Problemen naakte eigendom vertrek vruchtgebruiker

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

Re: Problemen naakte eigendom vertrek vruchtgebruiker

#46 , 19 jul 2015 17:49

Ik begrijp hier niets van.

Maar mijn buikgevoel (werkt meestal heel goed) vertelt me dat de "eis" voor huur onrechtsreeks komt van de andere kinderen van uw vader.
Uit hun oogpunt komt het "gratis" wonen voor hen over als een schenking aan u, ten nadele van hun erfdeel later.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#47 , 19 jul 2015 18:09

Wel, mijn vermoedens gaan daar ook naar uit beste Roharro. Mocht dat zo zijn, ok, misschien begrijpelijk anderzijds, de grootouders waren de mijne langs mama,s kant en niet langs papa,s kant. Ik kan hier alleen tot besluit zeggen, van het moment deze naakte eigendom boven water is gekomen, dat dit heel wat ophef en geruzie binnen de familie heeft veroorzaakt. Dit is niet meer goedgekomen.



Maar goed, ik weet wat ik wou weten , zelfs meer dan oorspronkelijk voorzien.



Mijn dank aan iedereen die zijn bijdrage heeft geleverd aan dit topic .


Bedankt mensen!

An Darcy
Berichten: 79

#48 , 22 jul 2015 18:08

Peterke,

Ten eerste, de beweringen van uw stiefzus in de zin van "uw vaders gelden haar erfenis zijn", zijn vals.
Uw vader mag in een testament vrij beschikken (d.w.z. vererven aan wie hij wil) over 1/4 de van al zijn bezittingen.
De overblijvende 3/4 worden verdeeld tussen zijn 3 wettelijke erfgenamen.
Uw stiefzus mag maximaal "haar derde" krijgen van de overblijvende 3/4 van de roerende goederen (zoals spaargelden) en van de onroerende goederen, moesten die bestaan.

Ten tweede, zoals andere mensen hier, vind ik ook dat het niet ondenkbaar is dat ze is gaan "stoken" tegen u bij het OCMW.
Waarom het OCMW daaraan gevolg heeft gegeven en u lastig valt, weet ik niet.
Gezien uw vader alles zelf kan betalen aan marktconforme prijzen, hebben ze geen pot om op te staan wat betreft huurgelden van u te eisen.

Ten derde: ik zou u adviseren om aan uw notaris te vragen een document op te stellen bevestigend de uitgaven en investeringen die u in het pand al hebt gedaan en die u als blote eigenaar wettelijk niet verplicht bent te doen.
Dit om eventuele problemen met de andere erfgenamen te voorkomen, moesten zij in de toekomst, bij de definitieve afrekening van de toekomstige erfenis, op het idee komen om van u een vergoeding te eisen voor uw bewoning van het pand.

Veel succes toegewenst!
An Darcy

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#49 , 23 jul 2015 00:06

Ook eens lezen
http://www.mi-is.be/be-nl/ocmw/onderhoudsplicht" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mi-is.be/sites/default/files ... ing_0.docx" onclick="window.open(this.href);return false;

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#50 , 28 jul 2015 23:57

Afspraak bij de notaris is gebeurd ondertussen en de kans is zeer reëel dat het vruchtgebruik gaat verzaakt worden. Argumenten die ik voorgelegd heb zijn als gegrond zijnde aanschouwt dus in dit kader lijkt verzaking de zuiverste oplossing volgens de notaris. Wordt vervolgd.. .

Mariette
Berichten: 2507

#51 , 29 jul 2015 00:40

goed zo!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”