afwerking/bescherming van onze muur

FZ1rijder
Topic Starter
Berichten: 12

afwerking/bescherming van onze muur

#1 , 04 jun 2015 09:36

Beste,
Graag had ik enig advies ivm een dispuut aangaande de afwerking/bescherming van onze muur. Onze woning is 15m diep, die van de buren 9m (voorgevel is gelijk), maw wij hebben een blinde zuidwesten gerichte muur (1-steen 14cm ) van 6m (opp 30m²) die onafgewerkt is. (ttz voorlopig enkel met 6cm Rectical met ALU-folie)
Beiden pachten wij de grond (erfpacht) en is de afspraak dat we woning los van elkaar staan zodat eventueel bij afbraak van een woning de andere volledig vrijwaart blijft.
De buren klagen nu dat vanwege het ALUfolie zij last hebben van teveel weerkaatsing en warmte op hun terras en dringen erop aan dat wij hier een oplossing voor uitvoeren.
Onze woning was eerst gebouwd voor hun woning, én hebben wij onze plannen medegedeeld (ondertekend door hen beiden) in 2009.

Wij wensen een muur in snelbouw 14cm te plaatsen op hun grond, waardoor onze muur terdege wordt beschermd en de buren op deze muur een raamwerk kunnen plaatsen voor bvb sidings.
(gebaseerd op een antwoord via aan ander forum menen wij dat we dat recht hebben, zie onderaan)
Ons argument is dat zij, van zodra zij deze muur gebruiken als dragende structuur, zij deze ten volle overnemen
Zij wensen geen muur en verwachten dat een raamwerk voor bv sidings tegen onze "binnenmuur" wordt bevestigd, wat riscio meebrengt van vocht infilltratie in onze woning.


_______________
Vraag
Wij zij bezig met de plannen voor een nieuwbouw op een perceel voor gesloten bebouwing, maar waarvan de buren later geen bouwplannen hebben (zij hebben een kleine bungalow staan). Zij hoeven ons dus geen toestemming te geven om met een spouwmuur te bouwen en één wand daarvan op hun perceel te bouwen...Wij hebben al trachten te praten hierover maar ze willen geen deel van de muur op hun perceel. Nu is de vraag : kunnen we met een enkele steen bouwen(betreffende isolatie), met daartegen isolatie en daartegen als bedekking "roofing". Gaat dat voldoende zijn voor de isolatie? Op die manier los ik dan het probleem van de spouwmuur op buurmans grond op en win ik ruimte(want een spouwmuur volledig op mijn perceel verkleint de woning aanzienlijk. Welke steen en welke isolatie zou u eventueel aanraden in zo'n geval? Hartelijk bedankt voor het antwoord en proficiat voor de site!
Antwoord
Christophe Debrabander heeft zijn antwoord opgesplists in drie:
1. De buur wil geen dubbele muur. Wel, je kan toch een dubbele muur aanvragen, dan komt er vanuit de gemeente een openbaar onderzoek, en als de buur dan geen gegronde klacht kan indienen mag je toch je dubbele muur “te paard” (dus half op zijn grond) zetten. Hij hoef dus geen uitdrukkelijke toestemming te geven, maar het is toch beter van overeen te komen vóór de start van de aanvraag, je moet immers buren blijven.
2. Dan komen we aan de gemeentelijke voorschriften: sommige gemeenten verplichten een dubbele muur en eisen ook dat deze te paard staat, andere gemeenten laten je toe enkel met 14cm op je eigen grond te bouwen, en het tweede deel van de scheimuur dus voor de buur te laten (wanneer hij al ooit zal bouwen).
3. Isoleren is geen probleem: zet de muur van 14cm (mag met gewone snelbouw) 2cm binnen je eigen grond, isoleer dan (liefst in twee lagen van 6 cm: kepers verticaal met 6cm rotswol tussen en daarop kepers horizontaal met 6cm rotswol isolatie tussen) en daarop je gevelleien. Voor een normale overhang over zijn terrein voor isolatie en gevelbescherming mag de buurman geen bezwaar maken. Hij mag deze uiteraard ook niet beschadigen en moet je te allen tijden toegang tot zijn terrein verschaffen om deze leien te onderhouden (en als dat niet kan, zorg dan dat ze er de bouwpolitie bij roepen, ik weet uit ervaring dat zij je dan wel op de buurman zijn terrein toelaten).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS
Berichten: 463

#2 , 04 jun 2015 12:05

Als u een muur van snelbouwsteen op hun grond wilt bouwen, hebt u al zeker hun toestemming nodig. Naar wat ik opmaak is het niet te paard bouwen aangezien u zelf al een eigen muur en isolatie hebt geplaatst. Het zou dus eerder gaan over een afwerking/isoleren en dan hebt u denk ik toch zeker toestemming van de buur nodig. U kan het misschien wel afdwingen, maar dan ken het evengoed zijn dat ze uw visie met zo snelbouwsteen overdreven vinden en dat u dus een alternatief zal moeten zoeken. U kan hen niet opdragen op te draaien voor de kosten, u bent degene die uw eigen gevel gaat afwerken. Als ze het gebruiken, dan kan u vragen dat ze u ervoor vergoeden, maar voor de totale kost laten opdraaien zal niet gaan, dan denk ik dat u maximaal de helft van de kosten kan doorrekenen, en dat dus enkel van die snelbouwsteen die ze gebruiken. Als ze slim zijn, voorzien ze er dus los van hun eigen gewilde afwerking en ziet u dus niets van het geld terug. En normaal gezien, als u niet te paard bouwd, is er geen sprake van binnenmuur, dan zijn de muren naar de perceelsgrens gewoon buitenmuren, maar dan zonder een afwerking omdat daar de ander bouwt. En volgens mij bent u dan degene die moet opdraaien voor de afwerking, dus de kosten en de plaatsing. Eventueel kan u vragen of u die afwerking niet kan doen laten steunen op hun grond, zodat u niet u isolatie moet doorboren. Maar dat is een vorm van minnelijke schikking.

Ik ben niet op de hoogte van een juridische procedure die u toelaat om een enkele muur om te vormen naar een te-paard gebouwde muur. En dan al zeker niet om de kosten van dat hervormen integraal door te sturen naar de huurman. Stel dat u het toch kan hervormen naar een te paard gebouwde muur, dan zal de buur enkel de helft van de kosten van de te paard gebouwde muur (dus inclussief de muur en isolatie op uw grond die dan behoren tot de te paard gebouwde muur) aanrekenen voor het deel dat zij gebruiken. Dus als ze slim zijn vinden ze de omwegen om die niet te gebruiken. Natuurlijk bij te paard bouwen staan de woningen niet afzonderlijk van elkaar. Te paard bouwen gaat dus in tegen deze afspraak, het zal dan afhangen van de rechtspraak hoe het dan zit in u geval.

Verder nog dit: dat op dat forum zal dan van 2009 zijn dan? Want daar is nog spraken van plannen, en hier zegt u dat het in 2009 gebouwd is geweest. Klopt dit?

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 jun 2015 12:38

Waarom die zilvercoating net overschilderen? Geen reflectie meer

Reclame

BrechtS
Berichten: 463

#4 , 04 jun 2015 12:46

Waarom die zilvercoating net overschilderen? Geen reflectie meer
Lijkt mij ook de makkelijkste oplossing. De buur heeft niet te eisen hoe u uw eigen muur afwerkt, maar u kunt de kosten niet doorrekenen naar hem en indien u op zijn terrein wilt bouwen zult u zijn toestemming moeten hebben, en het lijkt me ook niet afdwingbaar om een extra muur op zijn grond te bouwen.

FZ1rijder
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 04 jun 2015 14:37

@ BrechtS
bedankt. Wij hebben ons onze plannen medegedeeld in 2009, de woning werd gebouwd in 2010 en betrokken in 2011. Hun woning gebouwd in 2013 en betrokken in 2014. Het eerdere forum antwoord is een reactie op iemand anders.
Ik aanvaard dat we hen niet kunnen dwingen om een muur te plaatsen noch dat we hen de kosten kunnen 100% aanrekenen, enkel indien zij deze zouden gebruiken, en dan nog inderdaad.
Andere opties, zoals sidings, leien of dergelijke: we zijn bezorgd dat zij binnen enkele jaren toch hun woning zullen uitbreiden (is een woning van 9x9) en dat wij dan verplicht zijn om de sidings (of anderes) lees deze investering, moeten verwijderen.
Los van deze bezorgdheid, concludeer ik dat ik enkel dit volgende kan laten uitvoeren:

--> Isoleren is geen probleem: zet de muur van 14cm (mag met gewone snelbouw) 2cm binnen je eigen grond, isoleer dan (liefst in twee lagen van 6 cm: kepers verticaal met 6cm rotswol tussen en daarop kepers horizontaal met 6cm rotswol isolatie tussen) en daarop je gevelleien. Voor een normale overhang over zijn terrein voor isolatie en gevelbescherming mag de buurman geen bezwaar maken. Hij mag deze uiteraard ook niet beschadigen en moet je te allen tijden toegang tot zijn terrein verschaffen om deze leien te onderhouden (en als dat niet kan, zorg dan dat ze er de bouwpolitie bij roepen, ik weet uit ervaring dat zij je dan wel op de buurman zijn terrein toelaten).


@mava105
Inderdaad dat hebben we ook al gedacht, maar welke verf hecht er goed op alu-folie? Na enkele maanden blattert dat er terug af...

BrechtS
Berichten: 463

#6 , 04 jun 2015 15:11

@ BrechtS
bedankt. Wij hebben ons onze plannen medegedeeld in 2009, de woning werd gebouwd in 2010 en betrokken in 2011. Hun woning gebouwd in 2013 en betrokken in 2014. Het eerdere forum antwoord is een reactie op iemand anders.
Ik aanvaard dat we hen niet kunnen dwingen om een muur te plaatsen noch dat we hen de kosten kunnen 100% aanrekenen, enkel indien zij deze zouden gebruiken, en dan nog inderdaad.
Andere opties, zoals sidings, leien of dergelijke: we zijn bezorgd dat zij binnen enkele jaren toch hun woning zullen uitbreiden (is een woning van 9x9) en dat wij dan verplicht zijn om de sidings (of anderes) lees deze investering, moeten verwijderen.
Los van deze bezorgdheid, concludeer ik dat ik enkel dit volgende kan laten uitvoeren:

--> Isoleren is geen probleem: zet de muur van 14cm (mag met gewone snelbouw) 2cm binnen je eigen grond, isoleer dan (liefst in twee lagen van 6 cm: kepers verticaal met 6cm rotswol tussen en daarop kepers horizontaal met 6cm rotswol isolatie tussen) en daarop je gevelleien. Voor een normale overhang over zijn terrein voor isolatie en gevelbescherming mag de buurman geen bezwaar maken. Hij mag deze uiteraard ook niet beschadigen en moet je te allen tijden toegang tot zijn terrein verschaffen om deze leien te onderhouden (en als dat niet kan, zorg dan dat ze er de bouwpolitie bij roepen, ik weet uit ervaring dat zij je dan wel op de buurman zijn terrein toelaten).


@mava105
Inderdaad dat hebben we ook al gedacht, maar welke verf hecht er goed op alu-folie? Na enkele maanden blattert dat er terug af...
Ik weet niet hoe juist het is wat die persoon zegt. Echter weet ik wel dat van het onderhoud van de afwerking van die muur, valt onder het ladderrecht. U bent niet verplicht om de gevel af te werken, ze kunnen er evengoed zelf iets voor zetten (haag of stuiken of planten in potten), voor zover ik weet kunnen ze daar niets bij afdwingen. Nu ik kan het fout hebben, ik ken niet de hele wetgeving vanbuiten. Iets op hun grond bouwen geeft zeker problemen als ze daar niet mee akkoord zijn. Best dus een schriftelijk akkoord met hen verkrijgen indien u dat wilt.

Over wat die persoon zegt: wat is een normale overhang he... Nu wat u zou kunnen doen is tegen die rotswol met Alu-folie isolatie aanbrengen met een buitenafwerking eraan of dat bv bestucbaar is (of andere manieren van afwerking zonder de isolatie te doorboren). Dit is natuurlijk voortgaand op wat die persoon zegt. Als ze hun woning uitbreiden bent u zelf degene die opdraait voor de kosten voor het verwijderen van de afwerking en overhangende isolatie. Dat veronderstel ik omdat dat ook het geval is voor mensen die een wachtmuur isoleren/afwerken in afwachting tot die wordt ge ruikt door een ander.

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jun 2015 15:58

Voor een normale overhang over zijn terrein voor isolatie en gevelbescherming mag de buurman geen bezwaar maken.
Ik zou wel eens willen weten waar hij dit vandaan haalt. Dit geldt volgens mij enkel voor het overschrijden van de rooilijn met een overhang, niet bij het overschrijden van de perceelsgrens.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 04 jun 2015 16:30

@Inderdaad dat hebben we ook al gedacht, maar welke verf hecht er goed op alu-folie? Na enkele maanden blattert dat er terug af...
Contacteer hiervoor een groothandel in verven. Die kunnen u hier raad geven. Die verven zijn er hoor, en ze bladeren niet af, tenzij de alu folie van het isolatiemateriaal lost..

BrechtS
Berichten: 463

#9 , 04 jun 2015 18:05

Voor een normale overhang over zijn terrein voor isolatie en gevelbescherming mag de buurman geen bezwaar maken.
Ik zou wel eens willen weten waar hij dit vandaan haalt. Dit geldt volgens mij enkel voor het overschrijden van de rooilijn met een overhang, niet bij het overschrijden van de perceelsgrens.
Had ik zo een voorgevoel dat het niet klopte. Maar dan kan het toch nog als de buren instemmen, of niet?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”