geluidsoverlast in appartement

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: geluidsoverlast in appartement

#16 , 17 jul 2015 10:06

Bewezen geluidsoverlast? Dan is er reeds een deskindige geweest? Waarom dan nog eens een deskundige laten komen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#17 , 17 jul 2015 12:05

Ik toon je graag het vonnis waarin de vrederechter schrijft ....Ik was ter plaatste en stelde deze geluidslast ook vast .KLACHT GEGROND .En toch ...indien geen +2500 euro op rekening van het vredegerecht ....zaak voor onbepaalde tijd uitgesteld .De deskundige geluidsmeter moet ook zijn boterham verdienen .Heb nu het plan om naar strafrechter te stappen met burgerlijke partijstelling .Het kan ook 2500 kosten .Maar de lastbrenger gaat ook advocaat moeten betalen .
De lastbrenger heeft 4 micros staan inzake legale vogelvangst .De vogelvanger is niet discreet om zijn installatie te tonen aan de vrederechter .Als lid van natuurpunt is hij gesteund van hogerhand .Het museum van natuurwetenschappen (uitgever vogelringen) beantwoord mijn mails niet .
De vogelvanger stuurde zelfs zijn kat naar de vrederechter .(staat ook in het vonnis)

duma
Berichten: 2871

#18 , 17 jul 2015 12:33

@Tom willyboy is niet TS ...

En ik vind dat jullie allemaal wel hard zijn voor TS.
Ik denk dat iedereen het erover eens is dat kinderen nu eenmaal geen 24/24 stil zijn, maar als ik het zo lees, maken zij het wel heel bont.
Ik zou dus de wijkagent er eens bijroepen om te bemiddelen of om eens te komen luisteren in jouw appartement naar het lawaai dat geproduceerd wordt.

Reclame

irmaladouce
Topic Starter
Berichten: 71

#19 , 17 jul 2015 12:50

Inderdaad Duma, de opmerkingen die ik hier krijg tarten alle verbeelding.
Ik ben geen kinderhater, integendeel!

Maar ik kan enkel vaststellen dat er een nieuwe tijdsgeest heerst waarin iedereen doet wat hij wil, zonder erop te letten of de medemens niet buitensporig wordt lastig gevallen.

Het gaat in dit geval niet over NORMAAL spelende kinderen:
De twee kinderen stormen doorheen het volledige appartement, van de voorkant naar de achterkant, in tegengestelde richtingen en maken daarbij een beestachtig krijsend geluid. Daarbovenuit horen we het gegil van beide grootouders die met gejoel de kinderen aansporen (sneller?) te lopen.

Dit spelletje begint dagelijks om halfzeven in de ochtend en speelt zich deels af pal boven mijn slaapkamer.
Rond zes uur beginnen de kinderen reeds te krijsen (niet wenen, niet gewoon luid roepen of spreken, maar wel GILLEN).

Ik zal dan maar de vrederechter erbij halen. Spijtig dat het zo moet lopen maar gebrek aan opvoeding (van grootouders en ouders) leidt nu eenmaal tot noodzaak van onaangename maatregelen.

Het reglement van inwendige orde van het gebouw verbiedt trouwens dergelijke storende geluiden.
We know nothing, we are from Barcelona!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 17 jul 2015 13:18

Inderdaad Duma, de opmerkingen die ik hier krijg tarten alle verbeelding.
Er wordt hier gewoon duidelijk gemaakt dat het geluid van spelende kinderen juridisch gezien niet als overlast kan gezien worden. Er wordt ook gezegd dat je naar de vrederechter kan stappen als je niet akkoord bent. Deze antwoorden zijn realistisch. "Tarten alle verbeelding" is wel wat sterk uitgedrukt...
Maar ik kan enkel vaststellen dat er een nieuwe tijdsgeest heerst waarin iedereen doet wat hij wil, zonder erop te letten of de medemens niet buitensporig wordt lastig gevallen.
Laat ons wel wezen, als ik hoor wat onder andere mijn vader en zijn tijdsgenoten vroeger voor kattekwaad uitstaken, dan is dit zeker te vergelijken met wat kinderen vandaag de dag doen, hoor. Misschien nog eens naar de film van "De Witte" kijken en je de vraag eens stellen of wat daarin gebeurd, vandaag nog zou kunnen. Kinderen worden er ECHT niet "stouter" of "brutaler" op dan vroeger. De verdraagzaamheid is gewoon een stuk lager (in het algemeen, hé. Ik viseer jou niet, irmaladouce).
Het gaat in dit geval niet over NORMAAL spelende kinderen:
De twee kinderen stormen doorheen het volledige appartement, van de voorkant naar de achterkant, in tegengestelde richtingen en maken daarbij een beestachtig krijsend geluid. Daarbovenuit horen we het gegil van beide grootouders die met gejoel de kinderen aansporen (sneller?) te lopen.
Misschien is het gegil van de grootouders wel het aansporen van de kinderen om rustiger te zijn, maar luisteren ze gewoon niet?
Ik zal dan maar de vrederechter erbij halen. Spijtig dat het zo moet lopen maar gebrek aan opvoeding (van grootouders en ouders) leidt nu eenmaal tot noodzaak van onaangename maatregelen.
Dit is inderdaad uw enige mogelijkheid. Laat ons weten hoe het afloopt.
Het reglement van inwendige orde van het gebouw verbiedt trouwens dergelijke storende geluiden.
Het reglement van inwendige orde kan nooit het geluid van spelende kinderen verbieden. Maar laat de vrederechter maar oordelen of het geluid gewoon geluid van spelende kinderen is, of echt overdreven geluidshinder. Let us know!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#21 , 17 jul 2015 13:37

Rare discussie hier.

Klopt dat er vroeger meer "gelachen" werd over kattenkwaad (ik ben bijna een "oude zak" zoals ladouce ernaar verwijst en kan er dus over meepraten).
Maar ik stel vast dat de huidige generatie ouders veel permissiever is voor hun kinderen, ook wanneer die een last zijn voor de kindvriendelijke medemens.
En ironisch genoeg spelen de huidige grootouders daar ook een grote rol in: veel kinderen worden door de grootouders opgevangen en minder streng (lees: rotverwend) opgevoed dan destijds hun eigen kinderen...
Dat blijkt ook weer uit het geval "ladouce" waar de grootouders oppassen.

Moraal van het verhaal: het gaat tussen "oude zakken", ze zijn deels oorzaak en lijdend voorwerp tegelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 17 jul 2015 16:16

Als het kindergeluid zicht op vaste dagen en uren voordoet, kan je best een DW inschakelen. Dat die eens een uurtje bij u in de living komt een koffie drinken, terwijl hij zijn or te luisteren legt en zijn verlag maakt.
Dan heb je tegenover de rechter tenminste een document waar die iets mee kan doen.
Indien je zo maar naar de VR stapt, gaat die de zaak in twijfel trekken, of zelf een plaats bezoek voorstellen. Maar dan weet tegenpartij wanneer dat zal plaats vinden. En laat me nu raden dat het dan wel zeer rustig zal zijn boven.

irmaladouce
Topic Starter
Berichten: 71

#23 , 17 jul 2015 16:30

Het geluid doet zich enkel voor op werkdagen als de grootouders oppassen.
Tijdens de avond, maar ook op zaterdag en zondag, horen we ze af en toe maar dan veel minder luid en vooral minder frekwent. Aanvaardbaar dus.
Zoals ik reeds schreef zijn het de grootouders die de kinderen letterlijk ophitsen tot het maken van geluid (en daarbij zelf veel geluid maken - geen communicatief geluid: enkele joehoe-geroep en dierlijke kreten).
We know nothing, we are from Barcelona!

willyboy
Berichten: 897

#24 , 18 jul 2015 11:43

EEN GERECHTSDEURWAARDER INSCHAKELEN VOOR HET VASTSTELLEN VAN GELUIDSOVERLAST?
in de categorie(ën): Geluid, geluidsnormen, geluidsoverlast, gerechtsdeurwaarder, meetapparatuur, vaststelling.

Het is aangewezen vaststellingen van geluidsoverlast niet alleen te laten uitvoeren door een gerechtsdeurwaarder. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat deze gerechtsdeurwaarder vaak niet over de geschikte meetapparatuur beschikt, niet vertrouwd is met de in concreto toepasselijke geluidsnormen, geen kennis heeft van de voorwaarden die worden gesteld rond de toe te passen meetplaats en vaak ook niet in staat is het achtergrondgeluidsniveau te bepalen.
Dit wordt ook bevestigd door een recent vonnis van de rechtbank van eerste aanleg van Mechelen van 30 oktober 2012 dat diverse vaststellingen van geluidsoverlast door een gerechtsdeurwaarder beoordeelt. Er bestaan oplossingen om dergelijke problemen te voorkomen.

Granny M
Berichten: 32

#25 , 18 jul 2015 12:00

Williboy,
En welke oplossingen zouden dat kunnen zijn ?

willyboy
Berichten: 897

#26 , 18 jul 2015 12:18

Verhuizen .
Door de vrederechter een deskundige laten aanstellen .DAAR EERST +2600 EURO voor storten (rekening vredegerecht) .Dan een dagvaarding sturen van 210 euro .Dan de vrederechter laten ter plaatse komen voor 52 euro .Dan te voet naar Scherpenheuvel gaan om schietgebedje te doen .
Je kan er ook nog advocaat bijnemen (1500 euro).
Alles je uw totaal rekening gemaakt hebt om het MOGELIJK te winnen .Dan stel je vast ....dat je een rijke burger moet zijn om een zaak te kunnen starten .

Dit is mijn ervaring in praktijk ...Het is in elk probleem van geluidsoverlast van toepassing .
Indien je niet de geluidsdeskundige neemt die het vredegerecht aanduid ...dan wacht je een gevangenis straf van 7 dagen .(niet lachen ...of ik bewijs het met mijn vonnis)

willyboy
Berichten: 897

#27 , 18 jul 2015 12:32

Je kan natuurlijk ook beginnen te oefenen in je eigen appartement om piano te spelen ,trompet te oefenen of misschien een orkest laten komen om dagelijks laten te oefenen .
Het is in het leven de kunst om geen last aan iemand af te leveren .Bij opmerking van andere zou ik stoppen met mijn overlast .Is het nu geluid of vuurtje stoken of mijn hond te laten kakken op andermans zijn gazon .De samenleving word erger en erger .De rustverstoorder gaan rustig hun gang .Moet maar verdraagzaam zijn die klagers.

irmaladouce
Topic Starter
Berichten: 71

#28 , 22 jul 2015 12:47

UPDATE!

Vandaag belde de wijkagent bij mij aan met een klacht van mijn ONDERBUUR.
Die onderbuur was van mening dat ik de verantwoordelijke voor de geluidsoverlast was!!
Het geen aantoont dat ik niet zomaar wat zeur....het geluid dringt gewoon door mijn appartement en
wordt door de onderburen geïnterpreteerd als zijnde geluid van bij mij afkomstig.

Ik heb nu samen met de onderbuur klacht neergelegd wegens geluidsoverlast.
We know nothing, we are from Barcelona!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 23 jul 2015 11:57

Laat ons weten wat daaruit komt... Klacht neergelegd bij de politie, of bij het vredegerecht?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”