wat met gemeenschappelijke haag

George2
Topic Starter
Berichten: 197

wat met gemeenschappelijke haag

#1 , 17 jun 2015 21:26

Op de perceelgrens met mijn buurman werd 30 jaar geleden een ligusterhaag aangeplant door mij en mijn toenmalige buur. De haag is al die jaren op ongeveer 50 cm hoogte gehouden met een breedte van ongeveer 20 cm en telkens in goed overleg gesnoeid.
Nu is het huis hiernaast onlangs verkocht en de nieuwe eigenaar is geen liefhebber van een groene afscheiding. Hij wil liever een schutting plaatsen. Hij heeft mij dat ook gevraagd en ik heb dat na enig nadenken geweigerd. Ik vind een haag wel mooi en ben wel aan een beetje groen in mijn omgeving gehecht.
Nu heeft mijn buurman alle takken aan zijn kant van deze haag afgehakt, gelijk met het grondniveau. Waarschijnlijk als voorbereiding tot het plaatsen van een schutting. Op dit ogenblik staat er dus een halve haag (aan mijn kant), met aan zijn kant uitzicht op bruine takken omdat al het groen aan die zijde is afgehakt. Ool de stompjes van de afgehakte takken zijn nog zichtbaar.
Kan dit zomaar. Wat zijn in deze mijn en zijn rechten en plichten? Nog even verduidelijken dat het niet gaat over de tuin achteraan, maar over de zijkant van de woningen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 17 jun 2015 23:33

Uw buur is verplicht om zijn kant van de haag te onderhouden (art 33 veldwetboek). Dit wil zeggen het noodzakelijke werk om ze in stand te houden. Door de haag zo te "snoeien", heeft hij ze in feite beschadigd, en kan u hem aanmanen om de haag te herstellen, wat in se erop zal neerkomen dat hij de ganse haag opnieuw moet aanplanten. Indien hij hier niet mee akkoord gaat (wat te verwachten zal zijn), zal u dit moeten vorderen voor de vrederechter.

George2
Topic Starter
Berichten: 197

#3 , 18 jun 2015 20:48

Bedankt voor de toelichting en verwijzing naar dit artikel van het veldwetboek Turaki. In een gedeelte van artikel 34 even verder lees ik echter «De mede-eigenaar van een gemene haag mag die verwijderen tot aan de grens van zijn eigendom, onder verplichting om op die grens een muur te bouwen». Waarschijnlijk wordt in de rechtspraak een schutting gelijkgesteld met een muur en dan staat mijn buurman volledig in zijn recht, daar moet ik mij dan bij neerleggen.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 18 jun 2015 21:01

Te snel geweest, en art 34 niet voldoende gelezen.

George2
Topic Starter
Berichten: 197

#5 , 19 jun 2015 20:52

tja, misschien wel, maar je hebt mij toch op de goede weg gezet. Bedankt daarvoor.

makila
Berichten: 19

#6 , 23 jun 2015 12:54

Raad? Je hebt nu een halve haag. Wacht even tot zijn schutting er staat. Verwijder dan die halve haag en plaats een nieuwe plant op die plaats.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 jun 2015 15:10

Voorlopig niets doen. Als buurman zijn schutting er staat zal volgende lente uw haag stilaan weer beginnen aangroeien tot tegen zijn schutting.

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 23 jun 2015 21:10

Probleem is dan wel dat de haag niet op de verplichte 50cm van de schutting staat.

Maar vermits iedereen het recht heeft om een afscheiding van 2 meter hoog te zetten, is hier weinig tegen te doen.

George2
Topic Starter
Berichten: 197

#9 , 24 jun 2015 21:44

Probleem is dan wel dat de haag niet op de verplichte 50cm van de schutting staat.

Maar vermits iedereen het recht heeft om een afscheiding van 2 meter hoog te zetten, is hier weinig tegen te doen.
Ik dacht dat enkel een nieuwe niet-gemeenschappelijke haag op 50 cm van de perceelgrens diende aangeplant te worden.

Los daarvan wordt het wel een vreemde juridische constructie. De haag is en blijft gemeenschappelijk, staat op de perceelgrens (of daar vlak tegen) en is enkel vanuit mijn perceel bereikbaar voor onderhoud en van daaruit zichtbaar.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”