Aanrekening onkosten door Syndicus

jlambric
Topic Starter
Berichten: 1

Aanrekening onkosten door Syndicus

#1 , 07 jun 2015 16:54

2 jaar geleden heb ik een appartement gekocht. Bij de eerste vergadering der bewoners heeft de syndicus mij als rekening commissaris aangesteld. Bij nazicht van de rekeningen vorig jaar was mij opgevallen dat zijn onkosten vergoeding weer was gestegen. Het was mij al opgevallen in verslagen van eerdere vergaderingen dat die onkosten jaarlijks stegen. Toen ik vroeg naar details in verband met de onkosten was het antwoord dat hij geen gedetailleerde afrekening moet maken. Als wij die zouden willen, zou hij BTW moeten aanrekenen. Is dat correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 07 jun 2015 17:04

Waarschijnlijk is zijn ereloon geïndexeerd. Lees hiervoor het contract na dat de VME met hem heeft afgesloten.
Er is geen BTW verschuldgd op zijn ereloon.

Het verbaast me dat u als rekeningcommissaris dat contract niet hebt gecontroleerd.
Zo kunt u toch geen controle doen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 07 jun 2015 18:41

Syndicus duidt trouwens de rekeningcommissaris niet aan maar wel de AV
Trouwens bent u verzekerd want u kan anders hoofdelijk aansprakelijk zijn wegens misleiding van de VME.... en bent dus ook aansprakelijk als u de malversaties van de syndicus toedekt.
Als rekeningcommissaris hebt u niet alleen toegang tot alle rekeningen maar ook controle op de syndicus.

Mogelijk eens lid worden van een eigenaarsbond?
Via zoekmachines vind u die wel ... ook de publicaties van Roland Timmermans en Peter Van Leysele.
http://www.nicm.be/pageframeset.asp?pageid=113" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eigenaarsbond.be/bijeenkomsten" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 jun 2015 19:49

Is het een door het BIV erkende syndicus? Indien wel, mag hij dringend zijn cursus eens opnieuw open doen..

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”