afscherm terras - privacy huurder

tok
Topic Starter
Berichten: 2

afscherm terras - privacy huurder

#1 , 19 jun 2015 12:23

Goeiemiddag,

sta me toe onze situatie te schetsen, graag jullie advies om hiermee om te gaan.

Wij zijn huurder van een appartement op de 3e verdieping, ons terras van 6x6 meter heeft aan één zijde rechtstreekse inkijk vanop 3 terrassen op gelijke verdieping.
Het gebouw is een L vorm, ons terras bevindt zich aan de korte gevel (korte been van de L) de 3 andere terrassen bevinden zich aan de lange gevel (lange been van de L)
Tussen de voorzijde van de 3 terrassen en de zijde van 6 meter van ons terras zit slechts 9 meter. Dit maakt dat we van elkaar kunnen zien wat er tussen onze boterham zit :).

Op de terrassen is slechts een doorzichtige glazen ballustrade van 120cm hoog voorzien.
Reeds voor het ondertekenen van de huurovereenkomst in augustus werd met de verhuurder overeengekomen dat we deze zijde konden afschermen om wat meer privacy te hebben op het terras.

Het Algemeen Reglement spreekt over toelating bij meerderheid van stemmen van de VME (kleine 30 ME's) voor esthetische aanpassingen zoals het plaatsen van een zonneluifel, een airco-groep, een schotelantenne, rolluiken.

Met dit in het achterhoofd melde ik in het voorjaar per mail aan de eigenaar dat ik van plan was een afscherming te voorzien, dat dit een op zichzelf staande oplossing zou zijn aangezien ik niets wens te bevestigen (en mogelijk te beschadigen) aan de bestaande ballustrade, en dat dit een 'levende' afscherming zou zijn, dwz met bloemen en planten (genre plantenbak met klimrooster, maar met de bedoeling om langs beide zijden zicht te hebben op de planten).
Ik heb specifiek aan de eigenaar nagevraagd wat wel en niet zou toegelaten worden, met de melding dat ik de hoogte alvast wenste te beperken tot 150cm om het uitzicht van de 3 andere terrassen niet overdreven te schaden.

Ik verkreeg schriftelijk het akkoord van de eigenaar en de vertegenwoordiger van de VME dat dit kon zonder te passeren op de Algemene Vergadering (vermoedelijk omdat het los meubilair betreft).

Sinds het plaatsen van de afscherming vorige maand echter heeft de syndicus klachten gekregen van één van de terrassen op de tweede verdieping. Van de overige bewoners met zicht op de afscherming heb ik geen klachten gekregen.
Persoonlijk is mij niemand iets komen vragen of melden dat ze hier of daar problemen mee hadden.

Er zat een week tussen het plaatsen van de bakken en het planten van de planten.
De bewoner van het tweede ging onmiddellijk na het plaatsen van de bakken niet akkoord met het uitzicht hiervan.
Een gesprek met de ons, VME, eigenaar en syndicus volgde, het bleek dat onze bedoeling hem niet helemaal duidelijk was.
Er werd duidelijk gemaakt dat er spoedig planten zouden inkomen en dat deze aan beide zijden voor een groen uitzicht zullen zorgen.
Dit resultaat zou afgewacht worden en indien nodig zou opnieuw samengezeten worden om een akkoord te vinden.
Eventueel zou het volgende bijkomend moeten geplaatst worden: schaduwdoek groen of grijs of zandstraalfolie op het glas van de ballustrade.

Na dit gesprek en nog vóór de planten geplaatst werden, deelde de VME mij mee dat zij dan toch alvast wensen dat ik een schaduwdoek zou plaatsen aan de zijde van de buren, om zo het zicht op het hout af te schermen.

De planten werden dezelfde dag geplaatst, daarmee zou de bedoeling van de afscherming duidelijk moeten geweest zijn. Opnieuw komt de VME met de vraag om een schaduwdoek te plaatsen, deze keer met nieuwe argumenten tegen de vorige keer: de jonge plantjes zouden het hout onvoldoende uit het zicht nemen (het lijkt me logisch dat ze niet onmiddellijk volgroeide hagen gaan vormen), de plantjes zouden in elk geval niet de 30cm boven de terrasvloer afschermen, de plantjes zouden in de winter ook niets meer afschermen (net daarom gingen we om groenblijvende planten, maar soit:) ).

Deze vraag wordt nu opnieuw herhaald door de syndicus, nu wil men dat ik een grijze schaduwdoek plaats, van de andere oplossingen is geen sprake meer.

Ik begrijp niet dat men liever op een muur van 6m bij 1.5m schaduwdoek kijkt dan op 6 meter bloeiende planten, maar ieder zijn smaak zeg maar.
Voor de goede vrede had ik er mij zelf al bij neergelegd dat ik zandstraalfolie zou aanbrengen op de ballustrade, aangezien ik geen zin heb om aan mijn zijde op 150cm hoge schaduwdoek te kijken, maar zelf deze optie blijkt niet meer afdoende te zijn.

Mijn vragen:
- is dit allemaal proportioneel?
ik heb geen tijd voor en geen zin in van deze discussies, maar als ik niets doe zit ik wel met een inkijk van 3 terrassen, maar terwijl zou ik mij volledig moeten schikken naar de wensen van een eigenaar die er niet eens direct zicht op heeft? ik heb juist mijn bereidwilligheid getoond door op voorhand te vragen wat de mogelijkheden en beperkingen zijn, men geeft zijn akkoord, maar anderen komen hier later op terug ...

- aangezien ik niets vast bevestig behoort dit tot de inrichting van mijn terras ? heeft de VME zich hier in die mate in te mengen ? ik heb bij wijze van spreken toch ook niet te klagen over de paarse bloempotten of balkonbakken bij de buren?

- voorlopig geen klachten dus van de eigenaars op dezelfde verdieping, ik vermoed dat zij ook liever groene planten dan grijze doek zien.
wat als ik toch de grijze doek plaats (en hiervoor kosten maak), dan is er 1 eigenaar tevreden maar zijn er mogelijk opeens 3 andere malcontent ? zij gaan dan opnieuw iets anders willen... waar eindigt dit?

dank,
T.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 jun 2015 15:43

Dit al eens lezen.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... en#p343579" onclick="window.open(this.href);return false;

tok
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 19 jun 2015 16:39

Dit interessante topic was mij al bekend, ik vind in de "lichten&zichten" echter niet dadelijk iets terug over inkijk van buren in een ME.

Er is volgens mij niet echt sprake van een perceelsgrens in een ME?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 jun 2015 19:45

In een mede-eigendom kunnen de scheidingsmuren naar de buren, en buitenmuren van uw appartement als perceelgrens aanzien worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”