lijst met de coördinaten van de mede-eigenaars

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

lijst met de coördinaten van de mede-eigenaars

#1 , 11 okt 2007 23:07

Een syndicus roept de "wet op de privacy" in om de lijst met de coördinaten van de mede-eigenaars NIET ter beschikking te stellen van de individuele mede-eigenaars.
Is dat inderdaad zo ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 12 okt 2007 10:05

Een syndicus roept de "wet op de privacy" in om de lijst met de coördinaten van de mede-eigenaars NIET ter beschikking te stellen van de individuele mede-eigenaars.
Is dat inderdaad zo ?
Op de pagina "Mede-eigendom" van de zustersite http://www.ius.be/Vastgoed/Mede-eigendom/ staat nog geen advies.

De rechten toegekend in het kader van de bescherming van de persoonlijke levensfeer van private personen zijn ogenschijnlijk in conflict met de rechten toegekend aan de mede-eigenaar.

Maar ... de rechten inzake privacy zijn niet absoluut. De vrijheid van elk wordt beperkt door de vrijheid van anderen.

Dit probleem werd grondig uitgebeend op twee forums (in het Frans):

1. FBC (eerder passief sinds 2006)

http://www.copropriete.be/forumphp/view ... sc&start=0

2. PIM

http://forum.pim.be/messages.php?idsalo ... ge_index=0

Mijn standpunt (de lijst moet afgegeven worden, maar enkel op een gemotiveerde vraag van een mede-eigenaar) was gebaseerd op een mondeling advies van de bevoegde Privacycommissie, gegeven in 2003.

Het AES-SNP is mijn standpunt bijgetreden in de loop van 2006. Er zijn artikels over dit onderwerp dit jaar gepubliceerd in "'Le Cri" en het Eigenaarsmagazine. Een ervan bevat het schriftelijk advies van de Commissie in extenso, dat het mondeling advies van 2003 bevestigd.

Het AES-SNP voert momenteel een rechtszaak tegen een Raad van Beheer & syndicus om terzake jurisprudentie te bekomen.

De matrimoniale status van een mede-eigenaar moet enkel vermeld worden, indien beide echtgenoten willen aanwezig zijn tijdens de AV.

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 12 okt 2007 16:07

Bedankt voor de reactie.
Uiteraard is de vraag gemotiveerd. Daar waar de syndicus in de loop van het jaar "correspondentie" voert met elke mede-eigenaar afzonderlijk, heeft deze niet de mogelijkheid overleg te plegen met de andere mede-eigenaars. De bedoeling is zeker niet de lijst aan derden door te geven.
Graag ook reacties/ervaringen van andere deelnemers aan het forum.
Met voorafgaande dank en vriendelijke groeten.

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 12 okt 2007 23:26

Bedankt voor de reactie.
Uiteraard is de vraag gemotiveerd. Daar waar de syndicus in de loop van het jaar "correspondentie" voert met elke mede-eigenaar afzonderlijk, heeft deze niet de mogelijkheid overleg te plegen met de andere mede-eigenaars. De bedoeling is zeker niet de lijst aan derden door te geven.
Graag ook reacties/ervaringen van andere deelnemers aan het forum.
Met voorafgaande dank en vriendelijke groeten.
Uittreksel uit het juridisch wetenschappelijk studententijdschrift, faculteit rechtsgeleerdheid KU Leuven (onderstaande = niet alles omvattend).
Onder wetenschappelijke begeleiding van Prof. Dr. H. Vandenberghe en F. Baudoncq

De tweede problematiek is het meedelen van adressenlijsten aan alle mede-eigenaars. Het kan namelijk van belang zijn om te weten als eigenaar wie je ‘buur’ is, bijvoorbeeld tot het instellen van een vordering tot ‘burenhinder’ (Art. 544 B.W.). De syndicus kan gemakkelijk deze adressen bezorgen. De vraag stelt zich natuurlijk of de syndicus dit zomaar mag doen. Belangrijk te vermelden in dit kader is dat de Privacycommissie de mening deelt, overeenkomstig met wat hierover werd gesteld tijdens de parlementaire voorbereidingen van de wet, dat de gegevens van naam en adres minstens dezelfde bescherming moeten toekomen als andere persoonsgegevens, in weerwil van andere stellingen die opgaan en die menen dat de naam en het adres neutraal zijn en dus niet onder de ‘persoonlijke levenssfeer’ vallen. Gelet op een eerdere stellingname van de Privacycommissie in een gelijkaardig geval, kan worden opgemerkt dat een open mededeling aan alle mede-eigenaars een aanzienlijk risico met zich meebrengt tot misbruik, wat wil zeggen afwending van het oorspronkelijk doel, van de gegevens. Dergelijke mededeling zou dus enkel toegestaan kunnen worden mits voorafgaande en specifieke schriftelijke toestemming van elke mede-eigenaar afzonderlijk. Het laten stemmen van dit punt door de algemene vergadering is echter niet voldoende om te kunnen spreken van een instemming in de zin van Art. 1 §8 Wet verwerking persoonsgegevens

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 14 okt 2007 16:44

Pedro,

U refereert naar aan artikel verschenen in het nummer 4 van de jaargang 2001/2202/:
http://www.law.kuleuven.ac.be/jura/38n4/delaey.htm

Het is dat artikel dat mij ertoe aanzette om in 2003 contact op te nemen met de Privacycommissie (zie hiervoor)

De tekst vermeld in het artikel is gebaseerd op referenties van 1991 (voorbereiding van de wet van 1994) en 1995 (advies van de privacycommissie).

En in het geval gaat het niet over een "open mededeling aan alle mede-eigenaars", maar wel om een mededeling aan één mede-eigenaar op zijn gemotiveerde aanvraag, gebaseerd op wettelijke bepalingen (contacteren van +20% van de mede-eigenaars om een AV te laten samenroepen, ...).

Pedro
Berichten: 735

#6 , 14 okt 2007 16:56

Pedro,

U refereert naar aan artikel verschenen in het nummer 4 van de jaargang 2001/2202/:
http://www.law.kuleuven.ac.be/jura/38n4/delaey.htm

Het is dat artikel dat mij ertoe aanzette om in 2003 contact op te nemen met de Privacycommissie (zie hiervoor)

De tekst vermeld in het artikel is gebaseerd op referenties van 1991 (voorbereiding van de wet van 1994) en 1995 (advies van de privacycommissie).

En in het geval gaat het niet over een "open mededeling aan alle mede-eigenaars", maar wel om een mededeling aan één mede-eigenaar op zijn gemotiveerde aanvraag, gebaseerd op wettelijke bepalingen (contacteren van +20% van de mede-eigenaars om een AV te laten samenroepen, ...).
Ok, bedankt voor de melding. Heb je eventueel rechtspraak of verwijzingen voorhanden? Zit in een dossier ook met zulk probleem. Namelijk een eigenaar die een beslissing wil aanvechten en daarvoor de krachten wil bundelen. Hij wil de adressen van mede-eigenaars die net zoals hij tegen de beslissing stemden zodat gezamenlijk kan worden opgetreden. Alvast bedankt. Gr.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 14 okt 2007 18:06

Als niet-jurist heb ik weet van één recent vonnis (2005), waarbij de mede-eigenaar het onvervreembaar recht werd toegekend toegang te krijgen tot alle documenten van de VME (dus inclusief de lijst van de mede-eigenaars). Gepubliceerd in TAppt. (Kluwer) 2006/1. Geen beroep werd aangetekend.

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#8 , 18 okt 2007 20:13

Alvast dank aan allen die hebben deelgenomen aan de discussie.
Een "recente" evolutie. Een mede-eigenaar vraagt een syndicus dit punt op de dagorde van de AV te plaatsen.
Diens antwoord luidt als volgt : "De lijst van de coördinaten van de mede-eigenaars zal en mag ik niet prijsgeven, te meer daar ik sterke vermoedens heb dat die zal misbruikt worden om mensen op te zetten tegen mij. Ik heb al lang ervaring dat U mij als syndicus niet kunt luchten"
Hoe kan hierop best worden gereageerd resp. welke ( juridische ? ) stappen ondernomen ?

Pedro
Berichten: 735

#9 , 18 okt 2007 23:20

Alvast dank aan allen die hebben deelgenomen aan de discussie.
Een "recente" evolutie. Een mede-eigenaar vraagt een syndicus dit punt op de dagorde van de AV te plaatsen.
Diens antwoord luidt als volgt : "De lijst van de coördinaten van de mede-eigenaars zal en mag ik niet prijsgeven, te meer daar ik sterke vermoedens heb dat die zal misbruikt worden om mensen op te zetten tegen mij. Ik heb al lang ervaring dat U mij als syndicus niet kunt luchten"
Hoe kan hierop best worden gereageerd resp. welke ( juridische ? ) stappen ondernomen ?
art. 577-9 §3 B.W.:Iedere medeëigenaar kan eveneens aan de rechter vragen, binnen een termijn die deze laatste vaststelt de bijeenroeping van een algemene vergadering te gelasten ten einde over een door voornoemd medeëigenaar bepaald voorstel te beraadslagen, wanneer de syndicus verzuimt of onrechtmatig weigert zulks te doen. Gr.

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#10 , 19 okt 2007 12:02

Mag een syndicus eigenmachtig oordelen of hij een door een mede-eigenaar "agendapunt" al dan niet op de agenda plaatst ?
Graag praktijkervaringen.

Pedro
Berichten: 735

#11 , 19 okt 2007 17:27

Mag een syndicus eigenmachtig oordelen of hij een door een mede-eigenaar "agendapunt" al dan niet op de agenda plaatst ?
Graag praktijkervaringen.
Vredegerecht A'pen (10de Kanton -07A181 - 8/03/2007): citaat uit vonnis: "het kan niet worden aanvaard dat een syndicus het verzoekt weigert om zijn ontslag op de agenda van de algemene vergadering te plaatsen. Hij wordt derhalve in rechte veroordeeld om een dergerlijke vergadering te covoceren".

Is se moet de syndicus elke vraag tot bespreking van een dagordepunt van een mede-eigenaar op de agenda plaatsen en behandelen. Het dient wel om punten te gaan die de gemeenschap aanbelangen (dus geen privé-zaken) of zouden kunnen aanbelangen. Zaken waarover niet dient te worden beslist doch die toelichting vereisen, kunnen desgevallend in globo onder een puntje "allerlei" worden behandeld. Deze maken dan geen aparte dagordepunten uit. Dit om te vermijden dat nodeloos een dagorde van tientallen punten wordt bekomen. Zorg wel dat u kan aantonen/bewijzen dat u gevraagd heeft om het punt op de agenda te plaatsen. Zo de syndicus weigert, kan u o.a. beroep doen op het artikel welk ik in een vorig antwoord doorgaf. Gr.

dirk berden
Berichten: 34

#12 , 20 okt 2007 18:22

Mag een syndicus eigenmachtig oordelen of hij een door een mede-eigenaar "agendapunt" al dan niet op de agenda plaatst ?
Graag praktijkervaringen.
Inzake mag de syndicus ZEKER NIET beslissen. Hij dient de agendapunten van elke mede-eigenaar, zelfs de agendapunten van eenieder die het gebouw bewoont krachtens een persoonlijk of zakelijk recht, op de dagorde van desbetreffende vergadering te plaatsen. Indien hij dat niet doet gaat hij flagrant uit de bocht, waarvoor u de vrederechter kunt vatten. Vraag de vrederechter de vergadering nietig te verklaren.

Syndici gaan hoe langer hoe tristiger te werk. Ze denken hoe langer hoe meer dat ze zelf eigenaar zijn. Deze tendens valt voornamelijk te betreuren binnen de grote kantoren waar de syndici werknemers in dienst hebben. Het zijn vooral deze mensen, zeg maar de knechtjes van de syndici, die zonder GESCHIKTHEID of enige OPLEIDING, het beroep van syndicus uitoefenen, waardoor de verplichting om BIV-makelaar te zijn wordt uitgehold en omzeild. Dit is een lacune in de wetgeving! Elke BIV-makelaar hoeft maar een kantoor op te richten met zichzelf als zelfstandige, waarna hij ONGELIMITEERD mensen kan aanwerven die in zijn naam het beroep van syndicus uitoefenen.

NapoleonB
Berichten: 16

#13 , 08 apr 2008 22:13

Ik stel vast dat mijn syndicus mijn privé-gegevens en dat van mijn gebouw gebruikt voor andere doeleinden, nl voor zijn andere activiteiten van verhuur en verkoop vastgoed alsook verzekeringen. Hij wil gewoon meer omzet en winst maken in mijn gebouw. Eerst stuurde hij mij persoonlijk publiciteit voor zijn andere activiteiten, nu ongeadresserd. Hij maakt in zijn publiciteitsflyers expliciet melding dat hij kan putten uit het bestand van zijn syndiciklanten voor zijn vastgoedactiviteiten. Kan dit en zo ja onder welke voorwaarden. Is dit ook geen vorm van belangenvermenging?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”