Problemen met bouwheer werf over mijn deur

Simon80
Topic Starter
Berichten: 1

Problemen met bouwheer werf over mijn deur

#1 , 02 jul 2015 15:58

Beste

Sinds een paar weken is men rechtover mijn deur met de afbraak begonnen van een groot gebouw. Aangezien het al een ouder gebouw was, kwam en komt er tijdens de afbraak enorm veel stof in de lucht terecht. Normaal gezien zou de firma van de afbraken er moeten voor zorgen dat het rondvliegend stof tot een minimum beperkt wordt en dit door bijvoorbeeld de boel nat te spuiten. Helaas doen zij dit niet waardoor de hele buurt onder het stof ligt. Onze dakterrassen, gevels, auto's, alles ligt onder het stof. Bij de melding aan de bouwheer hiervan, kreeg ik een mail terug dat zij gevraagd zijn alles nat te sproeien. Aangezien dit niet zo was, heb ik dit door gemaild en erbij gemeld dat wij enorm misnoegd waren hierover. Vandaag komt er iemand van die firma aan mijn deur om mij heel agressief en onbeleefd mee te delen dat zij "***********" (ik weet niet of ik namen mag noemen, dus vandaar censuur) zijn en dus doen wat zij willen. Hij vroeg ook wie ik dacht wel te zijn om zomaar klacht in te dienen. En lachte mij uit en zei, ik zie geen stof vliegen... Ik zei dat mijn wagen vol lag en mijn raam en gevel en ... hij onderbrak mij en zei dat zijn wagen ook vuil was en kwam dichterbij en liet zijn door alcohol gearomatiseerde adem de vrije loop in mijn gezicht met de woorden dat zij zich niet laten doen en dat ik dus moest oppassen. Hierop heb ik de deur toegegooid met de melding dat ik mij niet laat bedreigen en heb de politie gebeld.
Zij zijn langs geweest en gingen mij het interventienummer doorgeven, maar effectief iets tegen de bedreiging zelf, gingen ze niet doen aangezien het in hun ogen niets was. De politie is voordien ook al op hun werf geweest aangezien er mensen de werf opgelopen waren om te zien wat ze konden meenemen en de werf niet afgesloten was, maar zelfs toen is er niet eens iets gedaan aan het feit dat de werf niet afgesloten was zoals verplicht is. Dus blijkbaar heeft die firma een 'langere' arm.

Wat kan hier tegen gedaan worden? Ik ben helemaal niet akkoord met het feit dat iemand mij mag komen afdreigen in mijn eigen huis. Maar blijkbaar mag dit allemaal? Wij gewone burgers zijn echt blijkbaar machteloos tegenover grote firma's.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 jul 2015 16:45

Gemeentebestuur al geprobeerd? (milieuafdeling, en zeggen dat er mogelijks asbest in dat stof zit)

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 02 jul 2015 16:46

Niet beginnen dramatiseren he..

Enerzijds, de bedreigingen. Grote firma's mogen dat evenmin als gewone burgers. Mij lijkt dit geen strafbaar feit, er zijn immers geen concrete bedreigingen geweest (die ik kan afleiden uit uw tekst). Blijft ook nog het feit dat u moet kunnen bewijzen wat u beweert tegenover derden. Moest er nog iets van komen, opnieuw politie bellen.

Anderzijds, de overlast met het stof. Neem zoveel mogelijk foto's en verwittig de bevoegde instanties.

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 03 jul 2015 15:15

Moest u iemand van die firma nog eens richting uw deur zien komen, het gesprek opnemen.
Indien er een echt bedreiging is, heeft u daar dan bewijs van.

denonkel
Berichten: 128

#5 , 04 jul 2015 11:00

Wie Is eigenlijk verantwoordelijk voor problemen en schade bij de buren?. Bouwheer of firma?

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 04 jul 2015 11:11

De bouwheer, die op zijn beurt de aannemer moet aanspreken.

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 04 jul 2015 11:20

Ik zou er eerder van uitgaan dat het de firma is. De firma zelf is verantwoordelijk voor zijn werknemers en hun gedrag lijkt mij?

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 04 jul 2015 11:29

“Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Aangezien het al een ouder gebouw was, kwam en komt er tijdens de afbraak enorm veel stof in de lucht terecht.’

Dit houdt in dat de aannemer die het oude gebouw afbreekt aansprakelijk is voor de (stof)schade die hierdoor aan derden berokkent wordt.

12 JANUARI 1984. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst met betrekking tot het privé-leven = ‘familiale verzekering‘).
Indien u zulke verzekering bezit met rechtsbijstand doe dan daaraan aangifte. Lees vooraf zorgvuldig uw polis. Bij ontbreken van zulke rechtsbijstand dient u zelf op eigen kosten de schade en haar oorzaak aan de rechter te bewijzen.

“Art.519 § 1. Gerechtsdeurwaarders hebben taken waarvoor zij alleen bevoegd zijn en waarvoor zij ministerieplicht hebben. Deze taken zijn :...2° het verrichten van vaststellingen, op verzoek van magistraten en op verzoek van particulieren, met betrekking tot zuiver materiële feiten, zonder enig advies uit te brengen omtrent de oorzaken en de gevolgen in feite of in rechte die daaruit zouden kunnen voortvloeien, evenals...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”