Problemen naakte eigendom vertrek vruchtgebruiker

Mariette
Berichten: 2507

Re: Problemen naakte eigendom vertrek vruchtgebruiker

#16 , 16 jul 2015 13:30

TS zit hier in de typische valkuil van de blote eigenaar.

OCMW kan inderdaad huur vragen omdat het zich in de plaats stelt van de vruchtgebruiker (=vader van TS).
En als het huis grote gebreken vertoont moeten die worden verholpen op kosten van de blote eigenaar(=TS)!

OCMW kan dus tegelijk eisen dat TS die het huis bewoont huur betaalt én tegelijk de renovatie van het huis doet op zijn kosten.
Dura lex sed lex.

TS kan trachten aan te tonen dat hij hulpbehoevend is en ....daarom een beroep doet op het OCMW!!!!!
Maar in dat geval moet het OCMW ook opdraaien voor het goede onderhoud van het huis en de kosten voor de standaard renovatie op zich nemen.

zie : http://plusmagazine.knack.be/nl/011-225 ... enaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De vruchtgebruiker moet het onroerend goed gebruiken als een goede huisvader. Doet hij dat niet en ontstaat daardoor schade, dan zijn de noodzakelijke herstellingen ter zijner laste. Dat zal bijvoorbeeld het geval zijn als hij nalaat de woonst te verwarmen bij vriesweer en er daardoor buizen springen.

Bovendien moet de vruchtgebruiker op zijn kosten de kleine herstellingen uitvoeren. En die term wordt zeer ruim ingevuld. Tot de kleine herstellingen hoort bijvoorbeeld het leggen van een nieuwe vloer, het herstellen van de oprit, het herstellen van deuren, trappen en de waterleiding, het schilderen van de woning, herstellen van parket, het onderhoud van de schoorsteen,... De vruchtgebruiker moet verder ook de brandverzekeringspremies en de onroerende voorheffing betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#17 , 16 jul 2015 13:36

@ Roharro: het is niet de de woning een status heeft van "onbewoonbaar" te zijn verklaart ze is alleen niet in staat om verhuurbaar te zijn in de zin van, dat er vermoedelijk geen enkele mens (derden) geld gaat uitgeven om ergens te wonen zoals het er nu bijstaat. Zoals Mariette aangeeft, wij kamperen momenteel deels in de woning maar wij nemen daar genoegen mee omdat we er toch van uitgaan dat dat afgewerkt kan worden van zodra ik terug aan de slag kan. Bijvoorbeeld, in onze slaapkamer hangen momenteel geen plafonds in en is de verlichting slecht een peertje. Ons stoort dat momenteel niet. Een deel van het huis is afgewerkt, een deel nog niet (ligt stil wegens ontbrekend budget) en er zijn delen waar nog niets gebeurd is.

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#18 , 16 jul 2015 14:54

Ik heb zonet het document er bij gehaald dat destijds overeengekomen is door mijn partner en mijn vader. Hierin staat wel degelijk dat mijn vader er zich akkoord mee neemt dat mijn partner aan mij maandelijks een som betaald in plaats van aan hem, ter compensatie dat zij hier kan wonen. In de praktijk komt deze som weliswaar niet naar mij maar betaald mijn partner dat rechtstreeks aan de bank. Ik hoop alleen dat dit voldoende is om haar vrij te stellen van "OCMW miserie".


Ik geef ook nog mee: mijn vader is wel degelijk zorgbehoevend geworden, vooral mentaal. Heeft meerdere malen opgenomen geweest in gesloten psychiatrische afdelingen. de laatste keer is echter wel een poos geleden, ik denk 6 jaar. Neemt nog wel medicatie maar niettegenstaande, zijn ultieme wens blijft om te mogen sterven. Volgens OCMW is er echter niets aan de hand (typisch).
Dit is voor mij ook dé reden waarom ik mijn vader niet ben beginnen bestoken met aangetekende ingebrekestellingen. Kwestie van toch begrip op te brengen en het daarom steeds minnelijk heb willen oplossen. Dus ik zag er ook alleen maar voordeel in met hier te komen wonen.

Reclame

An Darcy
Berichten: 79

#19 , 16 jul 2015 18:12

Peterke,

U hebt nog altijd de mondelinge toelating van de vruchtgebruiker (uw vader) om het pand kosteloos te bewonen.
Uw vader heeft nooit bij u aangedrongen om het pand te verlaten en heeft ook nooit huurgeld van u gevraagd.

Steunend op die feiten zal de notaris een document kunnen opstellen:
a) een schenking van het vruchtgebruik aan u, OF
b) een schriftelijk akkoord ter bevestiging van de woonsituatie zoals ze nu is, OF
c) een ander notarieel document dat uw recht op woonst in het pand bevestigt
en tegenstelbaar is aan het OCMW.

Per slot van rekening is het uw vader zijn goede recht om aan u kosteloos een recht van woonst te geven in de woning waarvan uzelf blote eigenaar bent!
In principe heeft het OCMW niks daarover te zeggen.

Maar het kan ook zijn dat uw vader, als gevolg van zijn gezondheidstoestand, iets in verband met zijn vruchtgebruik schriftelijk aan het OCMW heeft afgestaan...
Via uw advocaat zal u makkelijk kunnen komen te weten of het zo is.

Moest het zo zijn, en bijt zich daarom het OCMW vast in het vruchtgebruik + huurgelden, dan zal uiteindelijk een rechter deze "Gordiaanse knoop" moeten doorhakken.
An

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#20 , 16 jul 2015 20:17

Maar in dat geval moet het OCMW ook opdraaien voor het goede onderhoud van het huis en de kosten voor de standaard renovatie op zich nemen.

Maar niet voor de grote werken die blijkbaar nog moeten worden uitgevoerd (ontbrekende plafonds,...)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Berichten: 2507

#21 , 17 jul 2015 05:28

Roharro, verder in het betreffende artikel staat:
De naakte eigenaar betaalt de grote vernieuwings- en verbouwingswerken met het oog op de stevigheid en instandhouding van het gebouw. Dat zijn herstellingen die betrekking hebben op zware muren of gewelven, het vernieuwen van gehele daken, van de centrale verwarming, enz... Let wel, als deze herstellingen noodzakelijk geworden zijn omdat de vruchtgebruiker zijn verplichtingen niet is nagekomen, dan hoeft de naakte eigenaar deze kosten niet te dragen.

LET OP! Er zijn gerechtelijke uitspraken die stellen dat het herstellen of vervangen van een verwarmingsketel of een waterontharder, het herstellen van terrassen of brandtrappen of het vervangen van vensters in garages geen grote herstellingen zijn. De vergelijking van de verplichtingen van de huurder met deze van de verhuurder gaat dus niet altijd en volledig op.

Merken we trouwens nog op dat wat door ouderdom instort of vernield is, noch door de vruchtgebruiker, noch door de naakte eigenaar moet hersteld worden. En vergeet ook niet dat naakte eigenaar en vruchtgebruiker andere afspraken kunnen maken (die ze het best in een overeenkomst gieten om latere discussies te vermijden).
me dunkt dat plafonds herstellen toch tot de niet-structurele herstellingswerken behoort en dus ten laste van de vruchtgebruiker zijn.

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#22 , 17 jul 2015 11:30

Plafond is verwijderd moeten worden gezien in de daarboven liggende houten roostering, enkele balken vervangen zijn moeten worden wegens aantasting houtworm. Plafond was van het oude type: houten latjes met zavel pleisterwerk. Eens je hier aan begint te rommelen valt de rest toch naar beneden dus plaatselijk open maken voor aan de balken te kunnen was toch niet mogelijk.
Naar mijn inziens is deze kost dan ook voor mij gezien ik hier woon.




Ik heb gisteren een constructief gesprek gehad met mijn vader en hij blijft bij zijn standpunt en dat is: wij morgen hier zolang blijven wonen als we willen en hij wou niet dat ik daar voor moest gaan betalen. Hij wou dat ook op papier bevestigen voor mij en voor mijn partner wou hij het bestaande document zelfs hernieuwen.

Er zijn wel voorwaarden:

- indien ik zou besluiten de woning te verkopen op een moment waarbij hij nog bij leven is, hetwelk voor hem geen probleem is, vroeg hij wel het deel waar hij recht op heeft. Dit lijkt me ook niet meer dan normaal.

- indien hij niet meer rondkomt, bestaat de mogelijkheid dat hij een omzetting zou vragen aan mij. Op zich geen probleem maar puur naar ouderplicht gekeken, er zijn nog twee kinderen van vader die rondlopen. Anderzijds, er is een vruchtgebruik hetwelk een geldelijke waarde heeft en daar heeft hij recht op uiteraard. Het zou wél een probleem zijn moest hij nu een omzetting vragen want dan kan ik niet anders dan tot een verkoop van het huis overgaan.

In principe ben ik niet in te gaan op een omzetting maar sowieso moet het deel waar hij recht op heeft wel betaald worden natuurlijk. We kunnen kosteloos wonen en ik wil ook niet dat mijn mesje langs twee kanten snijd.

Hoe zien jullie dit?

Mariette
Berichten: 2507

#23 , 17 jul 2015 12:01

Dat lijkt me heel redelijk, alleen moet het OCMW daar nog rekening mee willen houden op het ogenblik dat hij tekort aan kapitaal heeft om in zijn onderhoud en verzorging te voorzien. Ik zou alvast de aangegane kosten maar héél goed documenteren zodat u kan aantonen dat uw vader zijn deel van "goede huisvader" niet is nagekomen ivm het onderhoud van het huis, zodat jij nu die kosten op jou hebt moeten nemen.
Zolang hij zelf zijn onderhoud en verblijf kan betalen zie ik niet in waarom het OCMW zich daarmee zou kunnen/mogen bemoeien.

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#24 , 17 jul 2015 15:02

Mariette: Van alle onkosten zijn de facturen bewaard. Het dak was sowieso voor mijn rekening. Het is echter wel zo dat het bladlood tussen schoorsteen en dakpannen niet meer aanwezig was waardoor er water is kunnen binnendringen met gevolg dat het gebinte op die plaatsen rot was en het ganse gebinte is moeten vervangen worden. Hierdoor zijn ook de onderliggende zolderkamers moeten gesloopt worden en nadien terug zijn moeten opgebouwd worden. Oorspronkelijk was het enkel de bedoeling van een onderdak te laten plaatsen in functie van te kunnen isoleren. Van alles zijn wel foto,s genomen ook van de zaken die op de dag van vandaag nog niet orde zijn. Mijn vader kan ook niks voorleggen van facturen en onderhoudsattesten dus ik vermoed niet dat dat in zijn voordeel gaat zijn als er toch discussie mocht ontstaan. Wij hebben met het opruimen en kuisen facturen gevonden van zijn waterrekening van amper € 15 per 3 maanden, deze kunnen misschien ook aantonen dat er niet of bijna gekust werd. Ook de naaste buren willen bevestigen dat ze effectief last hadden van stank.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 17 jul 2015 22:04

Je mag je voor een aantal OCMW bepalingen niet bewust verarmen. Mogelijk ligt daar het probleem.

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#26 , 18 jul 2015 01:19

Akkoord, maar het vruchtgebruik hier even ter zijde gelaten, buiten mij zijn er nog twee kinderen en die moeten dan ook maar aangesproken worden.


Ik heb er ook niet om gevraagd om iets van mijn grootouders geschonken te hebben gekregen lang geleden.
Ik heb blote eigendom sinds 1982 en weet het pas sinds 2007, nu 8 jaar later dreigt daar dan een financieel staartje aan te komen voor mij, terwijl het dan geschonken is door mijn grootouders en niet ontstaan uit een overlijden van één van de ouders. Ik ben van bevinding dat ik niet de enige moet gaan zijn van de kinderen omdat men bij mij geld ruikt.

Het wordt jaren verwaarloost, wij gaan er mee inwonen, doen er voor duizenden euro,s kosten aan en dan mag ik in een slecht geval gaan betalen.

Ik kan het beter te koop zetten en het vruchtgebruik afkopen van zodra het verkocht is. Iedereen gelukkig en zeker de andere kindjes want die kunnen dan hun centjes netjes bijhouden.
Blijft enkel de vraag, hoeveel ik dan nadien nog overhoud. Leningen moeten dan vervroegd terugbetaald worden, vruchtgebruik ook en dat zal dan wel netjes mee de hoogte in gaan op mijn kosten gezien de waarde van het huis ook gestegen is door mijn investeringen.
Dank U wel lieve grootouders voor het mooie geschenk dat jullie mij destijds hebben gegeven!!!!!





Zover zijn we nu nog niet maar blijf best maar realistisch

Mariette
Berichten: 2507

#27 , 18 jul 2015 09:36

De andere kinderen hebben er niks mee te maken dat uw vader recht heeft op de waarde van het vruchtgebruik. Dat zijn ZIJN inkomsten, niet die van de andere kinderen.

Ik denk dat het belangrijk is om te kunnen aantonen dat hij het pand niet heeft onderhouden, dat het onverhuurbaar is, en er dus ook geen huurinkomsten kunnen bekomen worden.

Indien hij later in geldnood komt, dan moeten natuurlijk àlle kinderen meebetalen om aan die kosten te voldoen. Dat is dan voor ieder afhankelijk van zijn inkomen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#28 , 18 jul 2015 10:32

Akkoord, maar het vruchtgebruik hier even ter zijde gelaten, buiten mij zijn er nog twee kinderen en die moeten dan ook maar aangesproken worden.


Ik heb er ook niet om gevraagd om iets van mijn grootouders geschonken te hebben gekregen lang geleden.
Ik heb blote eigendom sinds 1982 en weet het pas sinds 2007, nu 8 jaar later dreigt daar dan een financieel staartje aan te komen voor mij, terwijl het dan geschonken is door mijn grootouders en niet ontstaan uit een overlijden van één van de ouders. Ik ben van bevinding dat ik niet de enige moet gaan zijn van de kinderen omdat men bij mij geld ruikt.
Het gaat voor het OCMW niet over het feit dat jij een eigendom gaat, ze zouden hetzelfde doen mocht jij voor hen een derde zijn. Ze kijken enkel om de inkomstenbronnen van je vader volledig te gebruiken voor ze zelf tussenkomen of de ouder plicht van kinderen aan te spreken. Dat het vruchtgebruik van de betrokkene toevallig door een zoon vergoed moet worden, staat daar los van.

BrechtS
Berichten: 463

#29 , 18 jul 2015 11:15

Ik denk dzt TS toch al een uitweg is aangeboden: bewijzen dat de vader het pand niet als een goede huisvader heeft beheerd. Verdere discussie over het eerlijk of oneerlijk zijn van die huur is eigenlijk geen meerwaarde. TS vind dit oneerlijk, maar dat ontneemt niet dat men het recht erop mag opeisen. De andere zeggen dat het OCMW het recht heeft, ondanks dat TS dit niet eerlijk vind. Discussie is zinloos, want TS zal dit enkel maar zien als oneerlijk omdat zijn broers en zussen er niet mee voor opdraaien, enkel hij. De andere zullen van mening blijven dat OCMW ten alle tijden dat recht kan opeisen via de vader omdat het nu eenmaal een recht is van de vader.

TS, de mogelijke uitweg is u verteld, hebt u deze al overwogen voor de uitroep van hoe oneerlijk dit is en hoe 'vergiftigd' het geschenk van de grootouders is? Want volgens wat ik hoor is de kans zeer groot dat die weg lukt als u iets van bewijs hebt.

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#30 , 18 jul 2015 11:24

Inderdaad, het vruchtgebruik staat los van de onderhoudsplicht, daar ben ik in mee. natuurlijk, het vruchtgebruik heeft ook een geldelijke waarde waar mijn vader recht op heeft en daar hebben zijn andere kinderen geen verantwoording in .

Het is wel zo dat het OCMW bevraagd heeft naar huurgelden omwille het vruchtgebruik dat vader heeft. Daar wringt het schoentje momenteel, vader op zich eist dit niet maar momenteel kan ik dat ook niet. Natuurlijk, ik ga er van uit dat ik dat niet kan want over bedragen is niet concreet gesproken. Voor het zelfde geld valt dat erg goed mee.


Wat het gedeelte onderhoudsplicht betreft, ook hier ben ik verantwoordelijk voor, logisch. Zijn andere kinderen echter willen hier van onderuit want ze gaan voor "hem" niet opdraaien hebben ze laten verstaan aan mij. Dus tja....... .

Als de moment ooit aanbreekt wanneer vader niet meer gaat toekomen, dan weet ik nu al dat dat weer voor ruzie gaat zorgen binnen de familie want men zal alles wel naar mij trachten te schuiven. De verstandhouding tussen mijn half zussen is nog ver zoek dus dat zal er niet op beteren .


Ik dacht er goed aan te doen met hier te komen wonen zodoende vader wat meer hulp kreeg en het huis terug in orde kon worden gebracht, maar ik had het beter blijkbaar niet gedaan.




Momenteel zijn we zover nog niet en ik wacht rustig af. Mijn probleem is momenteel dat ik het met weinig moet stellen maar ook dat is geen chronisch probleem. Eens de opleiding voorbij en terug aan de slag, zal het er langs mijn zijde financieel ook terug wat rooskleuriger uitzien (daar gaan we toch van uit)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”