Afschaffing erfdienstbaarheid van uitweg

OokNann
Topic Starter
Berichten: 1

Afschaffing erfdienstbaarheid van uitweg

#1 , 25 jun 2015 11:25

Beste,

de gemeente heeft recent een nieuwe fietsverbinding aangelegd naast mijn grond, waardoor ze mijn uitweg (en die van 2 buren) die over het nieuwe fietspad loopt wil afschaffen ivm verkeersveiligheid.
De erfdienstbaarheid van uitweg is opgenomen in mijn aankoopakte ("mag uitweg nemen en moet uitweg verlenen volgens plan x"). Ikzelf (A), moet uitweg verlenen aan buren B en C, buur B moet uitweg verlenen aan buur C, het fietspad loopt over de grond van buur D (die uitweg moet verlenen aan A, B & C).
De weg werd in het verleden verhard (ik weet niet door wie of wanneer), en eigenlijk zal ik meer lasten dan baten hebben van het afschaffen van de uitweg: het onderhoud van de weg gebeurde door buur D (en de gemeente heeft de afgelopen 10 jaar 2 keer kiezels komen bijstorten), maar zal in de toekomst voor mij zijn.
Buur C heeft van de gemeente bekomen dat zij een alternatieve uitweg voor hem geasfalteerd hebben (op zijn privéterrein), zodat hij de uitweg niet meer nodig heeft.
Buur D verleent in de akte een eeuwigdurende erfdienstbaarheid aan de gemeente, die zijn uitweg (deels oprit) geasfalteerd heeft en die in de Akte "van openbaar nut" wordt verklaard.
Voor mezelf en buur B werd de uitweg in het verleden enkel gebruikt in geval van nood (afsluiting van onze "eigen" straat", en bv bij onderhoud van de haag geplant aan de servitude-weg.)
Nu wordt ons gevraagd om via akte afstand te doen van de uitweg. Naast de uitweg ligt ook nog een waterleiding en telefoonlijn, waarover in het hele dossier niet gesproken wordt.

Ik zit hierrond echter met een aantal vragen:
- volgens de gemeente wordt de servitude weg terug volledig privé eigendom, en mag ik er op doen wat ik wil (behalve bomen planten). Klopt dit?
- Wat met de waterleiding?
- Ik vraag me af of er geen verplichtingen zijn om de verharding teniet te doen (de rest van de aangrenzende grond is landbouwgrond). Wie dient dit dan te doen of te betalen?
- Verder vraag ik me af wat er gebeurt indien de grond (door de verharding en het gebruikte materiaal - blijkbaar een afgebroken kerk (?) ) vervuild zou blijken. Wie dient dan de sanering te betalen als ik de akte niet/wel teken? In mijn aankoopakte (van 11 jaar geleden) staat dat er geen informatie bekend is mbt de bodem.
Hopelijk kan u me wat duidelijkheid verschaffen.

Alvast bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding