mede-eigenaar weigert afbetaling lening

ChantalG
Topic Starter
Berichten: 4

mede-eigenaar weigert afbetaling lening

#1 , 10 jun 2015 21:59

Mijn echtgenoot , mijn broer en ik hebben elf jaar geleden een mooi domein gekocht en samen verbouwd .
Wij hebben ook samen een lening aangegaan met als verdeelsleutel voor de eigendom en de afbetaling van de lening , 40% voor mijn echtgenoot , 40% voor mij en 20% voor mijn broer.
Dus maw mijn echtgenoot en ik betalen 80 % van de lening , en mijn broer 20 % , dit is jaren prima verlopen.

Sinds twee jaar heeft mijn broer een vriendin met kinderen leren kennen en is daar gaan bijwonen....begrijpelijk.....
Hij heeft ook steeds de lening blijven betalen , want hij bekeek het als een spaarboek en als er toch iets moest gebeuren dan had hij nog iets....

Eergisteren merken we op de bankafrekening dat hij maar de helft van de lening ( zijn deel ) betaald heeft. Wij vragen om verantwoording en hij zegt dat het leven voor hem te duur wordt , want hij betaald ook bij de vriendin huishuur.

VRAAG : Kan dit ? En hoe moeten we dit aanpakken of waar kunnen we terecht.....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 11 jun 2015 08:29

In de eerste plaats zorgen dat de achterstallen op een of andere manier betaald worden !

Jullie zijn tegenover de bank hoofdelijk aansprakelijk voor de betalingen, neem ik aan?

In ieen volgens stadium kijken om het aandeel van je broer over te nemen b.v.?

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 11 jun 2015 14:03

Uw broer ook aangetekend en via gewone brief in gebreke stellen.
Zeker na een tweede niet betaling.
Voor de rest zie hierboven.
Lening zal inderdaad 'in solidum ' zijn dus iedere ondertekenaar hoofdelijk aansprakelijk voor de ganse som.
Gezien jullie de 10% betalen van uw broer wordt uw aandeel van de lening ook groter .... maar dat wil niet zeggen dat u ook meer % in eigendom krijgt.

Reclame

ChantalG
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 12 jun 2015 21:52

beste,

reeds hartelijk bedankt voor jullie snelle reacties!

M.v.g.

makila
Berichten: 19

#5 , 23 jun 2015 12:56

Misschien is het mogelijk zijn aandeel te verminderen tot 10% waarbij je 10% van hem uitkoopt? Dit moet je dan wel bespreken bij de notaris of dit mogelijk is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”