landbouwgrond vs. bouwgrond

stefan74
Topic Starter
Berichten: 17

landbouwgrond vs. bouwgrond

#1 , 20 jun 2015 22:32

Ik heb een huis met uitzicht op weiden en akkers langs de achterzijde. De achterste helft van mijn tuin is landbouwgrond.

Ik vernam dat mijn buren de weide hebben verworven die achter mijn tuin ligt. Landbouwgrond. Zij willen daar nog een huis op zetten. Wellicht zullen zij dit dus laten omzetten in bouwgrond.

Dit zou mijn privacy verpesten, aangezien men vanuit dit toekomstige huis zowat elke kamer van mijn woonst zou kunnen inkijken. Slaapkamer, living, keuken, dressing, volledige tuin. Ik heb veel glas aan die kant van het huis omdat ik destijds het uitzicht mooi vond.

Ik meen te weten dat er bij een nieuwbouw zo'n gele affiche geplaatst dient te worden, teneinde tegenstanders de kans te geven te protesteren (?), maar toch wens ik in vrede met mijn buren te blijven leven.

Is er een manier waarop ik anoniem de bouw van een huis op dat perceel kan verhinderen, of (liefst) de omzetting van landbouwgrond tot bouwgrond?

Voor alle duidelijkheid: officieel zijn er nog geen bouwplannen aangekondigd, noch een omzetting van landbouwgrond naar bouwgrond.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 21 jun 2015 11:13

inderdaad moet eerst de urbanisatiegoedkeuring gegeven worden: omzetting van landbouwgrond naar bouwgrond. Is de grond bereikbaar vanaf de openbare weg? zoniet wordt dit al een moeilijke zaak. En dan moet de bouwvergunning ook goedgekeurd worden. en dan moet de woning ook nog conform alle regels/afstanden etc gebouwd worden. Op dit ogenblik kan je enkel elke stap volgen of alles klopt en juist gebeurt. Zo lang de bouwlustige alle wettelijke stappen correct volgt, kan je niet echt iets doen. Inderdaad kan je op het moment van bekendmaking (de gele affiche) je mogelijke protesten bekendmaken. En dat doe je via de gemeentelijke dienst urbanisatie. Of dat helemaal anoniem is, ben ik niet zeker. Want de bouwer kan dat wel te weten komen.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 21 jun 2015 15:47

Kleur van grond op de GIS kaart :
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/In ... Zonevreemd" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”