Buren willen onze oprit openleggen voor elektriciteit

Lisa1
Topic Starter
Berichten: 12

Buren willen onze oprit openleggen voor elektriciteit

#1 , 05 jun 2015 11:13

Een tijdje geleden postte ik onderstaand topic, waarin ik het had dat onze buren onze erfdienstbaarheid (wij zijn het lijdend erf) niet respecteren. Ze hebben onze erfdienstbaarheid zonder toelating verhard, parkeren er voortdurend op, hebben er - alweer zonder onze toelating - een kabel ingegraven om hun elektriciteitsleiding erin te leggen en hebben er ondertussen al schade aan aangebracht (aan het andere deel, ten voordele van onze andere buren) en hun asociaal gedrag breidt nu zelfs nog uit. Ze hebben hun haag te dicht bij onze afsluiting geplant.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=62080" onclick="window.open(this.href);return false;

Wij hebben klacht ingediend bij de politie en zijn ondertussen bezig met een dossier voor het vredegerecht.

Maar ik heb nog een andere vraag. Om hun elektriciteit effectief aan te kunnen sluiten, moeten ze onder onze oprit naar de elektriciteitspaal die ook op ons eigendom staat. De elektriciteitskabel van hun huis naar de paal was vroeger bovengronds en hing boven onze voortuin; zij hebben zelf beslist dat die kabel weg moest; ze wilden het ondergronds doen. Zij zouden dus een stuk van onze oprit moeten openleggen, een stuk dat GEEN deel uitmaakt van welke erfdienstbaarheid dan ook, maar dat gewoon ons eigendom is. Nu is mijn vraag: kunnen zij dit zo maar? Moeten wij hiervoor eerst toelating geven of hebben ze die niet nodig? En zo ja, kunnen wij dit weigeren of ten minste eisen dat ze de werken niet zelf uitvoeren, maar door een vakman laten doen?

Onze onderlinge relatie is nu echt helemaal verzuurd. Ze zetten nu ook expres hun radio buiten en heel luid als ze er aan het werk zijn, terwijl ze weten dat ons zoontje er vlak naast slaapt. Ook hiervoor hebben wij al enkele keren de politie gebeld. Ook onze andere buren hebben klacht ingediend, omdat de nieuwe (verbouwende) buren bij hun beschadigingen hebben aangebracht.

Ik besef dat we misschien niet kunnen weigeren dat ze via onze oprit hun elektriciteit aansluiten, maar ik wil dat alles deze keer officieel verloopt en dat ze er niet zo maar aan beginnen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 05 jun 2015 13:18

Hebben uw buren de ondergrondse aansluiting al aangevraagd bij de netbeheerder ? Als deel van de offerte zal de netbeheerder een plan tekenen waarop ze aangeven HOE de kabel ondergronds dient gelegd te worden. Normaliter zal dit (via de erfdienstbaarheid) tot aan de straat zijn en dan voert de netbeheerder de werken op openbaar domein uit. Mogelijks willen ze niet aansluiten op een paal die op privégrond staat en moeten ze verderop aansluiten.

Dus nutleidingen aanleggen over een erfdienstbaarheid wordt (door de rechter) altijd toegestaan doch hun ondergrondse leiding kan met uitzondering van de erfdienstbaarheid niet op uw perceel ingegraven worden (Een ondergrondse aansluitkabel wordt altijd orthogonaal tot aan straat gelegd en dan op uw perceel evenwijdig met de straat richting paal tot aan uw perceelsgrens. In uw situatie heeft de buur aan de straat géén grond in eigendom. De rest is op openbaar domein door de netbeheerder.) Mocht de Netbeheerder opgelegd hebben om de buur zijn kabel in uw eigendom in te graven dan ga je best eerst met de Netbeheerder praten. Laat zeker de rest van je eigendom niet verzwaren door bijkomende erfdienstbaarheden.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 05 jun 2015 17:04

Een erfdienstbaarheid is in akte opgenomen en kan niet verzwaard worden dus leidingen ingraven terwijl er vb alleen een recht van overpad is kan niet.
Zeker kan er niets aan uw eigendom gewijzigd worden dat niet in de erfdienstbaarheid is opgenomen.
Voor de rest zie @Sirkii
Doe steeds de nodige aangiften bij politie en neem de nodige foto's.

Reclame

Lisa1
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 05 jun 2015 18:07

Bedankt voor jullie uitleg.

De reden waarom er een elektriciteitspaal op onze eigendom staat, is dat we zo'n 150m van de straat verwijderd zijn. Ik probeer het even te schetsen.
Waar wij nu wonen, was het vroeger gewoon 1 grote boerderij met een bijgebouw. Om hier te raken, moet je sowieso door een losweg die ook belast is met erfdienstbaarheid. Deze losweg is gemeenschappelijk eigendom van enkele boeren die de velden rondom onze woning bezitten.
De boerderij is op een bepaald moment (lees: meer dan 50 jaar geleden) opgesplitst in drie percelen. Wij wonen in het ene deel, onze andere buren (niet degene die aan het verbouwen zijn) in het andere deel. De nieuwe buren hebben het bijgebouw gekocht. Dat is jaren gebruikt als buitenverblijf en er is ook - zonder vergunning, maar geregulariseerd - een houten chalet op het domein geplaatst.
Onze beide buren moeten via onze grond om aan hun woning te geraken, de ene links, de andere rechts. Vermoedelijk is er vroeger net voor de boerderij een elektriciteitspaal geplaatst om de inwoners van stroom te voorzien. Anders moesten ze door de velden van de boeren om aan de straat te raken.

Het bijgebouw is altijd van stroom voorzien geweest via een bovengrondse kabel, waarschijnlijk omdat het anders te moeilijk was, aangezien een ondergrondse kabel niet enkel onder de erfdienstbaarheid van doorgang moest, maar effectief ook een stuk onder onze grond. De nieuwe eigenaars hebben die kabel nu weggehaald (Ik weet niet wanneer, ik heb het niet gezien. Hij was plots weg, hoewel ze dat niet kunnen gedaan hebben zonder onze voortuin te betreden.) en willen de elektriciteit ondergronds laten lopen. Hetzelfde met hun waterleidingen, trouwens, want het bijgebouw is niet voorzien van stromend water.

Ik vertel dit, omdat het misschien een ander licht op de zaak werpt. Ze hebben dus geen andere mogelijkheid dan aan te sluiten op die ene paal, of ze moeten via de velden van de boeren gaan.

Ondertussen hebben ze dus al een kabel (eerder een soort darm) onder de strook erfdienstbaarheid gelegd (zonder onze toelating).

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 05 jun 2015 18:30

Volgens mij is die darm al een verzwaring van de erfdienstbaarheid.

Dringend een advocaat onder de arm nemen.

Lisa1
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 05 jun 2015 19:33

Direct een advocaat? Wij hadden gedacht om eerst een poging tot verzoening te doen via het vredegerecht. Hoogstwaarschijnlijk komen ze toch niet opdagen en dan gaan we via een advocaat, maar dan hebben we alleszins wel onze welwillendheid getoond, hè. Of gaat een vrederechter ze niet kunnen verplichten om zaken ongedaan te maken?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 05 jun 2015 20:15

Het bijgebouw is altijd van stroom voorzien geweest via een bovengrondse kabel, waarschijnlijk omdat het anders te moeilijk was, aangezien een ondergrondse kabel niet enkel onder de erfdienstbaarheid van doorgang moest, maar effectief ook een stuk onder onze grond. De nieuwe eigenaars hebben die kabel nu weggehaald (Ik weet niet wanneer, ik heb het niet gezien. Hij was plots weg, hoewel ze dat niet kunnen gedaan hebben zonder onze voortuin te betreden.) en willen de elektriciteit ondergronds laten lopen. .
Een luchtlijn was vroeger de gewoonte. Kost merkelijk minder dan een ondergronds lijn.
Heb je al kunnen nazien of deze ondergrondse kabel volgens de regels van de kunst is gelegd:gewapende kabel op de juiste diepte (80 cm) en daarbovenop een bescherming (speciale tegels of een lint om aan te geven dat er een kabel ligt.)
Wie zal verantwoordelijk zijn als er ooit een ongeluk gebeurd met deze kabel tijdens graafwerken?

Sirkii
Berichten: 5410

#8 , 05 jun 2015 20:37

Volgens mij is die darm al een verzwaring van de erfdienstbaarheid.

Dringend een advocaat onder de arm nemen.
Franciscus, volgens mij zal de buur een proces om ondergronds aan te sluiten (via de losweg - dus niet over de rest van de eigendom) winnen omdat nutsaansluitingen nu eenmaal ook een recht zijn. Ws zal de netbeheerder niet willen aansluiten op de paal op privegrond doch zal opleggen om tot op openbaar domein te gaan. Heeft de buur de netbeheerder al gecontacteerd ? (Want die zijn heel strikt in de toepassing van hun regeltjes)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”