Buren hebben zonder toestemming boom gesnoeid

Tom83
Topic Starter
Berichten: 8

Buren hebben zonder toestemming boom gesnoeid

#1 , 12 jun 2015 17:48

Gisteren heb ik gemerkt dat iemand in opdracht van de buren onze boom die voor een stuk over de gedeelde tuinmuur hangt gesnoeid heeft. Dit was zonder toestemming en zonder aankondiging.

Moest men dit gevraagd hebben was dit zeker geen probleem geweest, op voorwaarde dat dit in samenspraak gebeurde. Maar men heeft dit op eigen houtje gedaan en het resultaat is dat de boom er nu langs 1 kant niet meer uitziet..vol gaten. Men heeft de takken op een bepaalde plek ook gesnoeid tot zeker 1 meter voorbij de gedeelde muur.

Mag dit tegenwoordig allemaal zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 12 jun 2015 20:20

De buur had jou moeten vragen om binnen een redelijke termijn de overhangende takken weggesnoeid te hebben (zelf of door een door u aangestelde en betaalde boomhakker). Overhangende takken dienen immers door de eigenaar weggehaald te worden.

Als de buur de rekening presenteert dan laat je hem beleefd weten dat je niet betaalt daar hij z n boekje te buiten gegaan is. Mocht de boom kapotgesnoeid zijn dan zou je kunnen procederen voor een schadevergoeding (daar bestaan formules voor) maar of t sop de kost van procederen waard is ...

Als de verstandhouding goed is wijs er hem dan vriendelijk op dat takken snoeien door uzelf dient te gebeuren etc.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 12 jun 2015 20:58

Maar doe dat dan ook.
Nu heeft uw buur voor u gratis gewerkt.
Ik zou hem daarvoor bedanken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 13 jun 2015 14:47

Gisteren heb ik gemerkt dat iemand in opdracht van de buren onze boom die voor een stuk over de gedeelde tuinmuur hangt gesnoeid heeft. Dit was zonder toestemming en zonder aankondiging.

Moest men dit gevraagd hebben was dit zeker geen probleem geweest, op voorwaarde dat dit in samenspraak gebeurde. Maar men heeft dit op eigen houtje gedaan en het resultaat is dat de boom er nu langs 1 kant niet meer uitziet..vol gaten. Men heeft de takken op een bepaalde plek ook gesnoeid tot zeker 1 meter voorbij de gedeelde muur.

Mag dit tegenwoordig allemaal zomaar?
U mag in feite geen overhangende takken laten hangen. Bovendien moet uw boom op minstens 2 meter (sommigen zeggen 3 meter) van de scheiding staan.

BrechtS
Berichten: 463

#5 , 13 jun 2015 17:17

Gisteren heb ik gemerkt dat iemand in opdracht van de buren onze boom die voor een stuk over de gedeelde tuinmuur hangt gesnoeid heeft. Dit was zonder toestemming en zonder aankondiging.

Moest men dit gevraagd hebben was dit zeker geen probleem geweest, op voorwaarde dat dit in samenspraak gebeurde. Maar men heeft dit op eigen houtje gedaan en het resultaat is dat de boom er nu langs 1 kant niet meer uitziet..vol gaten. Men heeft de takken op een bepaalde plek ook gesnoeid tot zeker 1 meter voorbij de gedeelde muur.

Mag dit tegenwoordig allemaal zomaar?
U mag in feite geen overhangende takken laten hangen. Bovendien moet uw boom op minstens 2 meter (sommigen zeggen 3 meter) van de scheiding staan.
Eerst en vooral: op de site van ruimtelijke ordening is een afstand van 2 meter vermeld, vanwaar u die 3 haalt weet ik niet. Gemeentes kunnen afwijken hiervan en andere afstanden hanteren (misschien vandaar uw 3). Aangezien TS vermeld dat ze sommige takken tot 1 meter over de perceelsgrens zijn gesnoeid, is de kans groot dat de boom op reglementaire afstand staat.

Men mag overhangende takken hebben hoor, maar de buur mag eisen dat u die snoeit. Ze mogen dit niet zelf, ze moeten dit eerst melden dat ze er niet mee gediend zijn (best doen die dat met aangetekend schrijven zodat ze dit kunnen bewijzen), indien u er niet op reageert mogen ze nog steeds niet voor rechter spelen, maar moeten ze dus de nodige gerechterlijke stappen zetten (vredegerecht dacht ik). Zo kunnen ze het afdwingen dat u ze snoeit. In dit geval zijn ze hun boekje te buiten gegaan door dit zelf te doen. Alle schade die ze zo hebben aangericht, moeten zij nu dragen. Alle kosten die aan dat snoeien zaten moeten ze ook zelf dragen, kunnen ze niet afdwingen want ze hebben de procedure zelf niet gevolgd.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”