kan je een afwijking verkrijgen voor wet op privacy

brent
Topic Starter
Berichten: 13

kan je een afwijking verkrijgen voor wet op privacy

#1 , 18 jun 2015 18:23

We zitten met een vraagje betreffende de wetgeving op de privacy en meer specifiek de inkijk van de buren.

We wonen in een rijhuis, aanpalend aan onze woning heeft de huisvestingsmaatschappij een appartementenblok van 5 verdiepingen hoog....het bovenste appartement heeft een dakterras. Het probleem is dat wanneer men op het terras staat en naar benden kijkt men gewoon bij ons in de tuin kan binnenkijken en ook op ons terras. Dit leek ons niet kunnen, we zijn hiermee naar de stedenbouwkundige dienst geweest en bleek dat het dakterras nier geplaatst was zoals voorzien op de afgeleverde bouwvergunning. Het was dus een bouwovertreding omdat er geen rekening werd gehouden met de inkijk.

De huisvestingsmaatschappij zou dit aanpassen, tenminste er zou een hoge wand geplaatst worden aan de zijkant en een stuk van de voorkant van het terras zodat men niet rechtstreeks meer kan inkijken.

afgelopen week heeft men "na 1 jaar" de hoge wand geplaatst maar deze is slechts 50cm breed zodat er nog steeds gewoon in onze tuin kan gekeken worden als men op het terras staat.

Ik heb de mensen van de huisvestingsmaatschappij gecontacteerd en deze wisten me vrolijk te zeggen dat ze een wijziging hadden aangevraagd op de bouwvergunning en deze ook hadden gekregen.

Mijn vraag:
- kan dit zomaar een wijziging aanvragen op zaken die wettelijk bepaald zijn, er zijn toch duidelijke richtlijnen over hoe ver een terras van de perceelsgrens moet staan...etc.
- Moet men ons niet op de hoogte brengen (hetzij het stadhuis of huisvestingsmaatschappij) indien men een wijziging aanvraagd, zodat we toch de kans hebben ons verhaal te doen en onze argumenten te geven.

Wat kunnen we hier nog tegen doen of wat raden jullie ons aan?

alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS
Berichten: 463

#2 , 18 jun 2015 18:48

1) lijkt me hier te gaan over regularisatie. Best navraag doen op de dienst stedenbouw dus
2) of ze u op de hoogte moesten brengen weet ik niet goed. Wie weet hebben ze wel een brief gestuurd die niet is aangekomen. Maar uw argumenten: weet u de afstand tussen de perceelsgrens en die muur. Ik dacht dat de afstand 1,9m van de perceelsgrens moest zijn qua inkijk, maar het kan zijn dat dat voor iets anders geld. Zal dus een moeilijke kwestie worden omdat de reglementaire afstand nog steeds inkijken geven. En het 5de verdiep? Dan lijkt die mij bijna zowizo inkijk te hebben op uw tuin, dus wat zou u dan willen? Dat ze die muur over de gehele gevel doorzetten?

Probeer dus eens naar de dienst stedenbouw te gaan, en probeer eens de afstanden te schatten (Google maps geeft de mogelijkheid om afstanden te meten, zie opties als ik me niet vergis).

brent
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 18 jun 2015 19:02

Dag BrechtS

Bedankt voor de reactie. Het zit zo...het vierde verdiep is zeg maar een duplex appartement de slaapkamers hiervan bevinden zich op het vijfde verdiep, dit is een bouwlaag die minder diep is dan de andere bouwlagen (1e,2e,3e, 4e verdiep zijn 12m diep vijfde verdiep is 9m diep incl. terras. De ballustrade van het terras echter ligt slechts 35cm van de rand, volgens de bouwvoorschriften moest die ballustrade op 135cm van de rand staan zodat je eigenlijk nog uitkijkt op het platte dak en niet in onze tuin...hopelijk leg ik het wat duidelijk uit.

Indien er een brief zou gestuurd zijn, moet dit dan niet aangetekend gebeuren?

Het kan toch niet dat er eerst een vastgestelde bouwovertreding wordt gedaan, en dat men na de overtreding gewoon simpelweg een wijziging aanvraagt en die ook krijgt...

Reclame

BrechtS
Berichten: 463

#4 , 18 jun 2015 19:37

Dag BrechtS

Bedankt voor de reactie. Het zit zo...het vierde verdiep is zeg maar een duplex appartement de slaapkamers hiervan bevinden zich op het vijfde verdiep, dit is een bouwlaag die minder diep is dan de andere bouwlagen (1e,2e,3e, 4e verdiep zijn 12m diep vijfde verdiep is 9m diep incl. terras. De ballustrade van het terras echter ligt slechts 35cm van de rand, volgens de bouwvoorschriften moest die ballustrade op 135cm van de rand staan zodat je eigenlijk nog uitkijkt op het platte dak en niet in onze tuin...hopelijk leg ik het wat duidelijk uit.

Indien er een brief zou gestuurd zijn, moet dit dan niet aangetekend gebeuren?

Het kan toch niet dat er eerst een vastgestelde bouwovertreding wordt gedaan, en dat men na de overtreding gewoon simpelweg een wijziging aanvraagt en die ook krijgt...
Zij moeten bewijzen u gecontacteerd te hebben, dus de beste zet was een aangetekende zending. Maar goed, u hebt niets ontvangen dus moeten ze zelf bewijs geven.

Over die wijziging: dit kan regularisatie zijn. Nu als de voorschriften zeggen 1,35 cm dan hadden ze die muur 1 m ipv 0,5m moeten doortrekken. Maar als het over regularisatie gaat, dan zou dit dus eigenlijk gedoogd worden. Best is dus navraag bij gemeente doen of ze hier toestemming voor hebben.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”