

Spelende kinderen zijn hier dus expliciet uitgesloten....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 jul 2015 09:34

Zoals vermeld wonen veel ouderen in een appartement omdat het voor hen de beste oplossing is.
Met kinderen is dat geen goede huisvesting, die hebben een tuin nodig.
Een tuin is inderdaad zeer leuk voor kinderen, maar veel kinderen die op een appartement wonen, wonen daar niet omdat hun ouders voor hun plezier in een appartement gingen wonen, maar uit financiële noodzaak.
Dit terzijde omdat ik hier geen antwoord krijg op mijn vraag, enkel allusies als zou ik onverdraagzaam zijn en andere flauwe opmerkingen.
U hebt wel al relevante antwoorden gekregen: spelende kinderen wordt niet als geluidsoverlast gezien. Als je toch last hebt, en praten helpt niet: trek naar de vrederechter en laat deze beslissen.
Ik heb zelf kinderen. Als die klein waren wees ik hen er wel op dat ze andere mensen niet zomaar mogen storen.
Ik heb ook kleine kinderen, en ze moeten ook niet zomaar gaan roepen en tieren en binnen rondrennen, maar ik weet ook dat ze dit, ondanks de aanmaningen TOCH doen. Als ze samen spelen en kibbelen over speelgoed, lopen de decibels al snel eens op en moet er ingegrepen worden. Ik woon gelukkig niet in een appartement maar in een huis met tuin.
Mijn vraag is dus:

-wat zegt de Belgische wetgeving hierover?
Zoals reeds gezegd: spelende kinderen wordt niet als geluidsoverlast gezien.
-welke wet zegt dat kleine kinderen ongelimiteerd overlast mogen veroorzaken?
Er is voor zover ik weet nergens een wet die zegt dat spelende kinderen vanaf een bepaalde hoeveelheid decibels niet meer als spelende kinderen moeten beschouwd worden.
-moeten de ouders er niet voor zorgen dat de overlast beperkt wordt door de kinderen een goede opvoeding te geven?
Er is in de wet nergens een definitie van "goede opvoeding".
-is het toegestaan kleine kinderen op te hitsen zodat ze nog meer lawaai maken?
Er bestaat geen wet die het verbied om kinderen "op te hitsen".

Dus zals reeds gezegd: ga naar de vrederechter! De wetteksten waar jij naar op zoek zijn, bestaan niet, dus wij gaan je hier nooit een bevredigend antwoord kunnen geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

willyboy
Berichten: 897

#15 , 17 jul 2015 09:54

Ik heb een bewezen geluidsoverlast .Ter plaatse vastgesteld door de vrederechter .Klacht gegrond verklaard door deze man .Hij vraagt mij meer dan 2500 euro om een geluidsdeskundige te sturen .Als ik niet betaal ....zaak voor onbepaalde duur uitgesteld .De klager word aangeraden oordopjes aan te schaffen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”